ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.11.2020, 20:22
شماری از شخصیت‌های احتمالی کابینه پیشنهادی جو بایدن

دویچه وله: نتیجه نهایی انتخابات سوم اکتبر ریاست جمهوری آمریکا هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما رسانه‌های معتبر ایالات متحده جو بایدن، نامزد حزب دموکرات را پیروز این انتخابات معرفی کرده‌اند.

بادین روز شنبه، هفتم نوامبر (۱۷ آبان) خود را برنده انتخابات معرفی کرد و سران اغلب کشورهای جهان برای او به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده پیام تبریک فرستادند.

با این همه دونالد ترامپ نه تنها شکست را نپذیرفته که روز سه‌شنبه و همزمان با انتشار گزینه‌های احتمالی کابینه بایدن، اعلام کرده که نتیجه انتخابات هفته آینده مشخص می‌شود و او پیروز رقابت‌ها خواهد بود.

روزنامه “استاندارد” اتریش با استناد به گزارش خبرنگار خود در واشنگتن فهرستی از نام شخصیت‌هایی را منتشر کرده که به عنوان گرینه‌های احتمالی عضویت در کابینه جو بایدن مطرح‌تر از دیگران هستند.

یک مقام نزدیک به رئیس جمهور منتخب آمریکا پیش از این گفته بود او در هفته اول پس از پیروزی در انتخابات نامزدهای کابینه خود را معرفی خواهد کرد.

بنابر گزارش‌ها تیمی از دستیاران و مشاوران جو بایدن که کار انتقال دولت را تدارک می‌بینند از مدت‌ها پیش بررسی گزینه‌ها را آغاز کرده‌اند. قرار است جو بایدن نامزدهای عضویت در کابینه خود را از میان این افراد انتخاب و معرفی کند.

جو بایدن باید پیش از هر چیز نظر موافق جناح چپ حزب دموکرات را تامین کند که بر خلاف انتخابات سال ۲۰۱۶ و در مورد هیلاری کلینتون، در انتخابات امسال تمام قد از او پشتیبانی کردند و در شکست دادن دونالد ترامپ نقشی تعیین‌کننده داشتند.

افزون بر این با توجه به سخنان آشتی‌جویانه بایدن پس از اعلام پیروزی و اظهاراتش مبنی بر این که قصد دارد رئیس جمهوری همه رای دهندگان، حتی کسانی که به رقیب او رای دادند باشد، جمهوری‌خواهان انتظار دارند این سخنان در چینش کابینه نیز تبلور یابد و دست‌کم یکی از وزارت‌خانه‌های مهم به یک شخصیت میانه‌رو این حزب واگذار شود.

بر پایه گزارش نشریه استاندارد، که مشابه آن در برخی دیگر از رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده، بعضی از پست‌های مهم در دولت آینده می‌تواند به اشخاصی واگذار شود که در ادامهمعرفی شده‌اند.

وزارت خارجه و مشکل سوزان رایس

سوزان رایس، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل و مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما. رایس در آن زمان با جو بایدن به عنوان معاون اول اوباما همکاری تنگاتنگی داشت و مانند او برای همکاری و اتحاد بین‌المللی اهمیت زیادی قائل است.

رای اعتماد مجلس سنا به سوزان رایس در صورتی که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان بماند چندان مطمئن نیست. ترکیب نهایی سنا پس از تعیین تکلیف دو کرسی در دور دوم انتخابات ایالت جورجیا مشخص می‌شود.

سال ۲۰۱۲ و هنگامی که در حمله شورشیان به کنسولگری ایالات متحده در شهر بنغازی لیبی کنسول آمریکا کشته شد، سوزان رایس این حمله را پیامد خشم خودجوش مردم به خاطر پخش ویدئویی درباره پیامبر اسلام عنوان کرد. در حقیقت این حمله‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده بود و بسیاری از جمهوری‌خواهان هنوز به خاطر این قضات نادرست از رایس به شدت انتقاد می‌کنند.

آنتونی بیلکین، معاون سابق وزارت خارجه و مشاور سیاست خارجی جو بایدن در کارزار انتخاباتی، دیگر شخصیتی است که نامش در پیوند با وزارت خارجه به گوش می‌خورد. از او به عنوان گزینه احتمالی پست مشاور امنیت ملی نیز یاد می‌شود.

پنتاگون و نخستین وزیر دفاع زن آمریکا؟

اگر مبنا گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و زمزمه‌های محافل سیاسی باشد میشل فلورنوی بیش از هر فرد دیگری به صندلی وزارت دفاع نزدیک است.

او در دوران اوباما مدتی معاون وزارت دفاع را بر عهده داشت و حدود شش سال پیش و پس از کناره‌گیری وزیر وقت دفاع از میشل فلورنوی به عنوان رئیس بعدی پنتاگون نام برده می‌شد.

فلورنوی همچنین بنیانگذار و نخستین مدیر اندیشکده “مرکز امنیت آمریکای جدید” است و اگر به عنوان نامزد پیشنهادی وزارت دفاع معرفی و تائید شود نخستین زنی است که در تاریخ آمریکا سکاندار پنتاگون می‌شود.

وزارت خزانه‌داری

لائل برینارد، اقتصاددان فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد، معاون سابق وزارت خزانه‌داری و عضو ارشد شورای بانک مرکزی (فدرال رزرو) شخصیتی است که بسیاری از رسانه‌ها از او به عنوان گزینه اول بایدن برای این سمت نام می‌برند.

او در حال حاضر نماینده آمریکا در شورای کارشناسی کشورهای گروه هفت و گروه ۲۰ است و افزون بر این در میان محافظه‌کاران نیز مخالف زیادی ندارد.

سارا بلوم راسکین، استاد میهمان حقوق در دانشگاه دوک، معاون سابق وزیر خزانه‌داری و عضو ارشد سابق فدرال رزرو دیگر شخصیتی است که برخی رسانه‌ها، مانند نشریه پولیتیکو از او به عنوان یکی از نامزدان احتمالی وزارت خزانه‌داری کابینه جو بایدن نام برده‌اند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل

برای این سمت دو نام بیشتر مطرح است؛ وندی شرمن، معاون وزیر خارجه دولت اوباما و مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای کشورهای پنج به علاوه یک با ایران. او در دولت بیل کلینتون نیز در وزارت خارجه فعالیت می‌کرد.

فرد دیگر پت بوتیجیج، شهردار سابق شهر “ساوث بند” در ایالت ایندیانا است که در رقابت‌های درونی حزب دموکرات برای نامزدی در رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در یک مرحله موفقیت دور از انتظاری به دست آورد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل عضو کابینه محسوب می‌شود و این پست معمولا سکوی پرش سیاستمداران برای دست یافتن به مقام‌های بالاتر بوده است.

اینها شاید مهم‌ترین پست‌های کابینه در ایالات متحده باشند. برای دیگر وزارت‌خانه‌ها نیز نام‌های مختلفی مطرح شده که انتظار می‌رود در روزهای آینده نهایی و اعلام شوند.