ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 11.07.2020, 12:18
بازجویی روح‌الله زم جلوی دوربین تلویزیون

یورونیوز: سازمان گزارشگران بدون مرز در واکنش به یک برنامه تلویزیون ایران که در آن روح‌الله زم چند روز پس از صدور حکم اعدام مقابل دوربین صدا و سیما قرار می‌گیرد، واکنش نشان داد.

این سازمان مستقر در پاریس در توئیتی نوشت: «روح‌الله زم در همه مدت بازداشت در سلول انفرادی و تا امروز از حق دیدار با خانواده‌اش و انتخاب وکیل محروم بوده است.»

این سازمان افزود: «بازجویی تلویزیونی، اعتراف آشکار رژیم ایران به انجام جرم شکنجه‌ی زندانی است. شکنجه از مصادیق بارز “جنایت علیه بشریت” است.»

شب گذشته ۱۰ ژوئیه (۲۰ تیر) تلویزیون ایران در برنامه‌ای با عنوان «بدون تعارف»، این روزنامه‌نگار و کنشگر سیاسی را جلوی دوربین خود نشاند و با این متهم محکوم به اعدام گفت‌وگو کرد.

این برنامه واکنش‌های زیادی را در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و بسیاری علی رضوانی، خبرنگاری را که روبروی روح‌الله زم نشسته بود، در قامت «بازجو» توصیف کردند.

محمد جواد اکبرین، دین‌پژوه و روزنامه‌نگار ساکن فرانسه در توئیتی با به اشتراک گذاشتن بخشی از این برنامه نوشت: «و روح‌الله زم پیروز قطعی این بازجویی علنی بود.»

کاربر دیگری هم زمان ضبط این برنامه را مورد پرسش قرار داده و این احتمال را مطرح کرده است که قبل از ابلاغ حکم اعدام برنامه ضبط شده است و سپس این پرسش را مطرح کرده است که آیا وعده‌ای در میان بوده است؟

امین ثابتی، کارشناس حوزه اینترنت نیز در توئیتی نوشت: «دو سال پیش خیلی‌ها درخواست تحریم صداوسیمای جمهوری اسلامی را کردند. پخش اعتراف‌های اجباری از روح الله زم دقیقا نشان داد چرا باید صداوسیما نه تنها تحریم شود بلکه باید با خاک یکسان و از نو ساخته شود.»

حدود دو هفته پیش دادگاه انقلاب اسلامی ایران، روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز را به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرد.

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی که پیش از این در سال ۱۳۸۸ هم سابقه بازداشت داشت، در فرانسه پناهنده سیاسی بود اما در مهر ماه سال گذشته در سفری که به عراق داشت از سوی سپاه پاسداران ایران بازداشت و به ایران منتقل شد.