ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.10.2020, 15:04
تلخ‌ترین روزهای کرونایی تهران، رکورد جدید فوتی‌ها

دویچه وله: علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران روز چهارشنبه ۱۶ مهر با بیان این که پایتخت “تلخ‌ترین” روزهای کرونایی خود از زمان ورود بیماری کووید۱۹ به ایران را تجربه می‌کند، خواستار توجه بیشتر شهروندان به دستورالعمل‌های بهداشتی شد.

نادر توکلی، معاون درمان این ستاد روز دوشنبه با تاکید بر این که “وضعیت تهران اصلا مساعد نیست” به شهروندان توصیه کرد برای کارهای غیرضروری از خانه خارج نشوند.

این وضع فقط منحصر به تهران نیست؛ آمار رسمی وزارت بهداشت حاکی است که از حدود چهار هفته پیش تا کنون ۲۶ استان ایران  به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز و چهار استان در وضعیت هشدار قرار دارند.

رکورد جدید مرگ در یک روز

برپایه آمار روزانه وزارت بهداشت در دو هفته گذشته روند افزایشی موارد جدید ابتلا و مرگ در ارتباط با بیماری کووید۱۹ با نوسان‌هایی ادامه داشته و در هر دو مورد چند بار رکودهای جدیدی به ثبت رسیده است.

به گفته سخنگوی این وزارت‌خانه، در شبانه روز منتهی به چهارشنبه “بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی” چهار هزار و ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شده‌اند.

در بیش از ۲۰۰ روزی که از تائید رسمی شیوع کرونا در ایران می‌گذرد این دومین روز است که در آن تعداد مبتلایان جدید از مرز چهار هزار نفر فراتر رفته است. بار قبل روز گذشته با ۱۳۳ مبتلای بیشتر بود.

سیما سادات لاری می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۹ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. این رقم بالاترین تعداد قربانیان در یک روز تا کنون بوده است. پیش از این بالاترین موارد فوت در روزهای هفتم مرداد و ۱۴ مهر با هر کدام ۲۳۵ مورد مرگ بوده است.

افزایش قدرت سرایت ویروس تا ۹ برابر

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا استان تهران روز چهارشنبه با توجه به دو روز تعطیلی پیش‌رو گفت: «قدرت سرایت ویروس از یک فرد به افراد دیگر بین ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است، اگر مردم به سفر روند و مبتلا شوند، دیگر تخت خالی برای درمان‌شان نخواهیم داشت.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مسعود مردانی به شهروندانی که قصد سفر دارند توصیه کرد آمار دو روز اخیر مبتلایان و قربانیان کرونا را مرور کنند تا متوجه شوند “در هر دو مورد ابتلا و فوتی رکورد زده‌ایم”.

علیرضا زالی روز جمعه در یک برنامه تلویزیونی هشدار داد که اگر وضعیت شیوع کرونا در تهران و “سیر تصاعدی بیماری” به شکل کنونی ادامه یابد، باید منتظر افزایش سه تا پنج برابری آمار مبتلایان و یک و نیم تا سه درصدی میزان مرگ و میر باشیم.

در پی بحرانی شدن اوضاع پایتخت و کمبود شدید تخت‌های بیمارستانی، ستاد ملی مدیریت کرونا پس از مدتی تعلل بالاخره با درخواست مسئولان بهداشتی برای اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت برخی فعالیت‌ها در استان تهران برای یک هفته موافقت کرد.

درخواست تعطیلی یک ماهه تهران

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران می‌گوید تعطیلی تهران باید دست‌کم دو هفته ادامه یابد تا در قطع زنجیره انتقال و سرایت ویروس موثر باشد.

هاشمی در یک پیام توئیتری هشدار داد که تهران در یک قدمی سونامی فوتی‌های کرونا قرار دارد و تعطیلی یک هفته‌ای برخی مشاغل اقدامی محافظه‌کارانه و غیرموثر است.

اکنون ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت این شورا می‌گوید با توجه به افزایش شدید شمار مبتلایان محتاج به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه، محدودیت‌های یک هفته‌ای بسیار کم است و با در نظر داشتن دوره بیماری این کار باید دست‌کم برای یک ماه ادامه یابد.

او به ایسنا گفت: «درست است که دولت به آثار اقتصادی ناشی از محدودیت‌ها فکر می‌کند، اما لازم است مسئولان تصمیمی قاطع و عاجل اتخاذ کنند تا هم زنجیره بیماری قطع شود و هم کادر درمان نفسی تازه کنند.»

اعلام آمادگی مجدد آمریکا برای کمک

دولت حسن روحانی به دلیل بحران و رکود شدید اقتصادی، که پیش از شیوع کرونا نیز با آن درگیر بود، توان حمایت از کسب و کارهای تعطیل شده به دلیل کرونا را ندارد و به همین دلیل تا حد ممکن در برابر افزایش محدودیت‌ها مقاومت می‌کند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت چندی پیش گلایه کرده بود که کادر درمانی خسته و فرسوده شده، انبارها خالی مانده‌اند و از یک میلیارد یورویی که هفت ماه پیش قرار شد برای مقابله با شیوع کرونا اختصاص یابد فقط ۳۰ درصد تحقق یافته است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه در یک پیام توئیتری نوشت، آمریکا از بدتر شدن وضعیت بیماری کووید۱۹ در ایران نگران است و بار دیگر بر پیشنهاد کمک خود، که در ماه فوریه ارائه کرد، تاکید می‌کند.

او در ادامه تاکید کرد که واشنگتن هم‌صدا با شورای حقوق بشر سازمان ملل از مسئولان جمهوری اسلامی می‌خواهد بی‌درنگ تمام زندانیان سیاسی را از زندان‌های مملو از زندانی و غیربهداشتی آزاد کنند.

پیشنهاد کمک به ایران را مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نخستین بار نهم اسفند، در روزهای نخست شیوع کرونا در ایران مطرح و ۲۱ فروردین بار دیگر تکرار کرده بود.

مسئولان ایران این پیشنهادها را رد کردند و محمد جواد ظریف همتای ایرانی پمپئو گفته است ایران به صدقه نیازی ندارد و از آمریکا می‌خواهد موانع فروش نفت و دریافت منابع حاصل از صادرات آن را بردارد.

وزیر خارجه ایالات متحده بارها این اتهام مسئولان جمهوری اسلامی که تحریم‌ها مانع خرید دارو و تجهیزات لازم برای مقابله با کرونا شده را رد کرده و گفته‌اند این تحریم‌ها هیچ محدودیتی برای دست‌یابی ایران به اقلام بشردوستانه ایجاد نمی‌کنند.