ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 16.11.2020, 12:00
پیروزی نامزد طرفدار اروپا در انتخابات مولداوی

یورونیوز: نتایج اولیه کمیسیون مرکزی انتخابات روز دوشنبه نشان می دهند که مایا ساندو، نامزد مخالف قدرت، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مولداوی پیروز شده است و ایگور دودون، رئیس جمهوری فعلی را شکست داده است.

اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد پس از شمارش ۹۹.۹۵ درصد آرا ، خانم ساندو نزدیک به ۵۷.۷۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

ولادیمیر ساربان، معاون رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات، دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «نتایج نهایی ظرف پنج روز اعلام می شود.»

طبق قانون اساسی در مولداوی، نتیجه انتخابات باید به تایید دادگاه قانون اساسی این کشور برسد.

همزمان ایگور دودون، رئیس جمهوری مولداوی در اولین واکنش به نتیجه انتخابات بحث تقلب های احتمالی را مطرح کرد و گفت: «اگر دادگاه نتیجه انتخابات را بپذیرد و اعلام کند که هیچ تخلفی صورت نگرفته است، ما هم می‌پذیریم.»

مایا ساندو نخست وزیر پیشین و ۴۸ ساله مولداوی چهارسال پیش با تنها ۷۰ هزار رای کمتر ریاست جمهوری را به رقیب خود، ایگور دودون واگذار کرده بود. این سیاستمدار که خواهان نزدیکی بیش از پیش فقیرترین کشور اروپا به اتحادیه اروپایی است، در انتخابات کنونی با اختلاف رای بیش از یک میلیون مولداویایی خارج نشین موفق شد به پیرزوی برسد.

ساندو رهبر حزب «عمل و همبستگی» است که سیاست هایش در حمایت و طرفداری از اروپا در بروکسل مشهوراست. در مقابل او ایگور دودون سیاستمدار مورد علاقه ولادیمیر پوتین و روسیه است. دودون در ۴ سال گذشته سعی کرد کشورش را که بین اوکراین و رومانی قرار گرفته به روسیه نزدیکتر کند.

انتخابات مولداوی، نماد رقابت روسیه با اتحادیه اروپا

ایگور دودون رئیس جمهوری ۴۶ ساله مولداوی، رهبر حزب سوسیالیست کشور در ۴ سال اخیر توانست بسیاری از رسانه ها را در کنترل دولت قرار دهد. می توان گفت که اکثر رسانه های این کشور، در ماه های پیش از انتخابات ریاست جمهوری، تبلیغات گسترده ای برای نامزد مورد علاقه کاخ کرملین کردند و انتظار می رفت که اقلیت روس زبان این کشور بطور گسترده به ایگور دودون در انتخابات رای بدهند.

اما نتیجه انتخابات در دور اول خلاف آنرا ثابت کرد. در این انتخابات که دو هفته پیش برگزار شد مایا ساندو ۳۶ درصد آرا را در مقابل ۳۳ درصد آرای ایگور دودون را بدست بیاورد.

صدها هزار نفر از اهالی مولداوی به دلیل نرخ بالای بیکاری و فقر در سال های اخیر به کشورهای دیگر اروپایی مهاجرت کردند.

بنوعی می توان گفت که این انتخابات برای بخش بزرگی از این مهاجران یک همه پرسی بود. همه پرسی نزدیکی به اتحادیه اروپا در مقابل تقویت روابط با روسیه. مولداوی به دلیل وضعیت جغرافیایی اش هم برای روسیه و هم اتحادیه اروپا و ناتو اهمیت زیادی دارد.

بی دلیل نبود که ولادیمیر پوتین از ایگور دودن رسما حمایت کرد و رئیس جمهوری مولداوی در چهار سال گذشته ده ها بار راهی کاخ کرملین شد.

اما برای شهروندان مقیم مولداوی چالش اصلی اقتصادی بود. با شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن، وضعیت شهروندان فقیرترین کشور اروپایی وخیم تر هم شد و نتیجه انتخابات نشان می دهد اکثریت شهروندان مقیم مولداوی هم خواهان تغییر در سیاست های دولت بوده اند.

این دومین بار در تاریخ مولداوی است که شاهد انتخاب رییس جمهوری با رای مستقیم مردم هستیم.

پیش از سال ۲۰۱۶، نمایندگان پارلمان رئیس جمهوری کشور را تعیین می کردند.