ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 15.11.2020, 21:27
زندگی از زمستان آینده به حالت عادی برمی‌گردد

سازنده واکسن جدید کرونا می‌گوید اثربخشی چشمگیر این محصول در طول تابستان ۲۰۲۱ خود را نشان خواهد داد و ابراز امیدواری کرد که زندگی عادی از زمستان آینده از سر گرفته شود.

پروفسور اوغور شاهین، محقق و از بنیان‌گذاران شرکت آلمانی «بایون‌تک»، در مصاحبه با بی‌بی‌سی انگلیسی افزود که تزریق ضربتی واکسن احتمالا بتواند انتقال ویروس را به نصف برساند و به «کاهشی چشمگیر در موارد ابتلا» به ویروس کرونا بیانجامد.

شرکت داروسازی آمریکایی فایزر روز ۱۹ آبان از تولید موفقیت‌آمیز واکسن مقابله با کرونا خبر داد و میزان ایمن‌سازی بدن انسان در برابر این ویروس را تا «۹۰ درصد» اعلام کرد.

فایزر که با همکاری بایون‌تک این واکسن را تولید کرده است، می‌گوید پس از تزریق دو نوبت از این واکسن، مصونیت در برابر انتقال ویروس کرونا ایجاد می‌شود. گزارش‌ها حاکی است که تاکنون حدود ۴۳ هزار داوطلب در آزمایش‌های بالینی این واکسن شرکت کرده‌اند.

اوغور شاهین و همسرش اوزلم تورچی، زوج آلمانی ترک‌تبار بنیانگذار و صاحب شرکت آلمانی بایون‌تک هستند. شاهین ۵۵ ساله و همسر ۵۳ ساله‌اش در فاز سوم آزمایش‌های بالینی اطمینان پیداکردند که واکسن‌هایشان ۹۰ درصد اثربخشی دارد. اوغور شاهین سه‌شنبه گذشته به فایننشال تایمز گفت که فکر می‌کند در تلاش‌های چندماه اخیر موفق شده‌اند گام مهمی در پیشرفت علم بردارند.

به گفته اوغور شاهین، انتظار می‌رود تجزیه و تحلیل‌های آتی نشان بدهد که این واکسن در کاهش سرعت شیوع و انتقال ویروس میان انسان‌ها و همچنین، جلوگیری از بروز علائم در فردی که پیشاپیش واکسن را تزریق کرده، موثر است.

این محقق و پژوهشگر ترکیه‌ای-آلمانی افزود که توزیع واکسن تولید فایزر و بیون‌تک، احتمالا از «اواخر سال جاری میلادی یا اوایل سال آینده» آغاز می‌شود.

او گفت که هدف، توزیع بیش از ۳۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونا تا آوریل آینده در سراسر دنیا است.

بر همین اساس، تاثیر چشمگیر واکسن، از تابستان آینده مشخص خواهد شد که تغییر قابل ملاحظه‌ای در کاهش نرخ انتقال کووید ۱۹ رخ خواهد داد.

به نوشته روزنامه آلمانی «ولت ام زونتاگ»، اوغور شاهین و همسرش در حال حاضر در میان ۱۰۰ ثروتمند برتر آلمان قرار دارند. هفته گذشته، ارزش جاری شرکت دارویی بایون‌تِک در تالار بورس نیویورک از ۲۱.۶ میلیارد دلار تجاوز کرد. در حالی که ارزش آن تا یک سال پیش تنها ۴.۶ میلیارد بود.

یک روز  پس از اعلام کشف و تولید واکسن، ارزش بایون‌تِک از مرز ۲۵ میلیارد دلار نیز گذشت.


منابع: رادیو فردا، یورونیوز