ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.06.2020, 14:24
سپیده قلیان درخواست عفو ننوشت، زندانی شد

کمپین حقوق بشر در ایران

حکم زندان سپیده قلیان فعال مدنی در ایران در حالی به اجرا گذاشته شده است که این فعال حقوق کارگری اعلام کرده است قاضی اجرای احکام او را تهدید به اجرای حکم در صورت عدم درخواست عفو از رهبر جمهوری اسلامی کرده بود.

سپیده قلیان روز یکشنبه اول تیرماه ۱۳۹۹ به زندان اوین منتقل شد. او یک روز پیشتر و در روز شنبه ۳۱ خرداد ماه در توضیحاتی که در صفحه توییتر خود منتشر کرده گفته بود که در پرونده معروف به هفت تپه مشمول عفو نشده و در مراجعه به اجرای احکام، قاضی از او خواسته درخواست عفو به رهبری بنویسد.

او در ویدئویی که در توییتر خود منتشر کرده گفته است “زمانی که وارد دادسرای اوین شدم قاضی شعبه اول اجرای احکام به یک سرباز گفت که سرکار، خانم قلیان را بفرستید داخل. پرسیدم که جریان عفو چیه؟ گفتند یک درخواست عفو بنویس به رهبری تا ببینیم چکار می‌توانیم برایت انجام بدهیم. وقتی گفتم من درخواست عفو نمی‌نویسم، گفتند که بازداشت و به زندان قرچک منتقل می‌شوی.”

او اما همان روز با تعهد آزاد و روز بعد به زندان اوین منتقل شد.

خانم قلیان  شهریور ماه ۱۳۹۸ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه و در پرونده نشریه کارگری «گام» مجموعا به ۱۸ سال زندان محکوم شد که براساس ماده ۱ قانون مجازات اسلامی هفت سال آن قابل اجرا بود. حکم او در دادگاه تجدیدنظر به پنج سال حبس کاهش یافت. به گفته حیدری منش، وکیل سپیده قلیان، او به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، عضویت در گروهک گام، فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب متهم شده بود.

سپیده قلیان، از برگزاری غیابی دادگاه های تجدیدنظر خود و دیگر فعالان کارگری خبر داده و اعلام کرد که “قاضی ناظر بر زندان به من گفته بود دادگاه‌‌های تجدیدنظر دیگر برگزار نمی‌شود اما آقای رئیسی دستور داده تا پرونده هفت‌تپه با حضور رییس دادگاه انقلاب برگزار شود. نه تنها دادگاهی برگزار نشد بلکه احکام کیلویی هم صادر شد تا در مضحکه‌ اجرای عدالت رسواتر از قبل شوند.”

خانم قلیان در اینستاگرام و توییتر شخصی خود نوشت که “من هیچ مشروعیتی برای این احکام قائل نیستم و از ابتدا می‌دانستم آزادی موقت ما چیزی جز کارناوال نمایشی برای مسئولان نبود. در روزهای آینده اعتراض‌های خود را به هر طریقی مقدور باشد ادامه خواهیم داد.”

جمال حیدری‌منش، وکیل سپیده قلیان هم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که “حکم موکلش بدون تشکیل جلسه محاکمه، نهایی شده درحالی‌که برگزاری این جلسه می‌توانست به روشن شدن موضوع و صدور حکمی عادلانه کمک کند.”

این فعال حقوق کارگری دو پرونده دیگر هم دارد و به دلیل انتشار اخبار زندانیان عرب به “تبلیغ علیه نظام” و به دلیل افشای نقش بازجو-خبرنگاری آمنه‌سادات ذبیح‌پور، خبرنگار صدا و سیما به “نشر اکاذیب” متهم شده و با قرار وثیقه ۱۸۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. او از حضور فعال آمنه سادات ذبیح پور در بازجویی های خود خبر داده و اعلام کرده بود که “در مراحل تولید طراحی سوخته، خانم آمنه‌سادات ذبیح‌پور ‌در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه‌ جسمی و روحی، متنی را که از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین در اختیار ما قرار دهد.”

طراحی سوخته شبه مستندی بود که از سوی صدا و سیما علیه فعالان کارگری از جمله سپیده قلیان پخش شده بود.

سپیده قلیان در حالی به زندان منتقل شده که خرداد ماه ۱۳۹۹ مرکز رسانه قوه قضائیه از عفو تعدادی از زندانیان از جمله بازداشت شدگان پرونده هفت تپه خبر داده بود.

سپیده قلیان، متولد ۱۳۷۴، فعال مدنی و اهل اهواز ۲۷ آبان ۱۳۹۷ در جریان اعتراضات چند روزه کارگران نیشکر هفت‌تپه خوزستان به همراه اسماعیل بخشی، فعال کارگری و جمعی دیگر از کارگران بازداشت شد. او یک ماه بعد در تاریخ ۲۷ آذر ماه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

پس از اینکه اسماعیل بخشی نماینده کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه در پستی اینستاگرامی از شکنجه‌های خود در دوران بازداشتش نوشت و وزیر اطلاعات را دعوت به پاسخگویی کرد، سپیده قلیان نیز در توییتر خود درباره شکنجه اسماعیل بخشی و خودش نوشت.

علیرغم پیگیری‌ وکلای آنها برای دادخواهی از شکنجه و آزار و اذیت‌ها در دوران بازداشت، شامگاه ۲۹ دی ماه مستندی به نام «طراحی سوخته»از شبکه خبری بیست و سی صداوسیما پخش شد که حاوی اعترافاتی از اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در مقابل دوربین بود. در این برنامه آنها وابسته به گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی معرفی شدند.

سپیده قلیان در واکنش به پخش اعترافاتش از تلویزیون در توییترش خواهان برگزاری دادگاه علنی شد: “این تصاویری که از من پخش شد گواه دیگری در اثبات حرف‌هایم مبنی بر شکنجه شدن در طول مدت بازداشتم بود. جدی‌تر از قبل به پیگیری شکنجه شدنم خواهم پرداخت و حالا که اعترافاتم پخش شد خواهان علنی برگزار شدن دادگاهم هستم.”

سپیده قلیان و اسماعیل بخشی مجددا صبح روز ۳۰ دی ماه از سوی ماموران بازداشت شدند. در جریان بازداشت سپیده، ماموران برادرش امیرقلیان را نیز بازداشت کردند. امیر قلیان ۱۰ بهمن ماه با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از بازداشتگاه اهواز آزاد شد و سپیده قلیان در این پرونده با وثیقه یک میلیارد و پانصد میلیون  تومانی در آبان ماه ۱۳۹۸ آزاد شده بود.