ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.01.2021, 14:15
اوکراین منتطر اعلام علت واقعی هدف قراردادن هواپیماست

رادیو فردا: مسئول پرونده سقوط پرواز ۷۵۲ در اوکراین روز چهارشنبه، ۱۷ دی‌ماه، در گفت‌وگو با رادیوفردا تاکید کرد که اکنون کشورش منتظر معرفی و مجازات «مسئولان» واقعی شلیک به این هواپیما و اعلام «دلایل واقعی» این حادثه است.

روز چهارشنبه، در آستانه سالگرد شلیک موشک به دست سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بار دیگر وعده داد که مقصران سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی «حتما» در دادگاه محاکمه خواهند شد.

ساعاتی بعد، یوگنی ینین، مسئول پروندهٔ پرواز ۷۵۲ در اوکراین، در نخستین واکنش به این اظهارات به رادیوفردا گفت: «دریافت غرامت، یگانه هدف اوکراین نیست. عدالت مهم‌ترین ارزش‌ و اولویت ماست و تا زمانی‌که ایران مسئولیت کامل خود را نپذیرد، جزئیات این سانحه را علنی نکند و افراد مسئول را به جزای عمل‌شان نرساند، نه اوکراین و نه هم‌پیمانانش توقف نخواهند کرد.»

آقای ینین ادامه داد: «با استفاده از تمام ابزارهایی که حقوق بین‌الملل در اختیار ما قرار داده اجرای عدالت را تضمین خواهیم کرد.»

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه‌ پارسال با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

علاوه‌ بر مسافران ایرانی در این پرواز، شهروندانی از کانادا، اوکراین، بریتانیا و افغانستان نیز قربانی سرنگونی هواپیما شدند.

جمهوری اسلامی پس از سه روز انکار سرانجام پذیرفت که سپاه پاسداران عامل سرنگونی این هواپیما بوده، اما علت آن را «خطای انسانی» اعلام کرد، توجیهی که نه از سوی خانواده قربانیان پذیرفته شده و نه از طرف مقامات اوکراینی و کانادایی.

در یک سال گذشته هیچ خبری از برگزاری دادگاه برای شش بازداشتی این پرونده منتشر نشده و معلوم نیست که قوه قضاییه در این زمینه چه کرده است. آمران اصلی شلیک به هواپیما نیز هنوز معرفی نشده‌اند.

وزیر خارجهٔ اوکراین روز سه‌شنبه تایید کرد که ایران پیش‌ از انقضای مهلت ۱۲ ‌ماهه که برای ارائه گزارش فنی این سانحه داشت در روز ۱۰ دی‌ماه لایحه گزارش فنی را در اختیار اوکراین قرار داده است.

دمیترو کولبا به شبکهٔ تلویزیون ملی این کشور گفت که تعلل در ارائه این گزارش روند مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار داده بود، اما اکنون با برداشتن این مانع از سوی ایران، اوکراین آماده است برای به نتیجه رساندن این پرونده وارد مرحلهٔ جدید شود.

مطابق قوانین بین‌المللی، سازمان هوانوردی غیرنظامی اوکراین اکنون ۶۰ روز فرصت دارد گزارش ۱۵۰ صفحه‌ای ایران را مطالعه کند و در همکاری با سایر کشورهایی که در تحقیقات فنی این سانحه مشارکت می‌کنند، ملاحظات خود را بر آن ارائه دهد.

سپس ایران می‌تواند طی ۳۰ روز ضمن اعمال این ملاحظات یا نادیده گرفتن آنها، گزارش فنی خود را تکمیل کند و پس از تصویب آن توسط ایکائو، سازمان هوانوردی بین‌المللی، این گزارش را در اختیار عموم قرار دهد.


روحانی وعده داد: مقصران سرنگونی هواپیمای اوکراینی حتما محاکمه می‌شوند

در آستانه سالگرد شلیک موشک به دست سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بار دیگر وعده داد که مقصران سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی «حتما» در دادگاه محاکمه خواهند شد.

به گزارش پایگاه ریاست جمهوری ایران، آقای روحانی در جلسه روز چهارشنبه، ۱۷ دی، در هیئت دولت افزود که دولت بر محاکمه «مسببین در یک دادگاه عادلانه اصرار» دارد.

در همین حال اوکراین تایید کرده است که ایران بالاخره گزارش نهایی از علل سرنگونی هواپیما را برای مقامات کی‌یف فرستاده است.

حسن روحانی روز چهارشنبه اضافه کرد: «حتما قوه قضاییه این کار را انجام می‌دهد و همه عاملان را محاکمه می‌کنند. اگر قصور، اشتباه، هماهنگی و ناهماهنگی بوده، همه زوایای مسئله باید روشن شود.»

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه‌ پارسال با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

علاوه‌ بر مسافران ایرانی در این پرواز، شهروندانی از کانادا، اوکراین، بریتانیا و افغانستان نیز قربانی سرنگونی هواپیما شدند.

جمهوری اسلامی پس از سه روز انکار سرانجام پذیرفت که سپاه پاسداران عامل سرنگونی این هواپیما بوده، اما علت آن را «خطای انسانی» اعلام کرد.

اما وعده رئیس جمهور ایران در مورد برگزاری دادگاه عادلانه در حالی تکرار می‌شود که در یک سال گذشته هیچ خبری از برگزاری دادگاه برای شش بازداشتی این پرونده منتشر نشده و معلوم نیست که قوه قضاییه در این زمینه چه کرده است.

آمران اصلی شلیک به هواپیما نیز هنوز معرفی نشده‌اند. وزیر خارجه کانادا به تازگی گفته است که باور ندارد دلیل شلیک موشک، خطای انسانی باشد.

دادستانی کل اوکراین پیشتر افشا کرده است که بر اساس اتهاماتی که به بازداشت‌شدگان در پروندهٔ سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران تفهیم شده، حداکثر مجازات آنها «سه سال زندان» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی در ادامه اظهارات امروز خود، درباره پرداخت خسارت به بازماندگان کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی گفت که هیئت دولت بدون در نظر گرفتن تابعیت، به طور مساوی بابت هر یک از سرنشینان این هواپیما «۱۵۰ هزار دلار خسارت» در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد که پرداخت خسارت، «تاثیری» در محاکمه مقصران که «باید با دقت» انجام شود، نمی‌گذارد و در «شرایط سخت» اقتصادی ایران، «۳۰ میلیون دلار در اختیار قرار داده شده تا خسارات پرداخت شود.»

با آن که حسن روحانی بر ادامه مذاکره با دولت اوکراین در این زمینه تاکید کرده، اما پس از تائید میزان خسارت به بازماندگان هواپیمای مسافربری اوکراین، یک سخنگوی وزارت خارجه اوکراین گفت که مبلغ غرامت باید پس از رایزنی‌ها میان دو طرف تعیین شود و ایران نمی‌تواند در این زمینه سرخود و یک‌طرفه تصمیم بگیرد.

اولگ نیکولنکو روز چهارشنبه ۱۰ دی در بیانیه‌ای که یک نسخه از آن در اختیار رادیوفردا قرار گرفت، تاکید کرد که حکومت ایران ابتدا باید در مورد پیش‌شرط مهم این گفت‌وگوها پاسخ‌گو باشد و پس از روشن کردن دلایل این واقعه مصیبت‌بار، عاملان و آمران آن را به محکمه بکشاند.

در همین حال روز سه‌شنبه خبر رسید که طرف اوکراینی گزارش فنی نهایی درباره علل سرنگونی هواپیما را از ایران دریافت کرده و ۶۰ روز فرصت دارد تا درباره آن اظهارنظر کند.

وزیر خارجه اوکراین از این اقدام ایران تقدیر کرده و آن را گامی مهم برای اجرای «عدالت» توصیف کرده است.

جمهوری اسلامی علاوه بر تصویب پرداخت خسارت، خانواده‌ها و بازماندگان ۱۲۷ مسافر هواپیمای اوکراینی سرنگون شده را تحت پوشش بنیاد شهید قرار داده است.

در حالی که سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید، می‌گوید این تصمیم با «موافقت» خانواده‌ها و بازماندگان گرفته شده، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان از افزایش فشارهای حکومت جمهوری اسلامی بر بازماندگان در آستانه سالگرد سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی خبر داده است.

خانواده‌های جان‌باختگان می‌گویند حکومت ایران در یک سال گذشته کوشیده از محل دفن تا مراسم خاکسپاری و یادبود ۱۷۶ قربانی هواپیمای اوکراینی را «غصب» کند.