ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.01.2021, 21:05
واکنش‌های منفی به نظر خامنه‌ای درباره واکسن کرونا

ایران امروز: علی خامنه‌ای صبح روز جمعه در سخنانی به مناسبت ۱۹ دی‌ماه سالروز اعتراض سال ۱۳۵۶ در قم گفت، «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است.»

او گفت: «اگر توانسته بودند واکسنی درست کنند و اگر کارخانه فایزر آنان می‌تواند واکسن درست کند، اول برای خودشان مصرف کنند که در ظرف ۲۴ ساعت چهار هزار تلفات ندهند. این در مورد انگلیس هم صادق است. من البته به کار فرانسه هم اعتماد چندانی ندارم که سابقه‌ای در مورد خون‌های آلوده دارند.»

این نظر خامنه‌ای با واکنش منفی بلافاصله و گسترده کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی،‌ به‌ویژه در توییتر روبرو شد. شماری از این واکنش‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم:

مهدی محمودیان:
از نامگذاری یک خیابان تا واردات دارو نظر می‌دهند اما اگر کسی در مورد مسئولیتشان در وضعیت اسفبار فعلی سوال بپرسد صدای وااسلاما بلند است که ایشان مسئولیت اجرایی ندارند. چرا با اینهمه تدبیر و بصیرت، نهادهای انتخابی را تعطیل و شخصا مدیریت را بر عهده نمی‌گیرند تا کشور بیش از این دچار خسارت نشود؟

عباس میلانی:
مصباح به تحجر میپرسید مردم چه کاره‌اند. شمار روزافزونی از مردم به درستی میپرسند شما چه کاره‌اید که به زور سر سفره ملت نشسته‌اید و گاه کرونا را جنگ بیولوژیک می خوانید و گاه برای مبارزه با ان صحیفه سجادیه توصیه و روز دیگر  واکسن غربی را منع و واکسن «خودی» را تبلیغ میکنید؟

ترانه بنی‌یعقوب:
دلم‌ واقعا برای سالمندان می سوزه یکی اش مامان خودم .دائم تو خونه. خسته و افسرده شدند.امروز می پرسید بالاخره این #کرونا تموم میشه؟

مصطفی تاج‌زاده:
حفظ سلامت شهروندان از مهمترین وظایف هر حکومتی است. هیچ‌مقامی حتی رهبر حق ندارد در مورد چگونگی مقابله با کرونا غیرکارشناسانه نظر دهد یا برخلاف پیشنهادهای متخصصان و نهادهای مسئول تصمیم بگیرد. مهار هرچه سریعتر کوید۱۹ بر هر امر دیگری اولویت دارد.

نیوشا صارمی:
چه کسی دارو را برای مردم ایران تحریم می‌کند؟ چه کسی در بزرگ‌ترین همه‌گیری دوران ورود واکسن امن و موثر را به ایران ممنوع می‌کند؟

زهرا ابویی:
بالاخره روزی رسید که در تنها درد مشترکمون با جهان هم تنها شدیم.

ابوالفضل قدیانی:
روز جمعه ۱۹ دی اعلام شد خودکامهٔ خودپرست امروز ایران علی خامنه‌ای ورود واکسن های آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام کرده، واکسن هایی که مراحل علمی و فنی خود را گذرانده و مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.
در شرایطی که کرونا روزانه جان حداقل صدها نفر از هموطنان عزیز مان را می گیرد، وی جان ملت  ایران را اسیر هوی و هوس خود قرار داده و با استبداد مطلق به جای ۸۵ میلیون ایرانی تصمیم می‌گیرد در حالیکه کاملاً  آگاه است که اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران با او و نظام جمهوری اسلامی مخالفند.
او طبق قوانین پر عیب و ایراد کشور هم حق دخالت در این امور را ندارد،وی حتی اجازه نمی دهد وزارت بهداشت و وزیر سر سپرده اش تصمیمات تخصصی اتخاذ کنند متاسفانه دولت و رئیس‌جمهور مسلوب الاختیار تحت فرمان مستبد، توان اعمال اختیارات حداقلی خود را هم ندارند . لازم به ذکر است که بسیاری از کشورهای جهان سوم گام های بلند ی در جهت واکسیناسیون بر داشته‌اند اما ملت مظلوم ایران اسیر چنین خود کامه ای است.
در هر حال مسئول اصلی و نهایی این فجایع و فجایعی که در آینده رخ دهد علی خامنه‌ای است.

مهدی پرپنجی:
۱۷۰ سال پیش امیرکبیر که نتوانسته بود در مورد واکسیناسیون آبله، حریف روحانیان و دعانویس‌ها شود، بر جسد کودکان گریست و گفت «اگر در هر کوچه و خیابان مدرسه بسازیم و کتابخانه ایجاد کنیم، دعانویس‌ها بساطشان را جمع می‌کنند». او مدرسه‌ها ساخت اما نمی‌دانست روزی دعانویس‌ها حاکم خواهند شد!

مهدی قدیمی:
در دورترین افقهای تصوراتم هم نمیتونم فکر کنم جان ما آنقدر براشون اهمیت داشته باشه یا نسبت بهش مسئولیتی احساس کنن که باعث بشه پول خرجش کنن.
چیزی که باعث میشه هنوز خطاب به اینا بگن #واکسن_بخرید، نمی‌دونم اسمش امیده یا انتظار. من هیچ کدومش رو ندارم.

محسن مهیمنی:
پس تا الان هم منظورشون از تحریم واکسن کرونا، تحریم‌های بیت رهبر علیه کشور بوده

ضیا نبوی:
ما نه مقلد شمائیم نه رعیتتان! به هر واکسنی هم که اعتماد ندارید خودتان استفاده نکنید.

عاطفه نبوی:
تعارف و قرتی بازیِ «ولی من موافق نیستم» و «بهتر است نشود» و «من تخصصی ندارم» و اینا رو هم کنار گذاشت. گفت «ممنوع» است

حامد قدوسی:
وارد نکردن واکسن جهانی علاوه بر اثر مستقیم منفی که روی اقتصاد رکود‌زده ایران دارد، شکاف طبقاتی را تشدید خواهد کرد: ثروت‌مندان احتمالا در ماه‌های آینده سفرهایی برای دریافت واکسن در کشورهای همسایه خواهند داشت و زندگی طبقات محروم‌تر تا مدت‌ها در فشار دوگانه سلامت/معاش خواهد بود.

فهیمه خضرحیدری:
سرنوشت هشتاد میلیون ایرانی، ناخواسته و ناگزیر، بسته شده به دوست ندارم‌ها، اعتماد ندارم‌ها، پارانویا، جنگ‌افروزی، هنگامه‌طلبی، تعصب و تشنگیِ «یک نفر» برای قدرت و امپراطوری! بعد ظریف، ماشین دروغ‌پردازیِ ج.ا توی دوربین نگاه می‌کند و می‌گوید ما در ایران سِمَت غیرانتخابی نداریم.

محمدرضا جلائی‌پور:
آیا مهم‌ترین مسئولیت حکومت‌ها صیانت از جان و سلامت شهروندانشان نیست؟ آیا نباید حیطهٔ علم و سلامت را از مسائل سیاسی تفکیک کرد؟ آیا نباید داوری دربارهٔ اعتبار واکسن‌های تولیدی کشورهای مختلف را به نهادهای علمی و بین‌المللی معتبر واگذار کرد؟... آیا همین ۱۵۰ هزار واکسن فایزر که به هلال احمر ایران در حال ارسال بود (با کمک جمعی از نیکوکاران و متخصصان ایرانی ساکن آمریکا) و امروز اعلام شد به خاطر ممنوعیت واردات از آمریکا و انگلیس دیگر دریافت نخواهیم کرد نمی‌توانست ده‌ها هزار کادر درمانی و سالمندان خانه‌های سالمندان که در معرض خطر ابتلا و مرگ بیشتری هستند را واکسینه و از ده‌ها مرگ پیشگیری کند؟ مسئولیت ده‌ها جان عزیزی که با ممنوعیت ورود همین یک محموله از دست می‌روند با کیست؟

عباس عبدی:
قابل توجه کسانی که مدعی هستند بر جام بدون نظر رهبری نهایی شده است. واردات واکسنی که احتمالا به ما نمی فروشند یک هزارم توافق بر جام اهمیت ندارد

محمدتقی کروبی:
دغدغه اکثر حکومت ها از جمله نظام های اقتدارگرا، این روزها تزریق‌ واکسن خریداری شده از سازندگان معتبر جهانی ست و دغدغه آقای خامنه ای، تحت تأثیر کاسبان مستعان و مستعان ها، تزریق ناامیدی به هر قیمتی به مردم کشورمان است.
ایشان امروز از عدم اعتماد به واکسن امریکایی و انگلیسی سخن گفتند و تلفات بالا در آمریکا را حجت سخن شان دانستند.
تلفات بالا در امریکا ناشی از شیوع این ویروس است، خلط آمار تلفات با تأثیر واکسن سخن نادرستی ست همانطور که پیشتر هم ظن ایشان به طراحی ویژه این ویروس علیه ایران نادرست بود.
بریتانیا امروز سومین سلاح (واکسن مدرنا) در کنترل این ویروس را تأیید کرد. این کشور بنا به گزارش بی بی سی تاکنون مجموعا ۳۶۷ میلیون دُز ( تزریق دو دُز به هر فرد) بیش از سه برابر جمعیت بالای شانزده ساله اش، از همان ممنوعه ها سفارش داده و تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون نفر را واکسینه کرده است.

علیرضا صلواتی:
رهبر معظم انقلاب بعد ۸۸ دانست ایرانیان از وی متنفر هستند، او هم از ایرانیان متنفر است، چرا باید نگران جان‌باختن صدهاهزار ایرانی در ماه‌ها حتی سال‌های کرونایی آینده باشد؟!

فاطمه رمضانی:
امروز خامنه‌ای زیرفشار مطالبه ملی برای تهیه واکسن کرونا  به شیوه چماقداری خودش به صحنه آمد و با حکم حکومتی «واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس»راممنوع کرد. روشن شد مانع تهیه واکسن نه تحریم بلکه منافع مالی مافیای دارویی در دست خامنه‌ای و قراردادهای کلان باچین و روسیه است.

پرسش «رحیم قمیشی» از حسن روحانی:
«کاش کشور ما اسلامی بود و شما آقای رئیس جمهوری که متاسفانه خودم هم به شما رای دادم، به این پرسش‌های مهم امروز من جواب می‌دادید؛
امروز رهبری فرمودند قبلا به شما دستور داده‌اند واردات واکسن کرونای انگلیسی و آمریکایی ممنوع است. لطفا بفرمایید قبلا کِی بوده؟ چرا ما را نامحرم فرض نموده و برای وارد نکردن این مدل واکسن‌ها به دروغ گفتید مشکل تحریم هست... و آن دولتمرد دیگرتان گفت مشکل یخچال هست! چرا صداقت با مردم را کنار گذاشته‌اید؟ با کدام مصلحت، نکند باز هم می‌خواهید بگویید تازه متوجه این تصمیم مهم شده‌اید.»
- این داروی انگلیسی و آمریکایی اصلا قابل اعتماد نیست، قبول! سایر داروهای ضد سرطان و خاص چه؟ آن داروها قابل اعتمادند و این یکی نیست. چرا دولت شما اجازه واردات داروهای انگلیسی و آمریکایی را تا حال صادر کرده، چرا اجازه داده برخی علما و بزرگان برای درمان به اروپا بروند؟! لطفا در این مورد هم حتما گزارش بدهید تا ما عمق فاجعه را بدانیم.
- آقای رئیس جمهور، شما مدرک تحصیلی‌تان را از انگلیس گرفته‌اید، انگلیسی که قصد دارد با ارسال واکسن تقلبی، ما را مانند موش‌های ازمایشگاهی قتل‌عام کند، یا اساسا بعد از دو ماه همه‌مان بیماری‌های لاعلاج گرفته باشیم، بفرمایید به چه اعتباری رفتید و آنجا درس خواندید؟ شما که اروپا بودید ندانستید مهمترین گناه یک انسان دروغگویی می‌تواند باشد. کسی به شما نگفت کتمان یک حقیقت خودش دروغگویی است؟!

ریحانه فلاح:
آقا به واکسن انگلیسی اعتماد نداره ولی نوه‌ش طی یک پروسه درمان ناباروری در لندن متولد شده

اسماعیل قشقایی:
اینجا کشتن آزاده، زندگی بخشیدن ممنوع

سردار پاشایی:
من با مسولیت خودم می‌خواهم مادر دیابتی‌ام واکسن فایزر بزند، شما غلط می‌کنی برای جان مادر من تصمیم می‌گیری!

محمدکریم آسایش:
آنها که امروز با واکسن خارجی مخالفت می‌کنند، همانها هستند که زمان امیرکبیر با واکسن آبله مخالف بودند، همان‌ها هستند که با حمام دوشی مخالف بودند و به حزب خزینه مشهور شدند، همان‌ها هستند که چرخ خیاطی و دوچرخه را وسایل شیطان می‌خواندند.

حسین رزاق:
مردم سالاری دینی یعنی یک نفر ۸۱ ساله برای حیات و ممات ۸۱ میلیون نفر تصمیم می‌گیرد.
سایه‌ی قبله عالم مستدام


توییتر  توییت انگلیسی خامنه‌ای را حذف کرد
‏توییتر، یک توییت حساب انگلیسی علی خامنه‌ای درباره اطمینان نداشتن او به واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را به دلیل نقض قوانینش، از دسترس خارج کرد.
توییتر علت حذف توییت خامنه‌ای را «اشاعه اطلاعات نادرست» نامیده است.
توییت از دسترس خارج شده خامنه‌ای:

آمار واردات واکسن و دارو از آمریکا
بخشی از آمار واردات واکسن و دارو از ایالات متحده‌ آمریکا در سال ۱۳۹۷ به نقل از اتاق بازرگانی تهران