ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.11.2020, 16:16
درخواست نمایندگان پارلمان آلمان برای آزادی کامل ستوده

دویچه وله: ۳۸ نماینده پارلمان بوندستاگ آلمان نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران را امضا کرده‌اند. آنها می‌گویند تنها به دلیل وضعیت سلامتی او نیست که نسرین ستوده باید آزاد شود.

این نامه از سوی کلاودیا روت، معاون رئیس بوندستاگ از حزب سبزها نوشته شده و به امضای آنتون هوف‌رایتر، رئیس فراکسیون حزب سبزها و شماری دیگر از نمایندگان این حزب، و نیز گید ینسن از حزب دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها)، بربل کوفلر و کریستف ماچی از حزب سوسیال دموکرات، میشائیل براند از حزب دموکرات مسیحی آلمان و آنکه دومشایت-برگ و گرگور گیزی از حزب چپ آلمان رسیده است.

در این نامه اشاره شده که خانم ستوده به دلایل درمان پزشکی از زندان به طور موقت آزاد شده است. این نمایندگان ابراز امیدواری کرده‌اند که رهبری ایران از رفتار سرکوبگرانه علیه این فعال حقوق بشر اجتناب ورزد.

ابتلای نسرین ستوده به ویروس کرونا

روز چهارشنبه ۱۱ نوامبر مشخص شد که تست کرونای نسرین ستوده مثبت بوده است و این ویروس از زندان زنان قرچک به او منتقل شده است. رضا خندان، همسر وی یک ماه پیش در فیسبوک اعلام کرده بود که خانم ستوده به این زندان منتقل شده است.

در این نامه نمایندگان به نقل از رضا خندان آمده است که وضعیت بهداشت در این زندان واقع در جنوب تهران فاجعه‌بار است، به ویژه که طی هفته‌های گذشته شمار مبتلایان به ویروس در سطح ایران به شدت افزایش یافته است.

در این نامه ضمن اشاره به اعتصاب غذای ۵۰ روزه نسرین ستوده در زندان در اعتراض به وضعیت فاجعه‌بار زندان‌ها در شرایط پاندمی کرونا و بستری شدن وی به مدت ۵ روز در ماه سپتامبر، به محکومیت او نیز اعتراض شده است. او به ۳۳ سال و شش ماه حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده که ۱۲ سال آن را باید در زندان سپری کند.

خانم ستوده تمام اتهاماتی که دادگاه به او وارد می‌داند را رد کرده است. نامه نمایندگان بوندستاگ می‌افزاید که این حقوقدان تنها به طور مسالمت‌آمیز از حقوق زنان دفاع کرده و علیه حکم اعدام اعتراض کرده است. او و همسرش از فعالان سرشناس حقوق بشر در ایران به شمار می‌روند.

نسرین ستوده در سال ۲۰۱۲ به دریافت جایزه حقوق بشر ساخاروف از سوی اتحادیه اروپا نائل آمد. در سپتامبر ۲۰۲۰ نیز جایزه حقوق بشر اتحادیه قضات آلمان به او تعلق گرفت. در اکتبر سال جاری نیز جایزه نوبل آلترناتیو متعلق به “بنیاد حق زندگی” مستقر در استکهلم به نسرین ستوده اعطا شده است.