ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 19.06.2020, 10:14
شورای حکام آژانس اتمی قطعنامه علیه ایران را تصویب کرد

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۳۰ خرداد به تصویب رسید.

در این قطعنامه سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

متن این قطعنامه که به رویت رویترز نیز رسیده است، مطرح می‌کند که شورا «از ایران می‌خواهد به طور کامل با آژانس همکاری کرده و درخواست‌های آژانس را بدون تاخیر بیشتر اجابت کند، از جمله این که فورا به محل‌های مشخص شده از جانب آژانس دسترسی ایجاد کند».

منابع دیپلماتیک می‌گویند قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران، با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است.

«گرهارت کانتزل» نماینده آلمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، طی سخنرانی در این نشست، گفت: «ممانعت ایران از دسترسی [به چهار مکان] - آنهم بر خلاف پیام بسیار روشن شورای حکام در نشست قبلی - چالشی برای رژیم پادمانی جهانی است».

به نوشته صفحه توئیتر نمایندگی آلمان، کانتزل سپس خواستار واکنش شورای حکام به ایران شد: «اقدامات یک دولت در ممانعت از دسترسی قانونی آژانس برای چهار ماه و تعامل ناکافی به مدت یک سال، سزاوار واکنشی از سوی شورا است».

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه گذشته در یک نشست خبری گفت: «برخی حوزه‌ها هستند که همکاری ما ادامه دارند و بعضی حوزه‌ها هستند که اختلاف داریم. اوضاع پیچیده‌ای است. امیدوارم بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد در راستای مأموریت خود برای کنترل فعالیت‌های اتمی ایران در چارچوب برجام، خواستار بازدید از مناطقی است كه ممکن است محل انجام تحقیقات محدود روی مواد هسته‌ای بوده باشند. احتمال انجام چنین فعالیت‌های مشکوکی که احتمالأ اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی صورت گرفتند، پس از آن مطرح شد که اسرائیل اعلام کرد اسنادی در مورد این فعالیت‌ها در ایران پیدا کرده است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با بیان اینکه شورای حکام با تصویب این قطعنامه از ایران خواست دسترسی به دو مکان مورد نظر را فراهم کند، گفت: «روسیه و چین [به این قطعنامه] رأی منفی دادند».