ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 27.06.2020, 21:36
انفجار تهران احتمالاً انفجار در انبارهای موشکی بود

دویچه وله: خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه، هفتم تیر (۲۷ ژوئن) گزارشی از جون گامبرل (Jon Gambrell) دبیر بخش اخبار ایران و خلیج فارس این خبرگزاری در باره انفجاری که بامداد جمعه، ششم تیرماه (۲۶ ژوئن) در حوالی تهران رخ داد، منتشر کرد.

در این گزارش با استناد به عکس‌های ماهواره‌ای آمده است، انفجار در یک منطقه کوهستانی در شرق تهران (منطقه پارچین) صورت گرفته، جایی که به اعتقاد تحلیلگران، احتمالاً یک سیستم تونل زیرزمینی و سایت‌های تولید موشک پنهان شده‌ است.

در این گزارش ضمن تاکید بر این که هنوز نوع ماده منفجره و علت انفجار به طور کامل مشخص نشده، آمده است که واکنش جمهوری اسلامی به این انفجار غیرمعمول است و مهر تاییدی بر ماهیت حساس منطقه‌ای در آن نزدیکی؛ منطقه‌ای که بازرسان بین‌المللی گمان می‌برند، جمهوری اسلامی دو دهه پیش در آن آزمایش‌های انفجاری برای محرک‌های جنگ‌افزار هسته‌ای انجام داده است.

واحد مرکزی خبر گزارشی تلویزیونی از این انفجار منتشر کرد که به نظر تحلیل‌گران قابل اعتماد نیست. گامبرل می‌نویسد، گزارشگر تلویزیون در پیش‌زمینه مخزن‌های سوخته گاز ایستاده بود، با دوربین ثابت و تصویرهای کادر بسته که حوالی انفجار را به خوبی نشان نمی‌داد.

اظهارنظر رسمی

علاوه بر این، داود عبدی، سخنگوی وزارت دفاع هم گفت که انفجار در مخازن گاز صورت گرفته اما توضیحات دقیقی در باره علت انفجار عرضه نکرد.

معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران و اکثر رسانه‌های ایران اظهارات عبدی در باره علت انفجار را منتشر کردند و هر گونه اظهارنظر دیگر را شایعه خواندند. در حالی که مسئولان ایرانی مدعی‌اند که این انفجار در منطقه “غیرنظامی” رخ داده، معلوم نیست که چرا سخنگوی ارتش مسئولیت توضیح این انفجار را برعهده گرفته است.

در ویدئوهایی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نور نارنجی در آسمان شرق تهران دیده می‌شود که به گفته شاهدان عینی چندین ثانیه روشن و پخش شده است.

در گزارش آسوشیتدپرس به یک تصویر ماهواره‌ای اشاره شده است که پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده منتشر شده بود. در این تصویر، در مقایسه با تصویر مکان حادثه پیش از انفجار، می‌توان دید که صدها متر مرتع در آتش سوخته است.


تصویر ماهواره‌ای منطقه پارچین پیش از انفجار

بنا به گزارش آسوشتیدپرس به نظر می‌رسد که انفجار در صنایع موشکی ایران در خجیر رخ داده است.

بر اساس اطلاعات مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی مستقر در واشنگتن، در خنجیر چندین تونل زیرزمینی مشکوک وجود دارد که می‌تواند محل مونتاژ “جنگ‌افزارهای ویژه‌ای” باشد.

ساختمان‌های صنعتی عظیم در تصویر ماهواره‌ای هم نشان می‌دهند که آنجا مکانی برای مونتاژ موشک است.

بر اساس اطلاعات آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده، ایران دارای بزرگ‌ترین تاسیسات زیرزمینی در خاورمیانه است.

انفجارهای سال‌های اخیر در مراکز موشکی

گزارش آسوشیتدپرس با این نکته پایان یافته است که در سال‌های اخیر یک سری انفجارها در مراکز موشکی و هوانوردی ایران رخ داده است.

در این راستا به انفجار در یکی از انبارهای موشکی سپاه پاسداران در پادگان مدرس (میان دو روستای بیدکنه و اخترآباد شهرستان ملارد) استان تهران اشاره شده است که در آبان ۱۳۹۰ رخ داد.

در این حادثه ۲۷ تن از کارکنان رسمی سپاه، از جمله سرلشکر حسن تهرانی مقدم، ملقب به پدر صنایع موشکی ایران کشته شدند. منابع دیگر شمار کشته‌ها را حدود ۴۰ نفر اعلام کردند.

جمهوری اسلامی علت این انفجار را یک “حادثه” اعلام کرد اما چند روز بعد مجله آمریکایی “تایم” به نقل از یک “مقام اطلاعاتی غربی” نوشت که “انفجار بیدگنه” کار  تشکیلات امنیتی اسرائیل (موساد) بوده است.

هشت سال بعد موسسه آوینی سریال ” گاندو” را تولید کرد که در آن  یک افسر امنیتی درباره این انفجار گفته است: «بر اساس اسناد ویکی‌لیکس مشخص شد که جاسوسی با نام رحمت والی به عنوان کارمند به این پایگاه وارد شده و این عملیات تروریستی را به دستور آمریکایی‌ها و موساد و همکاری گروهک مجاهدین خلق انجام داده است.»