ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.11.2020, 18:37
آمریکا عوامل کشتار ماهشهر در آبان ۹۸ را تحریم کرد

رادیو فردا: وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۸ آبان از تحریم عوامل کلیدی کشتار معترضان در نیزار ماهشهر در جریان اعتراضات آبان‌ماه پارسال خبر داد.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی پارسال «دست‌کم ۱۴۸ شهروند ایرانی را در ماهشهر، در حالی که برای پنهان کردن اخبار و شواهد سرکوب گسترده مردم اینترنت را قطع کرده بود، کشت».

این گزارش می‌گوید معترضان و تماشاگران اعتراضات هدف تک‌تیراندازان از بام‌ها قرار گرفتند و وقتی در محاصره نیروهای امنیتی، خودروهای نظامی و ماشین‌های آب‌پاش درآمدند، به نیزارها پناه بردند، اما نیروهای نظامی نیزارها را آتش زدند و معترضانی را که از نیزار فرار می‌کردند هدف گلوله قرار دادند.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، وقتی هم که خانواده کشته‌شدگان برای تحویل جسد عزیزان خود مراجعه کردند، مقامان ایران با این شرط حاضر به تحویل اجساد شدند که خانواده‌ها برای هر گلوله صدها دلار پول پرداخت کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد سردار حیدر عباس‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان، و سرهنگ رضا پاپی، فرمانده نیروی انتظامی ماهشهر، به اتهام نقض گسترده و خشن حقوق بشر به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند.

این دو فرمانده نیروی انتظامی و اعضای خانواده آنها دیگر حق سفر به آمریکا ندارند و کلیه دارایی‌های احتمالی آنها در ایالات متحده مسدود می‌شود.

اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در بیش از یکصد شهر ایران از جمله در ماهشهر، استان خوزستان، روی داد.

به گفته شاهدان عینی، در روزهای پایانی آبان نیروهای سپاه پاسداران وارد شهرک چمران و جاده‌های حومه ماهشهر شدند و به دنبال فرار برخی از معترضان به سوی نیزارهای منطقه، با سلاح‌های نیمه‌سنگین از جمله تیربار دوشکا آنها را به رگبار بستند.

گزارش‌های متعددی درباره آنچه در نیزارهای ماهشهر گذشت منتشر شده و یک شاهد عینی هم در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن ارائه جزئیاتی تکان‌دهنده از رویدادهای آن روز گفت: «هیچ یک از کسانی که به نیزارها پناه بردند زنده برنگشتند».

وزارت خارجه آمریکا همچنین به نقش محمود علوی وزیر اطلاعات ایران در سرکوب اعتراضات آبان اشاره کرده و گفته است وی نیز همزمان توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد.

خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه به غیر از آقای علوی، چندین مقام ارشد بنیاد مستضعفان را نیز به همراه ۵۰ شرکت زیر مجموعه بنیاد تحریم کرد.

دفاع آمریکا از کارزار «فشار حداکثری»

بیانیه دیگر وزارت خارجه آمریکا در روز چهارشنبه از کارزار موسوم به «فشار حداکثری» واشینگتن علیه ایران دفاع می‌کند و اطمینان می‌دهد که این کارزار به خاطر «اثرات فوق‌العاده‌اش همچنان ادامه خواهد داشت».

این بیانیه می‌گوید، «امروز، اقتصاد ایران با بحران ارزی، افزایش بدهی عمومی و رشد تورم روبه‌رو است در حالی که پیش از (به اجرا گذاشتن) کارزار فشار حداکثری، صادرات نفت ایران تقریبا به دو نیم و میلیون بشکه در هر روز می‌رسید، اما اکنون، شرایط به گونه‌ای است که (جمهوری اسلامی) حتی از صادر کردن یک‌چهارم آن نیز عاجز است». ‎

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از توافق هسته‌ای با ایران تحریم‌های سنگینی را علیه تهران وضع کرد که هدف از آن کشاندن ایران به پای میز مذاکره، توقف برنامه موشکی و تغییر سیاست‌های منطقه‌ای آن عنوان شده است. رهبران ایران اما پیشنهاد مذاکره را رد کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود عنوان کرده است: «از ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷) به این سو، ما مانع دسترسی مستقیم رژیم به بیش از ۷۰ میلیارد دلار درآمد نفتی شده‌ایم و (به این راهبرد) ادامه خواهیم داد تا از دسترسی سالانه رژیم به مبلغی در حدود ۵۰ میلیارد دلار جلوگیری کنیم.‎»

این بیانیه می‌افزاید: «تحریم‌ها رژیم را از منابع مالی که برای پیشبرد اقدام‌های شرورانه‌اش صرف می‌کرد، محروم می‌کند. و از نتایج مستقیم تحریم‌ها همین بس که ایران بودجه نظامی خود را تا حدود ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش داد.‎»

آمریکا جمهوری اسلامی را به دفاع از تروریسم و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی برای به آشوب کشیدن منطقه متهم می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در خاتمه بیانیه خود می‌گوید: «تحریم‌ها بخشی از فشارهایی است که خاورمیانه جدید را رقم خواهد زد و کشورهایی را که از عواقب خشونت ایران رنج می‌برند، گرد هم می‌آورد و به دنبال (ایجاد) منطقه‌ای با صلح و ثبات بیشتر از گذشته است.»