ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.09.2020, 10:02
شرکت بیش از یکصد هزار نفر در تظاهرات یکشنبه بلاروس

رادیو فردا: اعتراضات مسالمت‌آمیز بلاروس از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۹ مرداد، هر روز ادامه داشته ولی تظاهرات روز یکشنبه گسترده‌تر توصیف شده است.

ده‌ها هزار نفر از معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس روز یکشنبه ۱۶ شهریور در خیابان‌های شهر مینسک، پایتخت، دست به تظاهرات زدند.

اعتراضات مسالمت‌آمیز بلاروس از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۹ مرداد، هر روز ادامه داشته است ولی تظاهرات روز یکشنبه گسترده‌تر توصیف شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای امنیتی و نظامی بلاروس با ماشین‌های آب‌پاش و خودروهای زرهی به مرکز میسنک گسیل شدند و چندین ایستگاه مترو بسته شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس بلاروس ۶۳۳ نفر را طی تظاهرات شامگاه روز گذشته بازداشت کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید اقشار مختلف جامعه، از والدین تا کودکان، دانش‌آموزان، حاضران در مراسم روز یکشنبه کلیساها و حتی ورزشکاران در اعتراضات روز یکشنبه شرکت داشتند.

اعتراضات بلاروس پس از آن آغاز شد که کمیسیون انتخاباتی این کشور مدعی شد الکساندر لوکاشنکو که طی ۲۶ سال گذشته سکان قدرت را در دست داشته، با ۸۰ درصد آرا، دوباره برنده انتخابات شده است.

اما سویتلانا تسیخانوسکایا، چهره اصلی مخالفان و رقیب انتخاباتی وی، می‌گوید نتیجه انتخابات دستکاری شده و خواستار اعتراض‌های مردم بلاروس شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا می‌گویند نتایج انتخابات دستکاری شده و برخی مقامات بلاروس را تحریم کرده‌اند، اما روسیه با حمایت از متحد دیرینه خود، لوکاشنکو، اعلام کرده که آماده اعزام نیروهای نظامی و ارسال کمک‌های امنیتی به دولت بلاروس است.

نخست‌وزیر روسیه روز پنجشنبه به بلاروس سفر و با لوکاشنکو دیدار کرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش روز یکشنبه خود به یک معترض خیابانی اشاره کرده که پلاکاردی با عکس آلکسی ناوالنی، یکی از چهره‌های مطرح مخالف ولادیمیر پوتین، در دست داشته و روی آن نوشته شده بود: «لطفا زنده بمان».

الکسی ناوالنی، ۴۴ ساله، دوهفته پیش در پروازی در مسیر سیبری به مسکو ناگهان به شدت بیمار شد. او پس از دو روز، تحت فشار خانواده و همکارانش، به آلمان منتقل شد و نتایج آزمایش‌ها نشان داد که وی با ماده سمی و مخرب اعصاب «نووی‌چوک» مسموم شده است.

نووی‌چوک از جمله مواد سمی است که در دوران اتحاد شوروی سابق تولید می‌شد و تحقیقات دولت بریتانیا در سال ۲۰۱۸ نشان داد که یک جاسوس سابق روس و دخترش در آن کشور نیز با این ماده مسموم شده‌ بودند.

دولت روسیه مدعی است که این افراد را مسموم نکرده است.

شمار معترضان روز یکشنبه در پایتخت بلاروس بیش از یکصد هزار نفر گزارش شده است. تاکنون هزاران نفر در اعتراضات یک ماه گذشته این کشور بازداشت شده و موارد گسترده‌ای از شکنجه و ضرب‌وشتم معترضان توسط نیروهای امنیتی در خیابان‌ها و بازداشتگاه‌ها منتشر شده است.

دولت بلاروس منکر شکنجه و ضرب‌وشتم مخالفان شده است.

خانم تیخانوسکایا، رقیب لوکاشنکو، بعد از اوج‌گیری اعتراضات به خاطر آنچه «تهدید امنیت جانی» عنوان کرد، به لیتوانی رفته است.

لیناس لینکه‌ویچیوس وزیر خارجه لیتوانی، کشوری که همراه با دیگر کشورهای بالتیک ۱۰ شهریورماه مقامات بلاروس را تحریم کردند، روز یکشنبه در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز گفت اتحادیه اروپا باید به معترضان کمک کند و در مقابل لوکاشنکو اقدام کند و محکم بایستد.

وی گفت اتحادیه اروپا در برخی مواقع دیر اقدام می‌کند و نباید در مورد بلاروس چنین رویکردی داشته باشیم.