ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.07.2020, 20:47
کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی نرگس محمدی شدند

بی بی سی: شانزده نفر از کارشناسان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای خواستار آزادی نرگس محمدی، زندانی سیاسی در ایران شده‌اند. آنها همچنین از انتشار فیلم معاینه پزشکی او در زندان انتقاد کرده‌اند.

این افراد در بیانیه‌شان از حکومت ایران خواسته‌اند “پیش از آنکه دیر شود” نرگس محمدی را که گفته می‌شود به کرونا مبتلا شده، آزاد کند.

در بیانیه کارشناسان سازمان ملل متحد که با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد کار می‌کنند، آمده است: “برای کسانی که بیماری پیش‌زمینه‌ای دارند، مانند خانم محمدی، [ویروس کووید-۱۹] به مثابه مرگ و زندگی است. حکومت ایران پیش از آن‌که دیر شود باید اقدام کند.”

خانم محمدی و همچنین برادر او گفته‌اند که شمار زیادی از زندانیان هم‌بند خانم محمدی به کرونا مبتلا شده‌اند و او هم علایم ابتلا داشته است.

چند روز پیش تلویزیون ایران تصویری از خانم محمدی پخش کرد که نشان می‌داد یک نفر در لباس پزشکی او را معاینه می‌کند. منابع نزدیک به حکومت ایران با استناد به این گزارش که به نظر می‌آید بدون اطلاع خانم محمدی فیلمبرداری شده، گفتند ادعای خانواده نرگس محمدی درباره شرایط بد جسمانی او دروغ است.

کارشناسان سازمان ملل متحد با انتقاد از این فیلم گفته‌اند که تصاویر پخش شده “حریم خصوصی خانم محمدی را نقض کرده و محتوای آن هیچ ارزشی ندارد چون قابل تایید نیست.”

در این بیانیه به این موضوع اشاره شده که موج دوم کرونا در ایران منجر به آزادی موقت شماری از زندانیان شده تا بیماری در زندان‌ها گسترش نیابد اما به گفته فعالان حقوق بشر این مرخصی همه زندانیان را در بر نگرفته است.

دو روز پیش، بیستم ژوئیه، تقی رحمانی همسر نرگس محمدی ویدئویی از فرزندان دوقلویشان منتشر کرد که در آن کیانا و علی می‌گفتند ۱۱ ماه است که صدای مادرشان را نشنیده‌اند و از مردم می‌خواستند که صدای آنها باشند تا بتوانند به این خواسته‌شان برسند.

این ویدئو در توییتر دست‌کم ۳۵۰ هزار بار دیده شده و ۱۵ هزار نفر آن‌ را لایک کرده‌اند.

آقای رحمانی می‌گوید قوه قضاییه و وزارت اطلاعات ایران می‌خواهند از همسرش “انتقام” بگیرند چون از او “کینه” دارند.

نرگس محمدی، در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به ۱۶ سال زندان محکوم شده که ۱۰ سال آن قابل اجرا است.

او در حال گذراندن دوره محکومیت خود در زندان اوین تهران بود که بعد از اعتراض به “کشتار معترضان” در آبان ماه ۱۳۹۸ به زندان زنجان منتقل شد.

سال ۱۳۹۲ کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفرش به ایران با خانم محمدی و گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی وبلاگ‌نویس کشته شده در زندان ملاقات کرد. خانم محمدی گفت بعد از این ملاقات به زندان احضار شده است.