ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.06.2020, 7:42
نظرسنجی‌ها را باور نکنید،‌ ترامپ رئیس‌جمهوری می‌شود

جوشوا سندمن، استاد علوم سیاسی دانشگاه نیو هِون
روزنامه شهروند

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که ترامپ به ‌طور جدی از بایدن در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ عقب است اما این نتایج ارزیابی دقیقی را درباره انتخابات نوامبر ارایه نمی‌دهد. به هر حال، اگر نتایج همه نظرسنجی‌ها تا روز انتخابات ‌سال ۲۰۱۶ درست بود، هیلاری کلینتون نامزد وقت دموکرات‌ها اکنون باید رئیس‌جمهوری آمریکا بود. نظرسنجی یک هنر و علم است. ارزیابی داده‌های خام نظرسنجی به تصورات و کج‌فهمی‌های نظرسنج‌ها هم بستگی دارد.

یکی از برگ‌های برنده ترامپ پوپولیست‌بودن او است. رهبران یا نامزدهای پوپولیست حمایت شهروندانی را کسب می‌کنند که باور دارند منافع و نگرانی‌های آنها از سوی دولت مستقر و نهادهای اقتصادی و اجتماعی تأمین می‌شود. ترامپ متعهد شده که صدای زنان و مردان فراموش‌شده باشد. پیام‌ها و اقدامات پوپولیستی ترامپ با تأکید بر جایگاه حمایتی او ازجمله در بین «افراد فراموش‌شده»، «افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند» و «طبقات کارگری» (به‌ویژه در شهرهای کوچک و مناطق روستایی)، مسیحیان انجیلی و محافظه‌کاران اجتماعی و فرهنگی و جمهوری‌خواهان محافظه‌کار است.

نظرسنجی‌های ان‌بی‌سی و روزنامه وال‌استریت ژورنال که چند هفته پیش انجام شده نشان داد محبوبیت ترامپ ۴۶‌درصد است، محبوبیت او در بین میانه‌روها ۳۶‌درصد و در بین جمهوری‌خواهان ۸۹‌درصد است. نظرسنجی‌های سراسری روایت کاملی را از جایگاه حمایتی او ارایه نمی‌دهند. شخصیت ترامپ و رفتارهای تهاجمی او قبل از انتخابات ‌سال ۲۰۱۶ نیز معلوم بود و این امر رأی‌دهندگان آمریکایی را دلسرد نکرد.

در ماه‌های اخیر نقش دولت او در کنترل همه‌گیری ناشی از شیوع کرونا و بی‌عدالتی نژادی با شکستی جدی و مخرب مواجه شد اما این امر نمی‌تواند تغییر چندانی در گرایش‌های عمومی ایجاد کند. مطالعات درباره الکترال کالج (مجمع گزینندگان) نشان می‌دهد که ترامپ همچنان رقیبی جدی است اما هنوز در جایگاه نامزد پیروز انتخابات قرار ندارد.

ایالات‌ به‌شدت محافظه‌کار به جمهوری‌خواهان رأی می‌دهند و فرقی برای آنها نمی‌کند نامزد جمهوری‌خواه چه کسی باشد. ایالات‌ سواحل غربی و شمال غربی به دموکرات‌ها رأی می‌دهند. این امر باعث می‌شود ایالاتی همچون آریزونا، میشیگان و پنسیلوانیا و ویسکانسین نقش تعیین‌کننده‌ای در نتایج انتخابات داشته باشند. رقابت در اوهایو، آیووا، فلوریدا و کارولینای شمالی در حال حاضر شدید است اما تا روز انتخابات ترکیب اکثریتی محافظه‌کاران در این ایالات و بهبود وضع اقتصادی ممکن است آنها را هم به حامیان نامزد جمهوری‌خواه تبدیل کند.

از سوی دیگر، بایدن نامزدی است که اشکالات جدی دارد؛ او به‌تازگی از قرنطینه خودخواسته خارج شده که نشان می‌دهد در دسترس نیست و نمی‌تواند از طریق رسانه‌های اجتماعی و فناوری ارتباط برقرار کند. او در مناظره‌های دموکرات‌ها عملکرد خوبی نداشت، اغلب تمرکز ندارد و مواضع او شفاف نیست. ترامپ در مناظره رقابتی و قدرتمندتر است و می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشته باشد.

نظرسنجی و مصاحبه‌ها نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان جوان ترقی‌خواه و معترضان که به دنبال تغییر سیستم هستند، به نامزدی مانند بایدن رأی نمی‌دهند. اساسا حزب دموکرات ائتلاف پیروزی را تشکیل نداده است و به حمایت الکترال و رأی‌دهندگان بدون تحصیلات دانشگاهی و طبقه متوسط نیاز دارد. دموکرات‌ها به‌ عنوان یک حزب لیبرالیسم فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر گرم‌شدن زمین، محیط ‌زیست و حقوق باروری تغییر ساختار داده‌اند.

دموکرات‌ها به یک طرح اقتصادی قوی نیاز دارند و تراژدی اتکای آمریکا به کشورهای خارجی برای تأمین تجهیزات پزشکی و ماسک محافظتی و لباس‌های پزشکی محافظتی دلایل کافی را برای نیاز به بازسازی ظرفیت تولید ما ارایه می‌دهد. عدالت نژادی به فرصتی برای ارایه دستمزد قابل قبول برای اقلیت‌ها نیاز دارد.

بایدن متعهد شده یک زن را به‌ عنوان معاون خود انتخاب کند. ارجحیت بر زنان آمریکایی آفریقایی‌تبار است و بایدن احتمالا از این تعهد خود در انتخابات نفع خواهد برد اما مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر رأی‌دهندگان در وهله نخست به نامزد ریاست‌جمهوری رأی می‌دهند. بایدن و دموکرات‌ها باید امیدوار باشند که شکست ترامپ و ناآرامی‌های اخیر در دوران ریاست‌جمهوری او برای تغییر در نظر رأی‌دهندگان  کفایت کند.

دموکرات‌ها باید جایگاه حمایتی خود را تقویت کنند. آنها باید به جمهوری‌خواهان اجازه ندهند که عملا با سرکوب رأی‌دهندگان به ضرر رأی‌دهندگان در جوامع ثروتمند و اقلیت عمل کنند. هنوز تا انتخابات نوامبر فاصله داریم اما ارایه تصویری تیره و تار از ترامپ  همچنین می‌تواند تصویری ناخوشایند از بایدن نیز باشد.