ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 14.09.2020, 10:40
محکومیت جهانی اعدام نوید افکاری

اتحادیه اروپا روز دوشنبه در واکنش به اعدام نوید افکاری، ورزشکار ایرانی اعلام کرد که این اقدام را به «شدیدترین وجه» محکوم می کند.

نوید افکاری که به همراه دو برادرش پس از اعتراض های مرداد سال ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت شد به اتهام «ارتکاب قتل» به اعدام شده بود. در بیانیه اتحادیه اروپا درباره اجرای حکم اعدام نوید افکاری آمده است: «حقوق بشر جنبه ای محوری از تعامل ما با ایران باقی خواهد ماند.»

در بخش دیگری از این بیانیه نوشته شده است: «ما به تعامل با مقامات ایران از جمله از طریق نمایندگی مان در تهران درباره این موضوع [حقوق بشر] و پرونده های خاص مانند اعدام اخیر ادامه خواهیم داد.»

اتحادیه اروپا حکم اعدام را مجازاتی «بی رحمانه» و «غیرانسانی» توصیف کرده است. در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا بدون استثناء مخالف حکم اعدام تحت هر شرایط و در هر پرونده‌ای است.»

واکنش سفیر آلمان در تهران

هانس-اودو موتسِل سفیر آلمان در تهران دیروز، یکشنبه ۱۳ سپتامبر، ۲۳ شهریور در توییتی اعدام نوید افکاری، ورزشکار ایرانی را “تکان‌دهنده” توصیف کرد و اعلام کرد که “در غم خانواده، دوستان و جامعه جهانی ورزش برای اعدام نوید افکاری “شریک هستند.”

سفیر آلمان در تهران به واکنش بربل کوفلر، کمیسر حقوق بشر دولت آلمان، نماینده امور حقوق بشر دولت آلمان اشاره کرد و نوشت که دولت آلمان عمیقا از اعدام نوید افکاری “متحیر” شده است.

در بیانیه خانم کوفلر آمده: “پذیرفتنی نیست که برای خاموش کردن صداهای مخالف، قوانین اساسی حقوقی نادیده گرفته شوند. دو برادر نوید هنوز در زندان هستند و اکنون به همبستگی ما نیاز دارند!”

خانم کوفلر و دولت آلمان پیش از اعدام نوید افکاری از دولت ایران خواسته بودند که اعدام نوید افکاری را معلق کنند و به امکان دادرسی منصفانه را برای او و برادرانش فراهم کنند.

او در بیانیه ۲۰ شهریور، ۱۰ سپتامبر نوشته بود که از خواندن پرونده نوید افکاری و دو برادرش “شوکه شده است” و افزود: “وضعیت حقوق بشر در ایران روز به روز در حال بدتر شدن است و این کشور دائماً از تعهدات بین‌المللی پذیرفته‌شده‌اش عقب‌تر می‌افتد.”

واکنش وزارت خارجه فرانسه

وزارت خارجه و امور اروپای دولت فرانسه نیز روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اعدام نوید افکاری، ورزشکار ۲۷ ساله شیرازی، بر پایبندی خود به حق آزادی بیان و اعتراض و حق برخورداری همه شهروندان از یک دادرسی عادلانه تاکید کرد.

در این بیانیه تاکید شده مجازات اعدام “ناعادلانه، غیرانسانی و غیرموثر” است و فرانسه همواره با آن در همه جا و تحت هر شرایطی مخالف است.

وزارت خارجه فرانسه از تمام کشورهایی که مجازات اعدام در آنها اعمال می‌شود خواسته در یک مهلت قانونی مشخص نسبت به لغو آن اقدام کنند.

واکنش‌های گسترده هنرمندان

امید جلیلی، کمدین معروف بریتانیایی اقدام حکومت ایران در اعدام نوید افکاری را “واقعیت تلخ قرن ۲۱” نامیده، بابی گرین، رزمی‌کار آمریکایی بعد از مسابقه با نفس‌های بریده مقابل دوربین از “گرفتن جان یک انسان فقط به خاطر اعتراض” سخن گفته و گلشیفته فراهانی، بازیگر، نوشته “طناب بر گردن ایران است.”

محمد رسول‌اف، کارگردان: «نوید افکاری طعمه نمایش قدرت سرکوب‌تان شد، اما جان او در جان ما نشست. همان‌جا که یاد کشته‌های آبان، یاد مسافران پرواز اوکراین، یاد پویا بختیاری، اعدام‌ها در کردستان، یاد رنج‌های نسرین ستوده، نرگس محمدی و همه کوشندگان آزادی نشسته است. از اقیانوس نفرتی که می‌سازید، نمی‌هراسید؟»

ابی، خواننده، در اینستاگرامش عکسی سیاه منتشر کرد و نوشت: «وقتی تو گود حماقت، پهلوونمون فلک شد…»

امید جلیلی، بازیگر و کمدین بریتانیایی: “یک یادآوری که جمهوری به اصطلاح ‘اسلامی ‘ ایران به سیاستش برای زدن اتهام‌های ناروا ادامه می‌دهد تا جنایت و نقض حقوق بشر را توجیه کند. همانطور که با بهایی‌ها همین کار را کردند و با اقلیت‌ها هم انجام می‌دهند و حالا با قهرمان ورزشی‌شان. یک واقعیت تلخ در قرن بیست و یکم در روی کره زمین. و هرکسی که از این عمل شنیع دفاع می‌کند یا ربات است یا از همه آنچه که در این ۴۰ سال در ایران گذشته، خبر ندارد.”

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان: “تقدیر نامبارک در شهریورماه ۱۳۹۹، روز ملی سینمای ایران را با پر کشیدن نوید افکاری پیوند زد تا برای همیشه از یاد نرود که رسالت هنر تاباندن نور بر فراموشخانه تاریخ است.”

گلشیفته فراهانی، بازیگر: “طناب بر گردن ایران است. نوید افکارى گوشت و پوست ایران. کشتى‌گیر ایران. ورزشکار ایران. پسر خوب ایران و مادرش… دیگر جان ندارد…. ایران جان ندارد… مادر جان ندارد… از صدا افتاده تار و کمونچه، مرده میبرن کوچه به کوچه…”

مهناز افشار، بازیگر خطاب به حسن روحانی و محمد جواد ظریف: “در زمان تدبیر و‌ امید شما، دعوا و اختلاف بین مردم شدید شد و خون‌‌های بیگناه زیادی از آسمان و زمین ریخته شد. در کنفرانس‌ها و سفرهای بعدی کمتر لبخند و دروغ تحویل دوربین‌ و مردم بدید!”

نازنین بنیادی، بازیگر و فعال حقوق بشر: “امروز برای بیشتر ایرانیان روز سختی بود. ما به همه کسانی که برای نجات جان نوید افکاری به پا خاستند، امید داریم. و اما کسانی که ساکت بودند: چند جان بی‌گناه دیگر باید از دست برود تا شما نقض آشکار حقوق بشر در جمهوری اسلامی را محکوم کنید؟”

سکوت جامعه ورزشی ایران

اما این خشم عمومی از اعدام “ناگهانی” نوید افکاری در مجامع رسمی ایران چندان منعکس نشده است. روزنامه‌های ایران یا خبر اعدام نوید افکاری را منتشر نکرده‌اند یا فقط به اطلاعیه رسمی قوه قضاییه ایران بسنده کرده‌اند.

در مقابل واکنش‌های جامعه ورزشی و بیانیه فدراسیون جهانی کشتی برای نوید افکاری، شماری از “سکوت” فدراسیون کشتی ایران و سایر چهره‌های سیاسی انتقاد کرده‌اند.

حساب کاربری یواف‌سی یا سازمان مبارزات قهرمانی با بیش از هفت میلیون دنبال کننده، در میان برگزاری مسابقاتش عکس او را منتشر کرد و تاریخ میلادی تولد و مرگش را نوشت:
«به یاد نوید
بابی گرین، از قهرمانان هنرهای رزمی هم بعد از پیروزی در مقابل خبرنگار مسابقات مصاحبه را نیمه‌تمام گذاشت و گفت که قبل از مسابقه خبر اعدام را شنیده و “قلبش شکسته است”. او گفت یک مرد “فقط به خاطر اعتراض” جانش را از دست داده است. آقای گرین بعد از مصاحبه هم حرفهایش را تکرار کرد و گفت: “امروز یکی جانش را از دست داد… برای اعتراض؟… همان کاری[اعتراض] که ما هم این‌جا می‌کنیم.»

سفر جواد ظریف به برلین لغو شد

سفر برنامه‌ریزی شده وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف به برلین به طور موقت لغو شده است. این خبر را  روزنامه پرتیراژ “بیلد” آلمان بعد از ظهر یکشنبه با استناد به اطلاعاتی که خود این روزنامه به دست آورده منتشر کرده است.

ظریف قرار بود از روز دوشنبه با وزرای خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه دیدار کند. به نوشته روزنامه بیلد، این سفر فعلاً به تعویق افتاده است. علت احتمالی تعویق سفر طریف، اعدام ورزشکار جوان، نوید افکاری در ایران است. این کشتی‌گیر ۲۷ ساله علی‌رغم اعتراضات بین‌المللی روز شنبه اعدام شد.

در آلمان نیز ، ورزشکاران و انجمن‌های ورزشی برتر خواستار توقف اجرای حکم اعدام نوید افکاری شده بودند.

پیشتر امید نوری‌پور، عضو فراکسیون حزب‌سبزها در پارلمان فدرال آلمان،  در پی اعدام نوید افکاری، خواستار لغو سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به آلمان شده بود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، این سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزها در این رابطه گفته است: «من به طور معمول طرفدار این هستم که افراد بیایند و حرف صحیح را بشنوند. اما من این اعتماد را ندارم که دولت آلمان نکات صحیح را مطرح کند.»

نوری‌پور می‌گوید، پیش از آن‌که این رویکرد “محتاطانه” ادامه یابد، بهتر است که ظریف به برلین نیاید.

احضار سفیر آلمان در تهران به وزارت امور خارجه

در پی توییت‌ اخیر سفارت آلمان در تهران درباره اعدام نوید افکاری، هانس- اودو موتسِل سفیر آٔمان امروز  ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ توسط مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه احضار شد.

به گزارش رسانه‌های ایران، مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی،‌ توییت سفیر آلمان «اقدام خارج از عرف دیپلماتیک»  و «دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی» نامیده و  محکوم کرده است.

مدیر کل اروپا گفته:‌ «مداخله در قوانین و مقررات و رویه های قضایی مستقل جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل قبول و تحمل نیست و از سفارت آلمان انتظار می‌رود حد و حدود وظایف دیپلماتیک خود را شناخته و پا از آن فراتر نگذارد.»


احتمال جان‌باختن نوید افکاری زیر شکنجه قوت گرفت

شاهدان عینی به «ایران اینترنشنال» گفته‌اند در صورت نوید افکاری قبل از خاکسپاری آثار ضرب دیده شده و نشانه‌های شکستگی‌ بینی قابل تشخیص بوده است. به گفته این شاهدان، به خانواده افکاری فقط اجازه دیدن صورت نوید داده شده است. بنابر این خانواده اجازه نداشته‌اند بدن او را ببینند. همچنین یک منبع نزدیک به خانواده افکاری گفته نوید افکاری پس از آن که مورد ضرب و شتم قرار گرفته عامل اصلی ضرب و شتم خود را شناسایی و معرفی کرده است.