ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.01.2021, 15:29
ساختمان کنگره نماد ۲۲۰ ساله آزادی و دموکراسی

صدای آمریکا: هجوم کم‌سابقه‌ای که روز چهارشنبه گذشته به ساختمان کنگره آمریکا روی داد، ارزش این نماد مهم سیاسی و فرهنگی کشور را بیش از پیش برجسته کرد.

ساختمان کنگره، موسوم به «کپیتول»، محل ملاقات قانونگذاران آمریکایی است و تصور کردن واشنگتن، پایتخت آمریکا، بدون آن امری دشوار است. این ساختمان از لحاظ معماری نیز شگفت‌انگیز است و به عنوان یک جاذبه گردشگری، سالانه میلیون‌ها نفر دیدارکننده دارد.

در ۱۸ سپتامبر سال ۱۷۹۳، جرج واشنگتن، نخستین رئیس جمهوری آمریکا، در مراسمی باشکوه سنگ بنای این ساختمان را گذاشت. در ماه نوامبر سال ۱۸۰۰، کنگره در نخستین بخش تکمیل شده این بنا، یعنی در ضلع شمالی آن، تشکیل جلسه داد.

در دهه ۱۸۵۰ و با افزوده شدن ایالت‌های بیشتر،‌ که هر یک اعضایی را به کنگره می‌فرستادند، این ساختمان نیز گسترش پیدا کرد.

در سال ۱۸۵۴، توماس والتر، معمار این بنا، ساخت گنبد جدید ضدحریقی را پیشنهاد داد که در مرکز ساختمان قرار بگیرد و مجلس نمایندگان و سنا را زیر یک شاهکار هنری وطن‌پرستانه گرد آوردند. تکمیل این گنبد حتی در دوران جنگ داخلی نیز متوقف نشد و آبراهام لینکلن، ادامه ساخت آن را نمادی از استقامت ایالت‌های شمالی (موسوم به اتحادیه) می‌دانست.

در بالای گنبد، تندیس برنزی زنی که در یک دست شمشیر و در دست دیگر سپر ایالت متحده آمریکا را دارد و تاجی از سر عقاب بر سرش است، خودنمایی می‌کند. این تندیس به «تندیس آزادی» مشهور است.

بنای کنگره آمریکا، در طول تاریخ شاهد چندین رویداد تلخ و خشونت‌آمیز بوده است.

در جنگ موسوم به ۱۸۱۲ که سه سال طول کشید، نیروهای بریتانیایی آن را به آتش کشیدند.

در سال ۱۹۵۴ چهار ملی‌گرای پورتوریکویی به صحن مجلس تیراندازی کردند و پنج نفر از اعضای کنگره زخمی شدند.

در سال ۱۹۷۱ یک گروه افراطی دریکی از دستشویی‌های کنگره بمب‌گذاری کرد که در این اتفاق کسی آسیب ندید، اما صدها هزار دلار خسارت وارد شد.

در سال ۱۹۸۳ یک گروه چپ معترض به اقدامات نظامی آمریکا در لبنان و گرنادا، درِ دفتر سناتور رابرت برد را منفجر کرد. از آن پس، دستگاه‌های اسکن امنیتی به ساختمان اضافه شد.

حتی در یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ نیز کنگره در معرض خطر یک حمله تروریستی ناموفق قرار گرفت.

اما این ساختمان، به عنوان جایی که دموکراسی آمریکایی در آنجا شکل می‌گیرد، همچنان نمادی ارزشمند برای آمریکایی‌ها به شمار می‌آید و یادآور اتحاد و قدرت مردم این کشور است.