ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 08.10.2020, 20:10
آمریکا ۱۸ بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و ۱۸ نهاد مالی ایرانی را تحت تحریم‌های خود قرار داد.

به گزارش فارس، در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که این وزارت‌خانه طی رایزنی با وزارت خارجه این کشور نهادهای مالی ایران را برای قرار دادن در لیست تحریم‌ها شناسایی کرده است.

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به تحریم این بانک‌های ایرانی گفت که این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی غیر قانونی ایران به دلار بوده و افزود که این تحریم‌ها ادامه خواهد یافت تا ایران برنامه هسته‌ای خود را پایان دهد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌های زیر تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند:

۱- «تامین سرمایه امین»، که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۲- «بانک کشاورزی» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

۳- «بانک مسکن» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

۴- «بانک رفاه کارگران»، که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

۵- «بانک شهر» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۶- «بانک اقتصاد نوین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۷- «بانک قرض‌الحسنه رسالت» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

۸- «بانک حکمت ایرانیان» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۹- «بانک ایران زمین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۰- «بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی» که شعبه‌های ایران و عراق آن تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته است.

۱۱- «بانک کارآفرین» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۲- «بانک خاورمیانه» که تمامی شعب آن در سرتاسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

۱۳- «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۴- «بانک پاسارگاد» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۵- «بانک سامان» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۶- «بانک سرمایه» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۷- «بانک توسعه تعاون» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

۱۸- «بانک گردشگری» که تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است.

پیش از اعلام جزئیات تحریم‌های امروز، روزنامه واشنگتن پست آمریکا با انتشار خبری درباره تصمیم دولت دونالد ترامپ برای اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران، از قول “سه مقام آگاه” نوشت: تحریم‌های جدید علیه نظام مالی ایران اعمال خواهند شد.

این روزنامه آمریکایی در این باره نوشته است: “بر اساس اظهارات روز چهارشنبه سه مقام آگاه، دولت ترامپ تصمیم گرفته برخلاف نگرانی متحدان اروپایی واشنگتن نسبت به پیامدهای انسانی گسترده تحریم‌های جدید علیه ایران که گرفتار اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا و بحران شدید ارزی است، تحریم‌های جدیدی را علیه بخش مالی ایران اعمال کند”.

گفته می‌شود تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران آن دسته از بانک‌های این کشور را که تاکنون مشمول تحریم‌های ثانویه واشنگتن نبوده‌اند، هدف قرار دهد.

در بخش دیگری از این خبر آمده است: انتظار می‌رود تحریم‌های جدید (علیه ایران) روز پنجشنبه اعلام شود. حامیان این طرح معتقد هستند که انزوای بیشتر تجارت ایران هماهنگ و در راستای تلاش‌های دولت ترامپ برای درهم شکستن اقتصاد ایران به منظور کشاندن تهران به میز مذاکره است.

واشنگتن پست همچنین نوشته که طرح تحریم‌ کامل نظام مالی ایران که احتمالا امروز از سوی دولت آمریکا اعلام خواهد شد، براساس پیشنهادات مقامات دولت اسرائیل و “بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها” تدوین و طراحی شده است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با اشاره به تحریم‌های جدید علیه نهادهای مالی ایران نوشته بود، اجرای چنین سیاستی عملا باعث خروج ایران از بخش مالی بین‌المللی می‌شود. چنین امری نه تنها امکان کسب درآمدهای ارزی برای حکومت ایران را کاهش می‌دهد، بلکه حتی می‌تواند منجر به مسدود شدن دارایی‌های مالی ایران در خارج از این کشور شود.

رویترز، اجرای سیاست تحریم سامانه مالی ایران از سوی دولت آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور را بی‌ارتباط با تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه نمی‌داند.

آمریکا سیاست تحریم کامل نهادهای مالی ایران را در پی مخالفت کشورهای اروپایی ذیربط در توافق هسته‌ای با سیاست  فعال کردن “مکانیسم ماشه” و بازگرداندن همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و از جمله تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی این کشور اتخاذ کرده است.

اجرای چنین سیاستی عملا منجر به خروج ایران از شبکه مالی سوئیفت می‌شود. همین موضوع امکان داد و ستد کشورهای اروپایی با ایران را به شدت محدود خواهد کرد. از این رو، بسیاری از سیاستمداران اروپایی نسبت به دشوار شدن صدور کالاهای بشردوستانه و به‌ویژه کالاهای پزشکی و مواد خوراکی به ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس گزارش “واشنگتن پست”، جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته موفق شده که یک میلیارد دلار دارو و لوازم پزشکی و سه و  نیم میلیارد دلار مواد خوراکی وارد کند. امری که در صورت خروج کامل ایران از شبکه تراکنش‌های مالی بین‌المللی دشوار خواهد شد.

پیامدهای تحریم مالی فراگیر

جو بایدن در کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده که در صورت پیروزی، آمریکا بار دیگر به جمع کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای با ایران بازخواهد گشت. اما تحریم‌های مالی ایران از سوی دونالد ترامپ، حتی در صورت شکست او در انتخابات نیز می‌تواند بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های این کشور را دشوار سازد.

طرح تحریم‌ بانک‌ها و موسسات مالی ایران از سوی آمریکا در ارتباط با دستورالعمل اجرایی ۱۳۹۰۲ اعمال خواهد شد. دولت ترامپ این دستورالعمل را در ماه ژانویه اجرا کرده بود. این دستورالعمل در ارتباط با فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای ایران پیش بینی شده بود و تحریم بخش‌های مربوط به معادن و ساخت‌وساز ایران را نیز در برمی‌گرفت.

در همین زمینه، نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه در پشتیبانی از پیشنهاد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها خواستار تشدید تحریم‌های ایران شده و از دولت ترامپ درخواست کرده بودند تحریم ‌بانک‌ها و موسسات مالی ایران را نیز در زیرمجموعه این دستورالعمل اجرایی قرار دهد.

طرفداران تشدید تحریم‌های ایران و از جمله اعضای بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها بر این باورند که در صورت تحریم بانک‌ها و موسسات مالی ایران در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی، امکان تجدید نظر در این سیاست برای جو بایدن محدود خواهد شد.

بایدن در صورت پیروزی برای رفع این تحریم‌ها باید ثابت کند که این موسسات در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران نقشی ندارند و اثبات چنین امری، دشوار و زمان‌بر خواهد بود.

“واشنگتن پست” به نقل از سه منبع آگاه، درباره سیاست تحریم‌های جدید آمریکا علیه سامانه مالی جمهوری اسلامی نوشته است که دولت آمریکا برای صدور کالاهای نوع‌دوستانه و پزشکی به ایران، راهی پیش بینی کرده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند، صدور کالاهای پزشکی به ایران نیز در سایه اجرای این سیاست دشوار خواهد شد.

به عنوان نمونه، سوزان مالونی، کارشناس امور ایران در موسسه “بروکینگز” بر این باور است که امکان دسترسی ایران به کالاهای پزشکی و دارو نیز محدود خواهد شد.

او با اشاره به کمبود دارو و لوازم پزشکی در ایران و از جمله انسولین و داروهای مربوط به شیمیدرمانی بر این باور است که اجرای این سیاست عملا به این کمبودها دامن خواهد زد.

واشنگتن پست به نقل از مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، به “ناک‌اوت” شدن جمهوری اسلامی اشاره کرده است.

دوبوویتز و ریچارد گولدبرگ از دیگر اعضای این بنیاد، تحریم کامل سامانه مالی ایران را “ناک اوت” جمهوری اسلامی در روند ۱۲ دانسته و گفته‌اند که ترامپ برای رسیدن به این هدف تنها  به مشت آخر نیاز دارد تا “ضربه فنی” به فرجام برسد. به باور آن‌ها، تحریم شاخه مالی ایران از سوی ترامپ، می‌تواند چنین مشتی باشد.