ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 22.11.2020, 11:19
استقرار بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا در خاورمیانه

رادیو فردا: ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، موسوم به «سنتکام»، روز شنبه اول آذر ماه از استقرار بمب افکن‌های «بی-۵۲» در منطقه خاورمیانه خبر داده است.

سنتکام در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر تاکید کرده است: «سنتکام متعهد به حفظ و حراست از ثبات و امنیت در منطقه، توانایی انتقال سریع نیروها به داخل، خارج و اطراف منطقه برای دستیابی، حفظ و بهره‌برداری از خلاقیت، کلید جلوگیری از اقدامات پرخاشگرانه احتمالی است.»

سنتکام تصریح کرده است: این ماموریت بدون توقف [بمب‌افکن‌ها]، توانایی ارتش ایالات متحده را در استقرار نیروی قدرت جنگی هوایی در هر نقطه از جهان در یک بازه زمانی کوتاه و ادغام در عملیات برای کمک به حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای نشان می‌دهد.

ژنرال گرک گیلوت ، فرمانده نهم نیروی هوایی، هم در این خصوص گفته است، چنین ماموریت‌هایی باعث افزایش آمادگی نیروهای مشترک است.

گزارش‌ها حاکی است که دو بمب‌افکن بی ۵۲ از پایگاهی در داکوتای شمالی بدون توقف عازم خاورمیانه شده‌اند.

مناطق و حوزه تحت ماموریت سنتکام شامل خاورمیانه، از جمله مصر، و آسیای مرکزی می‌شود. از سال ۲۰۰۱ تاکنون به دلیل جنگ در افغانستان ،عراق و سوریه این سه کشور از فعال‌ترین حوزه‌های فعالیت سنتکام بوده‌اند.

در حالی این خبر منتشر شده است که ژنرال کنت مکنزی، فرمانده «سنتکام»، روز پنجشنبه گفت، به رغم تشدید اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، راهبرد بازدارندگی ایالات متحده در برابر تهران نتیجه داده است.

ژنرال مکنزی گفته بود، امروز من معتقدم که ایران تا حد زیادی مهار شده است، چرا که حکومت (ایران) اکنون می‌داند که ما هم توانایی و هم اراده برای پاسخگویی را داریم.

فرمانده سنتکام تصریح کرده بود: معتقدم که حکومت ایران تشخیص می‌دهد که اگر با ایالات متحده وارد یک روند تشدید رویارویی شود، برای آنها پایان خوبی نخواهد داشت ... بنابراین به همین دلیل است که اخیراً شاهد کاهش این تنش‌ها در دریا و حملات علیه ما در عراق و جاهای دیگر هستیم.

با این حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته به نقل از مقام‌های عراقی گزارش داد که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، از گروه‌ها شبه نظامی شیعه عراقی خواسته تا استقرار دولت بایدن، آتش‌بس با آمریکا را ادامه دهند.

این خبرگزاری اضافه کرده است، این درخواست فرمانده نیروی قدس سپاه بیانگر اضطراب فزاینده منطقه‌ای از رفتار غیر قابل پیش بینی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و عدم اطمینان در دوره انتقالی آشفته کنونی در واشینگتن طی دو ماه آینده است.

طبق این گزارش جمهوری اسلامی از متحدان خود خواسته است از اقداماتی که به واکنش دولت ترامپ منجرشود٬ خودداری کنند.