ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.01.2021, 11:37
حوثی‌های یمن در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفتند

صدای آمریکا: مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد کنگره آمریکا را مطلع می‌کند که گروه انصارالله یمن مشهور به حوثی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار خواهد گرفت.

در بیانیه‌ای که یکشنبه شب ۲۱ دیماه سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر کرد، آقای پمپئو گفته است: قصد دارم سه رهبر انصارالله عبدالملک الحوثی، عبدالخالق بدرالدین الحوثی و عبدالله یحیی الحکیم را به عنوان تروریست‌های جهانی اعلام کنم.

گروه انصار الله یا حوثی‌ها، از سال ۲۰۱۵ علیه دولت یمن در جنگ است. این گروه بر غرب یمن و شهر صنعاء‎ کنترل دارد و از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. در مقابل دولت یمن در عدن، از حمایت عربستان و متحدانش برخوردار است.

وزیر خارجه آمریکا یکشنبه شب، در بیانیه‌ خود تاکید کرد که تصمیم او دو هدف دارد. آقای پمپئو گفت که قراردادن نام انصارالله در فهرست، ابزار اضافی برای مقابله با فعالیت‌های تروریستی این گروه به عنوان یک گروه شبه‌نظامی مرگبار مورد حمایت جمهوری اسلامی را فراهم می‌آورد. همچنین قصد دارد از تلاش‌ها برای رسیدن به  صلح، ‌حاکمیت و اتحاد یمن کمک کند که از نفوذ ایرانی‌ها آزاد باشد و با همسایگان خود در صلح قرار بگیرد.

جنگ پنج ساله وضعیت انسانی در یمن را بحرانی کرده است. با این حال وزیر خارجه آمریکا گفت که در تصمیم اخیر او این مساله مورد توجه قرار گرفته است. آقای پمپئو گفت که آمریکا آماده کار با مقامات رسمی در سازمان ملل متحده در راستای کمک بیشتر به مردم است. وی افزود: آمریکا با اهدای ۶۳۰ میلیون دلار تنها در سال مالی ۲۰۲۰، بزرگترین کمک‌کننده بشردوستانه به یمن بوده است.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بزرگترین دولت حامی تروریست در جهان است، یادآور شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تامین کننده موشک، پهپاد و آموزش نیروهای گروه انصارالله یمن است و اجازه داده که این گروه فرودگاه‌ها و سایر زیرساخت‌ها در کشورهای همسایه را هدف قرار دهد.

دولت پرزیدنت ترامپ رژیم ایران را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی منطقه برای افزایش بی‌ثباتی می‌کند. پیشتر، ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ دولت پرزیدنت ترامپ، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.