ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 27.10.2020, 17:45
جاوید رحمان: شکنجه و اعدام ابزار مقابله با اعتراضات است

دویچه وله: جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران گزارش سالانه خود را روز ۲۶ اکتبر به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه داد. این گزارش در ماه ژوئیه سال جاری تهیه شده ۲۶ صفحه است و به دبیرکل سازمان ملل، آنتونی گوترش و همچنین مجمع عمومی این سازمان ارائه شده است.

در گزارش سالانه گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران از مقامات جمهوری اسلامی  ایران درخواست شده است در ارتباط با سرکوب خشن معترضان آبان، اقدام به تحقیق مستقل، بی‌طرف و شفاف بکنند.

در این گزارش همچنین آمده است که در جریان سرکوب خشن معترضان، نیروهای امنیتی ایران متوسل به زور شده و دست‌کم ۳۰۰ نفر از معترضان و از جمله زنان و کودکان در این اعتراضات به دست نیروهای انتظامی کشته شده‌اند.

جاوید رحمان به شکنجه جسمی و روانی بازداشت شدگان اشاره کرده و گفته است که مسئولان جمهوری اسلامی با استفاده  از شکنجه، زندانیان را وادار به اعتراف کرده‌اند.

نگرانی از افزایش احکام اعدام

در گزارش سالانه گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین درباره وضعیت حقوق بشر در ایران آمده است که جمهوری اسلامی علیه برخی از معترضان حتی مجازات اعدام در نظر گرفته است.

در این گزارش آمده است که دولت جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه برای مانع شدن از اعتراضات مسالمت آمیز و همچنین برای مسدود کردن فضای مدنی، دست به اجرای مجازات‌های اعدام زده‌اند.

جاوید رحمان گفته است که «نمونه بارز اعدام خودسرانه اخیر نوید افکاری، به اتهام شرکت در اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ بوده است.»

در گزارش سالانه یاد شده از بدرفتاری مسئولان حکومتی با خانواده قربانیان نیز سخن رفته است. گفته شده است که برخی از خانواده‌ها تنها به علت درخواست اجرای دادرسی عادلانه در ارتباط با پرونده فرزندان خود، به زندان افتاده‌اند.

جاوید رحمان همچنین تاکید کرده است که بسیاری از مدافعان حقوق بشر، وکلا، خبرنگاران، کنشگران محیط زیست در ایران و همچنین شماری از شهروندان خارجی و دوتابعیتی همچنان در زندان به سر می‌برند.

در گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر جمهوری اسلامی نسبت به خطر ابتلای این دسته از زندانیان به ویروس کرونا ابراز نگرانی شده است.

جاوید رحمان در عین حال با اشاره به وضعیت وخیم جسمانی نسرین ستوده، خواستار آزادی فوری او و سایر کسانی شده است که خودسرانه توسط قوه قضاییه ایران به زندان افتاده‌اند.

در این گزارش همچنین نسبت به اجرای احکام اعدام در ایران و از جمله اجرای حکم اعدام علیه کودکان ابراز نگرانی شده و از مقامات جمهوری اسلامی ایران درخواست شده است به تبعیض جنسیتی و قومی، مذهبی و زبانی در ایران پایان دهد.

بخش دیگری از گزارش جاوید رحمان ناظر بر تاثیر تحریم‌های اقتصادی ایران بر توان حکومت ایران در امر مقابله با شیوع ویروس کرونا بوده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سخنان گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواستار ارسال کالاهای نوع‌دوستانه و پزشکی به ایران شده است.