ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 05.10.2020, 10:51
انتقاد رسانه‌ها و پزشکان از “رفتار غیرمسئولانه” ترامپ

دویچه وله: یکی از پزشکان معالج دونالد ترامپ در بیمارستان نظامی گفته که ترامپ ظاهرا قادر به فهم جدی بودن ابتلا به ویروس کرونا نیست. “دور دور” شبانه ترامپ با انتقاد شدید روبرو شده و منتقدان آن را رفتاری غیرمسئولانه دانسته‌اند.

غروب یکشنبه چهارم اکتبر، ترامپ برای حضور در جمع هواداران خود که پیرامون بیمارستان نظامی والتر رید گرد هم آمده بودند، سوار بر خودرو شد، به میان هواداران خود رفت و از پشت پنجره خودرو برای آنها دست تکان داد. این اقدام تبلیغاتی انتقادهای زیادی برانگیخت.

شبکه خبری “سی‌ان‌ان” این رفتار دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی را “پرسش برانگیز” خوانده است. به‌ویژه آنکه، او با این اقدام خود جان راننده این خودرو و همچنین “بادی‌گارد” خود را به مخاطره انداخته است.

اکنون گفته می‌شود که سرنشینان این خودرو، باید برای مدت دو هفته به قرنطینه بروند. مفسر “سی‌ان‌ان” نوشته است که وظیفه این ماموران حفاظت از جان رئیس جمهور است. اما اکنون این رئیس جمهور آمریکا است که جان آن‌ها را به مخاطره انداخته است.

افزون بر آن، بر اساس اخباری که در رسانه‌های آمریکا منتشر شده، گویا ترامپ درباره نتیجه تست نخست کرونای خود مدتی سکوت کرده و سلامتی برخی از شاغلان کاخ سفید و کسانی را که با آن‌ها پس از دریافت نتیجه مثبت تست کرونای خود در تماس بوده، به خطر انداخته است.

”دور دور تبلیغاتی”

تصاویر منتشر شده از خودروسواری کوتاه دونالد ترامپ در خارج از محوطه بیمارستان نظامی والتر رید حکایت از آن دارد که دست‌کم دو نفر دیگر نیز در این خودرو حضور داشته‌اند.

جیمز فیلیپس، یکی از پزشکان معالج ترامپ در بیمارستان یاد شده با انتشار یک پست توییتری نسبت به این رفتار دونالد ترامپ واکنش نشان داد و از به مخاطره افتادن جان ماموران حاضر در خودرو سخن گفت.

بنا بر اظهارات این پزشک، خودروی رئیس جمهور آمریکا نه تنها ضدگلوله است، بلکه حتی در برابر حمله شیمیایی نیز مقاوم است. همین موضوع باعث افزایش خطر ابتلا به کرونا در داخل خودرو می‌شود.

جیمز فیلیپس در ادامه پست توییتری خود نوشته است: «آن‌ها ممکن است بیمار شوند، حتی امکان دارد بمیرند. برای این تئاتر سیاسی. چون ترامپ به آن‌ها فرمان داده، جان خود را برای این تئاتر به مخاطره بیاندازند.»

افزون بر آن، پزشکان معالج ترامپ نیز اعلام کرده‌اند که این اقدام دونالد ترامپ حاکی از آن است که او هنوز قادر به درک جدی بودن خطر ابتلا به ویروس کرونا نیست.

سکوت درباره نتیجه تست کرونا

روزنامه “وال‌استریت ژورنال” روز یکشنبه چهارم اکتبر با انتشار گزارشی، از سکوت ترامپ درباره نتیجه مثبت نخستین تست کرونا خود خبر داد.

گفته می‌شود که روز پنجشنبه اول اکتبر، نتیجه تست سریع کرونای دونالد ترامپ مثبت بوده است. “وال استریت ژورنال” نوشت به‌رغم این نتیجه، ترامپ خبر را علنی نکرد؛ حتی بیش از آن، در برنامه “فاکس‌نیوز” حضور یافت.

او در این برنامه تلویزیونی از ابتلای یکی از همکاران خود به کرونا خبر داد اما اعلام کرد که منتظر نتیجه تست دوم کرونای خود است و به این ترتیب، درباره نتیجه تست نخست خود چیزی نگفت.

پس از مثبت بودن نتیجه تست دوم بود که دونالد ترامپ روز جمعه دوم اکتبر با انتشار یک پست توییتری خبر ابتلا به کرونا را رسما اعلام کرد.

نه تنها اظهارات ضد و نقیض ترامپ درباره کرونا و توصیه‌های پزشکی او درباره درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ انتقادهای بسیاری را در آمریکا برانگیخت، بلکه عدم توجه او به جدی بودن خطرات ناشی از ابتلا به این بیماری نیز انتقاد بسیاری را در پی داشته است.

از آن جمله می‌توان به مراسم معرفی امی بارت برای عضویت در دیوان عالی که در روز ۲۶ سپتامبر در باغ رز کاخ سفید اشاره کرد که باعث ابتلای دست‌کم هفت نفر از شرکت‌کنندگان به ویروس کرونا شد. در مراسم آن روز، مدعوین به پروتکل‌‌های پزشکی توجه نکرده، بدون استفاده از ماسک و بدون رعایت فاصله در این برنامه شرکت کرده بودند.