ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.07.2020, 18:30
جان نرگس محمدی به خاطر بیماری کرونا در خطر است

عفو بين‌الملل: نرگس محمدی، مدافع حقوق بشری که از بیماری رنج می‌برد و از اردیبهشت سال ۱۳۹۴ غیرعادلانه زندانی شده است، از ۹ تیر مشکوک به ابتلاء به کروناست و علائم این بیماری از جمله؛ سرفه، تنگی نفس، درد مفاصل و عضلات و از دست دادن حس بویائی در وی ظاهر شده است. علیرغم وخیم‌تر شدن وضع سلامت وی، مسئولین همچنان او را از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی محروم کرده‌اند و از اعلام نتایج آزمایشی که در ۱۸ تیر انجام شده هم سرباز می‌زنند.

این رویه سلامت و زندگی نرگس محمدی را در معرض خطر قرار داده است، به ویژه با توجه به اینکه او مبتلا به یک بیماری ریوی است و سیستم ایمنی‌ بدن‌اش نیز به دلیل انجام عمل‌های جراحی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تضعیف شده است.

نرگس محمدی در تاریخ ۳ دی ۱۳۹۸ به صورت خشونت‌آمیز از زندان اوین به زندان زنجان منتقل شد. از آن زمان، با تعمد مسئولان، او از دسترسی به خدمات درمانی محروم مانده است. این امر مصداق نوعی شکنجه یا رفتار بی‌رحمانه، غیرانسانی و ترذیلی است. مقامات زندان و دادستانی مانع انتقال او به مراکز تخصصی درمانی خارج از زندان شده‌اند. در نتیجه، نسخه‌های وی برای داروهای مانع لخته خون در ریه‌ها، از زمان انتقال او از زندان اوین تمدید نشده است.

همچنین او با زنان محکوم به جرائم خشونت‌بار در یک جا نگهداری می‌شود و چنانکه گزارش شده توسط یکی از آنان تهدید به مرگ شده است. مسئولین، نزدیک به یک سال است که به او اجازه تماس تلفنی با فرزندانش را نداده‌اند و کتب و نشریات، لباس و ویتامین‌هائی را که خانواده برای می‌آورند به دست او نمی‌رسانند.

اقدام شما موثر است؛ به زبان قلم خودتان یا با استفاده از متن پیش‌نهادی عفو بین‌الملل به مقامات ایران نامه بنویسید و از آن‌ها بخواهید که؛

* بی‌درنگ و بدون قید و شرط نرگس محمدی را از زندان آزاد کنند چرا که او تنها به دلیل فعالیت‌های صلح آمیز حقوق بشری زندانی شده است.

* تا زمان آزادی بدون فوت وقت خدمات درمانی مورد نیاز او را در خارج از زندان در اختیار وی قرار دهند،

* به نگهداری او در زندان زنجان که جنبه تنبیهی داشته و جان او را به مخاطره انداخته خاتمه داده و او را به همان جائی که قبلا نگهداری می‌شد، یعنی زندان اوین، بازگردانند،

* کسب اطمینان کنند مادام که در زندان به سر می‌برد به ملاقات با خانواده‌ و تماس با فرزندان‌اش دسترسی داشته باشد و از او در مقابل شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها محافظت شود،

* ادعاهای او در خصوص شکنجه و دیگر انواع بدرفتاری باید هر چه سریعتر توسط یک نهاد مستقل و بی‌طرف مورد رسیدگی و تحقیق قرار بگیرد.