ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.10.2020, 14:34
یک روزنامه‌نگار روسیه خود را به آتش کشید و درگذشت

بی بی سی: سردبیر یک وبسایت خبری روسیه پس از آتش زدن خود در مقابل دفتر وزارت کشور در شهر نیژنی نووگورود درگذشت.

ایرینا اسلاوینیا قبل از مرگ در صفحه فیسبوک خود نوشت: “من از شما می‌خواهم که فدراسیون روسیه را مسئول مرگ من بدانید.”

مقامات تایید کرده‌اند که جسد او در حالی که سوختگی‌های شدید داشت، پیدا شده است.

خانم اسلاوینیا دو روز پیش گفت که پلیس در جستجوی یافتن مدارکی در ارتباط با گروه طرفدار دموکراسی “اوپن راشا”(Open Russia) به آپارتمان او آمده و لپ تاپ‌ها، حافظه ها و موبایل او و همسرش را برده‌اند.

ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که ظاهرا لحظه‌ای را نشان می‌دهد که خانم اسلاوینیا در حالی که بر روی نیمکتی در مقابل دفتر وزارت کشور نشسته، خود را به آتش می‌کشد.

در این ویدیو مردی برای خاموش کردن آتش به سمت او می‌دود، اما خانم اسلاوینیا سعی می‌کند که او را به عقب براند.

کمیته تحقیقات روسیه مرگ ایرینا اسلاوینیا که متاهل و دارای یک دختر بود را تایید کرده، اما هر گونه ارتباطی بین مرگ او و جستجوی آپارتمانش را رد کرده است.

ایرینا اسلاوینیا که بود؟

ایرینا اسلاوینیا ، سردبیر وبسایت خبری “کوزا پرس” ( Koza Press) بود. شعار این وبسایت “اخبار و تحلیل‌ها بدون سانسور” بود.

این وبسایت روز گذشته در پی تایید خبر مرگ خانم اسلاوینیا از دسترس خارج شد.

او یکی از هفت نفری بود که دو روز پیش خانه‌اش واقع درشهر نیژنی نووگورود در ارتباط با تحقیقات در مورد گروه طرفدار دموکرسی ” اوپن راشا” بازرسی شد.

خانم اسلاوینیا سال گذشته به خاطر “بی احترامی به مقامات” در یکی از مقالاتش جریمه شد.

ناتالی گریازنیویچ از دستیاران بنیانگذاران گروه “اوپن راشا” در واکنش به مرگ خانم اسلاوینیا به خبرنگار بی‌ بی ‎سی در مسکو گفت: “من می‌دانم که او مدام مورد آزار و اذیت بود، بازداشت و دائما جریمه می‌شد. او یک زن فعال بود.”

علت جستجوی خانه او چه بود؟

یکی از سخنگویان کمیته تحقیق به خبرگزاری ریا نووستی گفته که خانم اسلاوینیا فقط شاهد پرونده آنها بود، “و در تحقیقات مربوط به پرونده کیفری نه یک مظنون و نه یک متهم.”

ظاهرا این پرونده کیفری بر روی یک تاجر محلی متمرکز شده که به گروه‌های مختلف مخالف اجازه داده تا از کلیسایی ساختگی برای برگزاری نشست‌ها و سایر فعالیت‌ها نظیر آموزش ناظران انتخابات استفاده کنند.

این تاجر در سال ۲۰۱۶ کلیسای “هیولای اسپاگتی پرنده” را ایجاد کرد و هوادارانش خود را “پاستافاریانیسم” می‌خوانند.

خانم گریازنیویچ به بی بی سی گفته که گروه “راشا اوپن” در آوریل ۲۰۱۹ در مجمعی تحت عنوان “مردم آزاد” در شهر نیژنی نوگورود شرکت کرد که ایرینا اسلاوینیا هم در آن مجمع به عنوان روزنامه‌نگار حضور داشت.

او تاکید کرد که خانم اسلاوینیا عضو گروه “راشا اوپن” نبود.

به گفته خانم گریازنیویچ این روزنامه نگار به خاطر پوشش خبری این گردهمایی ۵۰۰۰ روبل جریمه شد. خانم گریازنیویچ افزوده که به اعتقاد مقامات، رویدادی که خانم اسلاوینیا پوشش داده بود به “سازمانی نامطلوب” مرتبط بوده است.

اخیرا قوانین سختگیرانه تری در ارتباط با رسانه‌ها و اینترنت در روسیه به مورد اجرا گذاشته شده که این امر نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که احتمالا دولت از این طریق بتواند منتقدان خود را ساکت کند. یک روزنامه‌نگار روسیه خود را به آتش کشید و درگذشت