ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.01.2021, 20:16
آمریکا تولیدکنندگان فولاد ایران را تحریم کرد

صدای آمریکا: وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نام یک شخص حقیقی و دست‌کم ۱۲ شرکت ایران به فهرست تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آن وزارتخانه، موسوم به اوفک، اضافه شده است. از شرکت‌هایی که به این فهرست اضافه شده است می‌توان به شرکت‌های خزر فولاد، فولاد بناب، فولاد پاسارگاد، فولاد گیلان، و فولاد زرند اشاره کرد. نام یک شرکت چینی نیز در این فهرست دیده می‌شود. 

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «بخش فلزات ایران یک منبع درآمد برای رژیم ایران است که برای رهبران فاسد آن تولید ثروت می‌کند و به تامین مالی طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های شرورانه - از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی، گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، و نقض حقوق بشر در داخل و خارج از آن کشور - می‌پردازد.»

استیون منوشن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز گفته است: «در حالی که رژیم ایران کماکان به دنبال حمایت مالی از گروه‌های تروریستی، پشتیبانی از رژیم‌های متجاوز، و تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی است، دولت ترامپ همچنان نسبت به قطع جریان درآمدی رژیم ایران متعهد می‌ماند.»

جزئیات تحریم‌ جدید

در این فهرست نام شرکت چینی «کایفنگ پینگمی» (به انگلیسی: Kaifeng Pingmei) نیز دیده می‌شود. این شرکت تولید‌کننده مواد کربنی است که از عناصر اساسی در تولید فولاد هستند.

دوازده شرکت ایرانی تحریم‌شده عبارتند از:

* مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد
* مجتمع فولاد گیلان
* توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)
* صنایع فولاد سیرجان
* صنایع فولاد زرند
* مجتمع ذوب آهن فولاد خزر
* مجتمع فولاد ویان
* مجتمع فولاد روهینا جنوب
* شركت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد
* مجتمع فولاد البرز غرب
* مجتمع صنعتی اسفراین
* صنایع فولاد بناب

در این بیانیه همچنین آمده است که مجید سجده، از مدیران ارشد شرکت کشتیرانی حافظ دریای آریا، نیز تحریم شده است.

بیانیه خزانه‌داری آمریکا می‌گوید این شرکت‌ها در پی فرمان اجرایی ۱۳۸۷۱ پرزیدنت ترامپ در اردیبهشت سال گذشته برای تحریم صنایع آهن، فولاد، و آلومینیوم ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. 

همزمان با وضع تحریم‌های تازه توسط ایالات متحده علیه یک فرد و چند شرکت ایرانی فعال در حوزه صنایع فلزی ایران، وزیر خارجه آمریکا گفت که تحریم‌ها علیه رژیم ایران ادامه خواهد داشت.

مایک پمپئو در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۶ دیماه منتشر کرد، گفت:‌ « ایالات متحده به اِعمال قاطعانه تحریم‌ها علیه رژیم ایران، ناقضان تحریم‌ها، و کسانی که رژیم را قادر می‌کنند دستور کار شریرانه‌اش در سرکوب و تروریسم را تامین مالی و اجرا کند، ادامه خواهد داد.»