ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 09.10.2020, 10:48
جایزه صلح نوبل به برنامه جهانی غذا سازمان ملل اهدا شد

کمیته نوبل صلح در نروژ روز جمعه، ۱۸ مهرماه، نام سازمان «برنامه جهانی غذا» را به عنوان برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۰ اعلام کرد.

کمیته نوبل در بیانیه خود به همین مناسبت اعلام کرد که جایزه معتبر نوبل صلح را به دلیل تلاش این سازمان «برای مبارزه با گرسنگی و کمکش به بهبود شرایط برای فراهم ساختن زمینه صلح» به این سازمان اهدا می‌کند.

کمیته نوبل صلح همچنین می‌گوید که با اهدای این جایزه به این سازمان امیدوار است که «نگاه جهانیان را به سوی میلیون‌ها نفری جلب کند که از گرسنگی رنج می‌برند یا با تهدید آن مواجه‌اند».

سخنگوی «برنامه جهانی غذا»، از زیرمجموعه‌های سازمان ملل، روز جمعه در واکنش به اهدای جایزه به این سازمان اعلام خبر را «لحظه‌ای توام با غرور» برای این سازمان توصیف کرد. برنامه جهانی غذا، مستقر در شهر رم، ایتالیا، سالانه به حدود صد میلیون نفر در ۸۸ کشور جهان کمک غذایی می‌کند. ارزش جایزه صلح نوبل ۱۰ میلیون کرون سوئد (۱.۱ میلیون دلار) است.

برندگان قبلی صلح نوبل چه کسانی بودند؟

این جایزه سال گذشته به ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی اهدا شد. توافق صلح او با اریتره به بن بست نظامی ۲۰ ساله بین این دو کشور در پی جنگ مرزی ۲۰۰۰-۱۹۹۸ پایان داد.

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۰۹ این جایزه را بخاطر “تلاش‌های خارق العاده برای تقویت دیپلماسی و همکاری بین مردم” دریافت کرد.

از جمله برندگان دیگر صلح نوبل عبارتند از جیمی کارتر (۲۰۰۲)، ملاله یوسف زی، فعال در زمینه آموزش کودکان (مشترکا در سال ۲۰۱۴)، اتحادیه اروپا (۲۰۱۲)، سازمان ملل و کوفی عنان دبیر کل این سازمان (مشترکا ۲۰۰۱) و مادر ترزا (۱۹۷۶).

سابقه جایزه صلح نوبل

جایزه صلح نوبل یکی از مهم ترین جوایز در جهان است. اهدای این جایزه براساس وصیت آلفرد نوبل، مخترع سوئدی آغاز شد و اولین جایزه درسال ۱۹۰۱ اهدا شد.

جوایز نوبل در بخش‌های مختلف به افزادی که “بیشترین کمک و منفعت را به بشریت در ۱۲ ماه گذشته، رسانده‌اند”، اهدا می شود.

هر برنده جایزه نوبل سه چیز دریافت می‌کند: یک مدرک نوبل، که هر یک از آن‌ها یک اثر هنری منحصر بفرد است. یک مدال نوبل و یک جایزه نقدی که بین برندگان زمانی که چند نفر باشند، تقسیم می شود. برندگان باید به هنگام دریافت این پول سخنرانی ایراد کنند.

چند سالی این جوایز به دلایلی اهدا نشد که اکثرا درجریان دو جنگ جهانی بود.

براساس قوانین بنیاد نوبل، چنانچه در یک رشته خاص فردی لیاقت و صلاحیت دریافت این جایزه را نداشته باشد. این جایزه و مبلغ نقدی آن برای سال بعد نگهداری می‌شود.


منابع: ‌رادیو فردا،‌ بی‌بی‌سی