ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.01.2021, 21:07
هجوم طرفداران ترامپ به داخل ساختمان کنگره آمریکا

دقایقی پس از آغاز نشست کنگره آمریکا برای بررسی آرای الکتورال ایالت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طرفدران دونالد ترامپ  به داخل کنگره هجوم آوردند. آنها به دعوت دونالد ترامپ به مقابل ساختمان کنگره آمده بودند و پس از سخنرانی ترامپ برای آنها، به سمت ساختمان مجلس نمایندگان یورش بردند.

هجوم طرفداران ترامپ به داخل ساختمان کنگره با شکستن در و پنچره‌های ساختمان انجام شد. پلیس توانایی مقابله با هجوم حامیان افراطی نامزد شکست‌خورده جمهوری‌خواهان را نداشت.

جلسه مجلس نمایندگان و سنا، بعد از ورود گروهی از حامیان ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد. پلیس محافظ کنگره خواستار حضور ماموران بیشتر شده است.

وضع قانون منع آمد و شد در پایتخت آمریکا

همزمان با تشنج در اطراف کنگره آمریکا، شهردار واشنگتن دس‌سی، فرمان منع آمد و شد صادر کرده و رفت و آمدها در پایتخت آمریکا را از ساعت ۶ عصر روز چهارشنبه با ساعت ۶ صبح فردا (پنجشنبه ۷ ژانویه) ممنوع کرده است.

گزارشگرانی که در داخل ساختمان کنگره هستند از ورود معترضان به صحن مجلس نمایندگان خبر می‌دهند. نیروهای گارد ملی به اطراف این ساختمان که در مرکز پایتخت واقع شده اعزام شده‌اند.

شبکه سی‌بی‌اس می‌گوید سناتورها و نمایندگان کنگره به مکانی امن منتقل شده‌اند. این شبکه همچنین گزارش کرده که شهردار واشنگتن از وزارت دفاع درخواست اعزام ۲۰۰ نیروی دیگر گارد ملی تقاضا کرده است.

نظر مایک پنس و لیندسی گراهام درباره هجوم به کنگره

مایک پنس بلافاصه به یورش طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره واکنش نشان و گفت: خشونت و تخریبی که در کنگره آمریکا در جریان است باید فورا متوقف شود. تمام افراد دخیل باید به ماموران پلیس احترام بگذارند و فورا ساختمان را ترک کنند. حمله به ساختمان کنگره تحمل نخواهد شد و کسانی که عامل آن بودند تحت تعقیب قرار می گیرند و با اشد مجازات روبه‌رو می‌شوند.

لیندسی گراهام، یکی از وفادارترین سناتورها به ترامپ در توییتی خواستار محاکمه حمله‌کنندگان به کنگره شد. او در تویت دیگری هم نوشته کاملا با بایدن در مورد این حمله هم نظر است.

بایدن: این تعرض به دمکراسی است

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا گفت که آنچه در ساختمان کنگره اتفاق افتاد بی‌نظمی افراط گرایان بود و نماینده آن چیزی نیست که در کشور وجود دارد.

جو بایدن گفت: “در این لحظات، دمکراسی ما در معرض تعرضی بی سابقه است، تحولی که مشابه آن را در دوران معاصر ندیده ایم. تهاجمی به مهد آزادی: خود کنگره. تهاجمی به نمایندگان و پلیس کنگره که سوگند خورده از آنها حفاظت کند.”

بایدن در پایان سخنرانی بار دیگر از دونالد ترامپ خواست وارد عمل شود. او در پاسخ به سوالی درباره امنیت خود گفت نگران سلامت و امنیتش نیست چون مردم آمریکا اجازه نخواهند داد اتفاقی برای او بیفتد. او گفت “دیگر بس است.”

ترامپ از هوادارانش خواست به خانه برگردند

دونالد ترامپ در پیام ویدئویی ضبط شده از هوادارانش خواست که به خانه بازگردند.

او به هوادارانش گفت: «همه می‌دانند که انتخابات از ما دزدیده شده است. با این وجود ما حزب قانون و نظم هستیم. باید به خانه‌های خود برگردید، ما نمی‌خواهیم کسی آسیبی ببیند. من درد شما را درک می‌کنم، ما انتخاباتی داشتیم که از ما دزدیده شده است.»

«هنگامی که پیروزی مقدسی در انتخابات بسیار ناعادلانه و شرورانه از میهن‌پرستان بزرگی که مدتها با آنها بد و ناعادلانه رفتار شده، ربوده می‌شود، این موارد و رویدادها اتفاق خواهد افتاد. با عشق و در آرامش به خانه بروید و این روز را برای همیشه به یاد داشته باشید!»

ترامپ از زمان حمله معترضان به ساختمان کنگره تحت فشار بود که وارد عمل شود و از هوادارانش بخواهد که محل را ترک کنند.

***

در نشست کنگره که با حضور تمامی قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تشکیل شده بود، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در نقش رئیس مجلس سنا حضور یافت. سپس دو جعبه حاوی نتایج تایید شدۀ آرای الکترال ایالت‌ها به سالن محل برگزاری نشست آورده شده و مایک پنس با باز کردن مهر و موم آنها، کار بازشماری و بررسی این اسناد را به همراه قانونگذاران آغاز کرد.

معاون رئیس جمهوری ایالات متحده همزمان با آغاز نشست کنگره برای بررسی و تائید نتیجه رای گیری در کالج الکترال اعلام کرد که «اختیار» لازم برای عدم تائید پیروزی جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب این کشور را به صورت «یکجانبه» ندارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا ابراز امیدواری کرده بود که معاونش مانع از تائید پیروزی جو بایدن شود.

در بیانیه ای که مایک پنس دقایقی پیش از آغاز نشست کنگره آمریکا منتشر کرد آمده است که سوگندش برای پاسداری از قانون اساسی این کشور به او امکان نمی دهد که به طور «یکجانبه» تصمیم به شمارش یا عدم شمارش آرای الکترال ایالت ها بگیرد. در این بیانیه اشاره‌ای به دونالد ترامپ و درخواست او نشده است.

طرح اولین اعتراض به پیروزی بایدن در نشست کنگره

دقایقی پس از آغاز نشست روز چهارشنبه کنگره آمریکا به ریاست مایک پنس شماری از اعضای مجلس نمایندگان به نتیجه آرای الکترال ایالت آریزونا اعتراض کردند. ایالت آریزونا یکی از ایالت های کلیدی در جریان کارزار انتخاباتی بود که ۱۱ رای الکترال دارد. جو بایدن با کسب آرای عمومی بیشتر در این ایالت توانست ۱۱ رای الکترال آن را در جریان انتخابات روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) کسب کند.

مایک پنس به دنبال طرح اولین اعتراض به نتیجه آرای الکترال و با توجه به حمایت تد کروز، سناتور ایالت تگزاس از اعتراض مطرح شده اعلام کرد که نشست مشترک مجالس نمایندگان و سنا متوقف می شود تا هر کدام از دو مجلس به طور جداگانه اعتراض مطرح شده را بررسی کنند.

وفاداران به دونالد ترامپ برای جلوگیری از تائید نتیجه آرای الکترال هر کدام از ایالت ها به موافقت اکثریت هر دو مجلس با اعتراض مطرح شده نیاز دارند. این در حالی است که دموکرات ها اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار دارند. شماری از سناتورهای جمهورخواه همچون میت رامنی، سناتور ایالت یوتا نیز پیش از این اعلام کرده بودند با اعتراض ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری موافقت نخواهند کرد.

آنچه ترامپ از پنس می‌خواست

دونالد ترامپ که بسیار به نقش مایک پنس در این جلسه امید بسته، یک روز پیش از این با انتشار پیامی توییتری بر این نکته تاکید کرد که «معاون رئیس جمهور قدرت رد نتیجه این انتخابات متقلبانه را دارد».

این درحالی است که بر اساس گزارش نیویورک تایمز، پنس تمام سعی خود را کرده تا سطح انتظارات ترامپ را در این موضوع پایین بیاورد و او را در این باره متقاعد کند که بر اساس قانون اساسی آمریکا، حضور او در کنگره و ریاست موقت بر سنا، در واقع یک نقش تشریفاتی برای دریافت نتایج آرای الکترال است و به تنهایی قدرتی برای تغییر نتایج انتخابات ندارد.

همزمان با تشکیل این نشست، دونالد ترامپ اعلام کرده که قصد دارد مقابل کاخ سفید سخنرانی کند و از هوادارانش خواسته است در این روز در خیابان‌های واشنگتن، پایتخت تجمع کنند. رسانه های آمریکایی از آغاز تجمع هواداران ترامپ خبر داده اند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده، که دو هفته بیشتر به پایان ریاست جمهوری او باقی نمانده است، روز چهارشنبه در سخنانی در میان جمعی از حامیان خود در شهر واشینگتن ادعا کرد که در انتخابات تقلب شده و جو بایدن پیروز نشده است.

وی در جمع گروهی از حامیان خود، که در مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند، با بیان این که مایک پنس معاون او به عنوان رییس سنا می‌تواند نتیجه اعلامی را تغییر دهد، گفت «امیدوارم که مایک کار دست را انجام دهد. امیدوارم چنین باشد. امیدوارم!»

نامزد ناکام حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پاییز گفت، اگر مایک پنس کاری که او می‌خواهد را انجام دهد «ما می‌توانیم پیروز شویم،» و افزود «ما قرار است از کشور محافظت کنیم، از کشورمان حمایت کنیم، از قانون اساسی‌مان پشتیبانی کنیم و پاسدار آن باشیم.»

وی پیشتر در روز چهارشنبه در چند پیام در توییتر، بار دیگر ادعای بروز «تخلف و تقلب» در انتخابات را مطرح کرد و از مایک پنس معاون خود به عنوان رییس سنا و حامیان جمهوری‌خواه خود در کنگره خواستار اعتراض به نتیجه انتخابات و ابطال آن شده بود.


یکی از طرفداران ترامپ در اتاق کار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و نشسته بر صندلی او


تخریب وسایل خبرنگاران رسانه‌ها توسط طرفداران ترامپ