ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 19.07.2020, 9:38
ترامپ آمریکا را متحد ساخت اما علیه خودش!

“دونالد ترامپ در آستانه رقم زدن چیزی است که هیچ یک از روسای جمهور قبلی آمریکا تاکنون نتوانسته بودند رقم بزنند: یک ائتلاف سیاسی دو حزبی واقعاً چند نژادی و چند دسته علیه خودش که به حدی فراگیر است که می‌تواند در سالهای پیش رو باعث تغییر شکل سیاست آمریکا شود.”

به گزارش ایسنا، رابرت ریچ، وزیر کار سابق آمریکا و استاد دانشگاه کالیفرنیا در مطلبی در روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد:

«آنچه که برای ترامپ ناراحت کننده است این است که این ائتلاف موجودیت پیدا کرده تا نگذارد او برای یک دوره دیگر به ریاست جمهوری برسد.

با نژاد شروع می‌کنیم. خصومت ترامپ در قبال مردم معترض به قتل جورج فلوید توسط پلیس آمریکا و نژادپرستی سیستماتیک در این کشور به جای آنکه پایگاه حمایت از وی را تقویت کند منجر به نزدیک‌تر شدن میلیون‌ها آمریکایی سفیدپوست به آمریکایی‌های سیاه پوست شد. حالا بیش از نیمی از سفید پوستان می‌گویند با ایده های مطرح شده از سوی جنبش “جان سیاهپوستان مهم است” موافق هستند و همچنین تعداد سفید پوستان بیشتری با اعتراضات علیه خشونت پلیس در آمریکا موافقت می‌کنند تا مخالفت. تا سطح قابل توجهی خود این اعتراضات از جانب هر دو نژاد انجام گرفته است.

جان لوئیس، قهرمان بزرگ حقوق مدنی در آمریکا که روز جمعه در گذشت ماه گذشته میلادی در نزدیک جایی که دونالد ترامپ و دادستان کل دولتش “ویلیام بار” نیروهای پلیس ضد شورش مسلح به گاز اشک آور را به سراغ اعتراضات مسالمت آمیز فرستادند، گفته بود: آقای رئیس جمهور مردم آمریکا حق این که اعتراض کنند را دارند. شما نمی‌توانید با تمام نیروهایی که ممکن است تحت فرماندهی خود داشته باشید این مردم را متوقف کنید.

حتی بسیاری از رای دهندگان سابق حامی ترامپ از نژادپرستی ترامپ و در مجموع آلودگی اخلاقی وی متحیر هستند. یک نظر سنجی اخیر نیویورک‌تایمز به همراه “سی ینا کالج” نشان داد، بیش از ۸۰ درصد از گروهی که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند و امسال نمی‌خواهند به او رای دهند، معتقدند ترامپ رفتاری متناسب با یک رئیس‌جمهور ندارد. ۷۵ درصد رای دهندگان ثبت نام کرده در سراسر ایالتهایی که به عنوان میدان نبرد مطرح هستند همین عقیده را دارند که این می‌تواند تفاوت بزرگی در انتخابات نوامبر به وجود ‌آورد.

دومین عامل بزرگ اتحاد علیه ترامپ حملات وی به سیستم دولتی ما است. هرچند که آمریکایی‌ها به طور خاص به دولت علاقه و اعتماد ندارند اما تقریبا همه آنها احساس نوعی وفاداری در قبال قانون اساسی و این اصل که هیچکس از قانون بالاتر نیست، دارند. اقدامات ترامپ در راستای سیاسی سازی وزارت دادگستری، حملات وی به حاکمیت قانون، درخواست‌هایش از کشورهای دیگر برای تخریب وجهه مخالفان سیاسی خود و در عین حال عشق آشکار او به دیکتاتورها به ویژه ولادیمیر پوتین بازخورد بدی حتی در میان محافظه‌کاران سرسخت داشته است.

افراد جدا شده از حزب جمهوریخواه در دوران قبل از ترامپ به همراه دیگر جمهوریخواهانی که از همان ابتدای ریاست جمهوری ترامپ با او مخالف بودند در حال اتحاد پیدا کردن با گروه‌های مخالف دیگری نظیر رای دهندگان جمهوری‌خواه مخالف ترامپ، جمهوری خواهان حامی حاکمیت قانون، پروژه لینکلن و همچنین گروه مربوط به مقام‌های دولت سابق جورج دبلیو. بوش هستند. گروه پروژه لینکلن ده‌ها تبلیغ تند را علیه ترامپ تولید کرده که بسیاری از آنها در شبکه فاکس نیوز پخش می‌شوند.

سومین عامل بزرگ اتحاد علیه ترامپ مدیریت فاجعه بار او در قبال بحران همه گیری کرونا ویروس بوده است. بسیاری از کسانی که ممکن است از نقایص شخصیتی او و گرایش‌های مستبدانه‌اش درگذرند، نمی‌توانند اشتباهات او در قبال بحران پیش آمده برای سلامت عمومی را که جان خودشان و عزیزانشان را تهدید می‌کند، ببخشند. در یک نظرسنجی که نتایجش چند روز پیش انتشار یافت ۶۲ درصد گفتند ترامپ به جای آن که به تلاشها برای مبارزه با کووید ۱۹ کمک کند، دارد به این تلاش‌ها آسیب می‌زند. همه ۷۸ درصد از گروه حامیان وی در سال ۲۰۱۶ که نمی‌خواهند دوباره به او رای بدهند هم عملکرد او در قبال بحران همه گیری کرونا را تایید نکردند. رای دهندگان در ایالت‌های تعیین کننده شامل تگزاس، فلوریدا و آریزونا که هم اکنون فشار زیادی از بابت شیوع بیماری احساس می‌کنند دارند به شرکت‌های نظرسنجی می‌گویند که دیگر به ترامپ رای نخواهند داد.

اگرچه دلایل پیوستن هر چه بیشتر افراد به ائتلاف ضد ترامپ ارتباط چندانی با جو بایدن ندارد اما این رقیب مفروض ترامپ در انتخابات ممکن است تبدیل به یک رئیس جمهور تغییر شکل دهنده شود. این شاید کمتر به مهارت‌های ذاتی او ارتباط داشته باشد بلکه بیشتر مرتبط با این است که ترامپ آمریکا را برای تغییر شکل آماده کرده است.

در حال حاضر همچنان بیش از ۱۰۰ روز تا زمان برگزاری انتخابات امسال آمریکا باقی مانده و خیلی چیزها ممکن است این اتلاف نوظهور ضد ترامپ را از مسیر خارج کنند؛ چیزهایی شامل موانع بر سر راه رای دادن در طول همه گیری بیماری، هک شدن ماشین‌های انتخاباتی توسط خارجی‌ها، تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای سرکوب آرا، تناقضات در کالج‌های انتخاباتی، حقه‌های کثیف ترامپی و چالش‌های احتمالی او برای هرگونه شکست انتخاباتی.

با این حال حتی الان گستره ائتلاف ضد ترامپ یک گواه قابل توجه بر ظرفیت او برای الهام بخشیدن به انزجار است.»