ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 07.08.2020, 16:18
بولتون: در صورت انتخاب مجدد ترامپ ناتو ازهم می‌پاشد

دویچه وله: جان بولتون می‌گوید ترامپ پس از بیش از سه سال هنوز متوجه نشده رئیس جمهوری ایالات متحده بودن چه معنایی دارد. او هشدار داد در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات آینده خرابی‌هایی که به بار می‌آورد به سختی قابل ترمیم خواهد بود.

مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید در کمتر از سه هفته‌ای که از انتشار کتاب افشاگرانه‌اش علیه دونالد ترامپ می‌گذرد از هر فرصتی استفاده می‌کند تا در گفت‌وگو با رسانه‌ها مهم‌ترین اتهام‌های این کتاب درباره چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحد را تکرار کند.

تازه‌‌ترین نمونه این اقدام گفت‌وگوی او با خبرگزاری آلمان است که متن آن شنبه هفتم اوت (۱۷ مرداد) منتشر شد. این مصاحبه به مناسبت رونمایی از ترجمه آلمانی کتاب جان بولتون  که قرار است شنبه آینده در برلین برگزار شود انجام شده است.

بولتون با اشاره به برنامه اعلام شده ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی مستقر در آلمان می‌گوید او برای این کار هیچ دلیل موجهی ندارد.

به گفته بولتون دونالد ترامپ فاقد راهبرد و جهان‌بینی است، تصمیم‌های آنی و شتاب‌زده می‌گیرد و آگاه نیست رئیس جمهوری ایالات متحده بودن چه مسئولیت سنگین و خطیری است.

ترامپ دلیل تصمیم خود برای خارج کردن حدود ۱۲ هزار نظامی آمریکایی از آلمان را، از جمله اندک بودن بودجه دفاعی برلین و تراز تجاری مثبت آن در ارتباط با ایالات متحده عنوان کرده است.

مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید می‌گوید برای انتقال نظامیان آمریکایی از آلمان به کشوری دیگر می‌تواند دلایل موجهی وجود داشته باشد اما آنچه ترامپ درباره انگیزه این تصمیم گفته موجه به نظر نمی‌رسد.

دونالد ترامپ معتقد است آلمان باید برای استقرار سربازان آمریکایی هزینه پرداخت کند. مشاور سابق او در مقابل می‌گوید استقرار این سربازان به معنای کمک خیریه به آلمان و امید واشنگتن به کسب درآمد از این طریق نیست.

بولتون تاکید می‌کند حضور نظامیان آمریکایی در آلمان “دلایل عمیق تاریخی” دارد و این مسئله در پیوند با منافع امنیت ملی ایالات متحده است، اما ترامپ موضوع را از این زاویه نمی‌بیند. او افزود این مسئله درباره استقرار نیروهای نظامی آمریکا در کره جنوبی، ژاپن، افغانستان یا عراق نیز صادق است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، جان بولتون یک محافظه‌کار افراطی و مانند ترامپ جمهوری‌خواه است و شخصیتی مناقشه‌برانگیز به شمار می‌رود. او با بسیاری از روسای جمهوری آمریکا از جمله جورج دبلیو بوش همکاری کرده و در فاصله آوریل ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده است.

امیدواری به شکست ترامپ در انتخابات

ترامپ می‌گوید مشاور سابق خود را اخراج کرده اما بولتون مدعی است کناره‌گیری کرده است. او در این میان از کسانی است که امیدوارند ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال شکست بخورد و چهار سال دیگر در قدرت نماند.

بولتون در کتاب افشاگرانه خود ترامپ را فردی “غیرقابل پیش‌بینی” معرفی کرده که همه تصمیم‌گیری‌هایش در وهله اول با نگاه به انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور گرفته می‌شود.

او می‌گوید باور دارد که خسارت‌هایی که ترامپ چه در سطح ملی و چه بین‌المللی به بار آورده می‌تواند به سرعت ترمیم شود مشروط بر این که دونالد ترامپ برای یک دوره دیگر حکومت نکند.

خطر فروپاشی ناتو با ادامه دولت ترامپ

بولتون بر این باور است در صورت ادامه ریاست جمهوری ترامپ برای یک دوره دیگر خسارت‌هایی که به بار می‌آورد گسترده‌تر و ترمیم آنها دشوارتر خواهد بود؛ در چنین حالتی خطر فروپاشی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تهدید می‌کند.

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا با بیان این که ظاهرا این خطر در اروپا جدی گرفته نمی‌شود افزود، ترامپ در این پیمان منفعتی برای آمریکا نمی‌بیند و معتقد است کشورهای عضو ناتو، گذشته از چند استثنا، گروهی هستند که به شکل غیرمنصفانه‌ای از این که ایالات متحده از آنها دفاع می‌کند سود می‌برند.

او ادعا کرد در اجلاس سران ناتو در سال ۲۰۱۸ مانع آن شده که دونالد ترامپ به شکل صریح و علنی تهدید خروج آمریکا از این پیمان را مطرح کند. این نکته مانند اغلب اظهارات اخیر بولتون در کتاب او نیز آمده است.

مطابق ارزیابی بولتون، دونالد ترامپ پس از بیش از سه سال حضور در کاخ سفید کاملا آگاه نیست که رئیس جمهوری ایالات متحده بودن چه معنایی دارد و به بار سنگین این مسئولیت و پیامد هر اقدام و حتی هر واژه شخصی در این جایگاه واقف نیست.

رئیس جمهوری آمریکا از آغاز ورود به کاخ سفیر بارها از آلمان انتقاد کرده و در نخستین دیدار با صدراعظم، آنگلا مرکل نیز رفتار سرد و غیردوستانه‌ای با او داشت.

جان بولتون می‌گوید حمله‌های ترامپ به آلمان به خاطر قدرت و جایگاه اقتصادی این کشور است و او گمان نمی‌کند که این مسئله به نوعی با شخص آنگلا مرکل ارتباط داشته باشد.

ترامپ؛ مشکل با زنان قدرتمند، تفاهم با اقتدارگرایان

مشاور سابق کاخ سفید به خبرگزاری آلمان گفته دونالد ترامپ اصولا با زنان قدرتمند و به طور کلی با سران و رهبران کشورهای دموکراتیک مشکل دارد.

بولتون می‌گوید دونالد ترامپ با سران و رهبران اقتدارگرای جهان مانند ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و همتای ترک او رجب طیب اردوغان بهتر کنار می‌آید.

او در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست‌های سخت‌گیرانه‌اش علیه جمهوری اسلامی شکست خورده است تاکید کرده همچنان اعتقاد دارد که “تنها هدف سیاسی واقعی” آمریکا با توجه به تمایل ایران برای دست‌یابی به بمب اتمی می‌تواند سرنگونی “رژیم” حاکم بر تهران باشد. بولتون افزود این قابل سرزنش است که ترامپ این کار را تا آخر پیش نبرد.