ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 26.06.2020, 20:16
بیانیه دولت عراق درباره بازداشت اعضای کتائب حزب الله

دویچه وله: نیروی امنیتی عراق علت بازداشت ۱۳ شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در جنوب بغداد را جلوگیری از عملیات تروریستی اعلام کرد. این شبه‌نظامیان اعضای گروه کتائب حزب‌الله و بخشی از نیروهای حشد الشعبی هستند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق روز جمعه ششم تیر ماه در بیانیه‌ای علت حمله پنج‌شنبه شب به پایگاه گروه کتائب حزب‌الله در جنوب بغداد و بازداشت شماری از اعضای این تشکل مورد حمایت جمهوری اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش “میدل‌ایست نیوز” دستگاه امنیتی عراق می‌گوید “اطلاعات دقیقی” از اشخاصی که پیشتر در حمله به منطقه سبز بغداد دست داشته‌اند و برای دست زدن به عملیات جدید در این منطقه نقشه ریخته‌اند به دست آورده است.

منطقه سبز بغداد محل استقرار ساختمان‌های دولتی و دفتر نمایندگی دیپلماتیک کشورهای خارجی است. این منطقه، به خصوص اطراف سفارت آمریکا در آن، بارها هدف حمله‌های انفجاری و پرتاب راکت قرار گرفته و اغلب این حمله‌ها به شبه‌نظامیان متحد و مورد حمایت ایران نسبت داده شده  است.

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق می‌گوید: «اماکن حضور گروهی که این عملیات را انجام می‌دادند مشخص شده و بر اساس قانون مبارزه با تروریسم مجوز دستگیری آن‌ها از نهاد قضایی اخذ شده است.»

فرماندهی عملیات مشترک در بیانیه خود گفته است که سازمان مبارزه با تروریسم مسئول اجرای حکم دستگیری و “ممانعت از عملیات‌های تروریستی علیه مواضع درون کشور”  است و این سازمان پنج‌شنبه شب ۱۴ متهم را دستگیر و دو پایگاه پرتاب موشک را ضبط کرد.

برخی رسانه‌های ایران، از جمله خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران و خبرگزاری دولتی ایرنا از آزادی بازداشت شدگان در روز جمعه خبر داده‌اند.

خبر خبرگزاری‌های فارس و ایرنا درباره آزادی بازداشت‌شدگان

فارس این خبر را به نقل از خبرگزاری الاخباریه منتشر کرد و ایرنا می‌گوید “منابع الحشد الشعبی” به این خبرگزاری گفته‌اند بازداشت‌شدگان سحرگاه جمعه آزاد شده‌اند.

بر خلاف این ادعاها، در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق که بعد از ظهر جمعه منتشر شد تاکید شده است: «پس از اتمام عملیات کمیته تخصصی به ریاست وزیر کشور و عضویت دستگاه‌های امنیتی تشکیل شد و متهمان تا زمان پایان تحقیقات از سوی دستگاه قضایی در نزد نیروهای امنیتی نگه داشته می‌شوند.»

ظاهرا بازداشت شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله بخشی از برنامه‌های مصطفی کاظمی، نخست وزیر جدید عراق است که قصد دارد جلوی فعالیت گروه‌های مسلح خارج از کنترل فرماندهی نیروهای مسلح را بگیرد.

از حدود دو سال پیش تشکیلات حشدالشعبی تحت فرماندهی نیروهای مسلح عراق درآمد اما گروه‌هایی از این تشکل همچنان “خودسر” عمل می‌کنند. ناظران معتقدند این گروه‌ها از سوی نیروی قدس، واحد برون مرزی سپاه هدایت می‌شوند.

به گزارش شبکه الجزیره حمله پنج‌شنبه شب به نیروهای کتائب حزب‌الله به دستور مستقیم نخست وزیر جدید عراق انجام شد. گفته می‌شود این عملیات بخشی از برنامه‌های کاظمی برای محدود کردن دامنه نفوذ جمهوری اسلامی و نیروی قدس در بین شبه‌نظامیان شیعه عراقی است.

متحدان سپاه قدس در جنگ داخلی سوریه

کتائب حزب‌الله با الگوگیری از جریان حزب‌الله لبنان سازمان داده شده و مانند این گروه از ابتدای ناارامی‌ها در سوریه همراه با نیروهای سپاه برای جلوگیری از سقوط رزیم بشار اسد علیه مخالفان او می‌جنگد.

خبرگزاری ایرنا درباره حمله پنج‌شنبه شب به نقل از “یک منبع در فرماندهی حشد الشعبی” نوشت: «نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم حوالی ساعت ۹ شب به پادگان نظامی “البعیثه” واقع در منطقه “الدوره” در جنوب بغداد حمله کرده و ۱۵ تن از نیروهای این پادگان کتائب حزب‌الله عراق را دستگیر کردند.»

این منبع مدعی شده با پیگیری ماجرا و مداخله حشد الشعبی، مشخص شد اشتباهی رخ داده و همه بازداشت‌شدگان آزاد شدند و عبدالوهاب الساعدی، رئیس سازمان مبارزه با تروریسم و نخست‌وزیر عراق بابت این اشتباه عذرخواهی کردند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق این ماجرارا متفاوت روایت کرده و نوشته است: «پس از دستگیری متهمان برخی طرف‌ها با خودروی‌های دولتی و بدون اجازه رسمی به سوی مقرهای دولتی در منطقه الخضراء و یکی از مقرهای سازمان مبارزه با تروریسم نزدیک شدند و اقدام به تجاوز به این مقرها کردند، این طرف‌ها نمی‌خواهند که جزئی از دولت باشند و سعی دارند خارج از کنترل فرمانده کل نیروهای مسلح از لحاظ قانونی فعالیت کنند.»

فرماندهی عملیات مشترک این اقدامات را خطرناک و “تهدیدی برای امنیت کشور و نظام سیاسی و دموکراتیک آن” ارزیابی کرده و تاکید می‌کند که به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی امکان استفاده از امکانات دولتی برای پیشبرد اهدافشان به این گروه‌ها داده نمی‌شود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ادعا می‌کند دولت عراق اقدام برای محدود کردن گروه‌های حشد الشعبی را برای جلب نظر امریکا در آستانه سفر کاظمی به واشنگتن انجام داده است. گروه کتائب حزب‌الله از سال ۲۰۰۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد.

***

متن بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق

میدل ایست نیوز: واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق امروز جمعه بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق در خصوص حوادث شب گذشته در بغداد را منتشر کرد.

متن بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق به شرح زیر است:

۱- اطلاعات دقیقی از اشخاصی که سابقا منطقه الخضراء و فرودگاه بین المللی بغداد را چند بار هدف قرار دادند به دست آمده است.

۲- دستگاه های امنیتی قصد برخی طرف ها برای اجرای عملیات های جدید علیه اهداف دولتی در درون منطقه الخضراء را کشف کردند.

۳- اماکن حضور گروهی که این عملیات ها را انجام می دادند مشخص شده و بر اساس قانونی مبارزه با تروریسم مجوز دستگیری آن ها از نهاد قضایی اخذ شده است.

۴- سازمان مبارزه با تروریسم مسئول اجرای حکم دستگیری و ممانعت از عملیات های تروریستی علیه مواضع درون کشور  است، این سازمان در نهایت تخصص 14 متهم را دستگیر و دو پایگاه آن ها برای شلیک موشک را ضبط کرد.

۵- پس از اتمام عملیات کمیته تخصصی به ریاست وزیر کشور و عضویت دستگاه های امنیتی تشکیل شد و متهمان تا زمان پایان تحقیقات از سوی دستگاه قضایی در نزد نیروهای امنیتی نگه داشته می شوند.

۶- پس از دستگیری متهمان برخی طرف ها با خودروی های دولتی و بدون اجازه رسمی به سوی مقرهای دولتی در منطقه الخضراء و یکی از مقرهای سازمان مبارزه با تروریسم نزدیک شدند و اقدام به تجاوز به این مقرها کردند، این طرف ها نمی خواهند که جزئی از دولت باشند و سعی دارند خارج از کنترل فرمانده کل نیروهای مسلح از لحاظ قانونی فعالیت کنند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق ضمن تاکید بر خطرناک بودن این اقدامات و تهدید آن برای امنیت کشور و نظام سیاسی و دموکراتیک آن بیان کرد این طرف ها از امکانات کشور استفاده کردند که هیچ گونه و تحت هیچ بهانه ای امکان اجازه به آن ها برای این کار وجود ندارد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق مجددا بر ادامه این مسیر برای تحقق امنیت ملت عراق و سپردن این موضوع به دستگاه قضایی تاکید کرد.

گفتنی است نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم  ۱۳ عضو الحشد الشعبی را در پی حملات موشکی علیه مواضع امریکایی در عراق دستگیر کردند.