ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 18.06.2020, 18:47
اتحادیه اروپا خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شد

سفیر اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار حل‌وفصل فوری اختلاف‌های ایران و آژانس درباره ادعای وجود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده از سوی تهران شد.

استفن کلمنت روز پنجشنبه با ایراد سخنانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از ایران خواست به طور کامل و فوری مطابق با تعهداتش در چارچوب توافق‌نامه جامع پادمانی و پروتکل الحاقی، از جمله دسترسی بدون سریع به مکان‌های مورد نظر آژانس همکاری کند.

وی افزود: اتحادیه اروپا دو دوره مذاکرات فنی میان آژانس و ایران را پس از انتشار گزارش ماه مارس(اسفند-فروردین) آژانس در نظر قرار داده است. ما همچنین آگاهیم که آژانس همه تلاش‌ها برای ارائه اطلاعات اضافه به ایران درخصوص مبانی فنی دلیل پرسش‌های آژانس و درخواست برای دسترسی را صورت داده است. ما از اراده آژانس برای حل‌وفصل اختلاف‌ها با ایران به گونه‌ای بی‌طرفانه و حرفه‌ای استقبال می‌کنیم.

سفیر اتحادیه اروپا با این حال افزود: از اینکه ایران طبق پروتکل الحاقی در طول چهار ماه گذشته اجازه دسترسی به دو مکان را نداده و در یک سال گذشته در هیچ مذاکره جدی برای شفاف‌سازی درباره پرسش‌های پیرامون احتمال وجود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اتمی اعلام نشده مشارکت نداشته عمیقا متاسفیم.

وی گفت، این رفتار ایران بر توانایی آژانس در خصوص روشنگری و حل‌وفصل اختلاف‌ها با ایران تاثیر منفی گذاشته است.

کلمنت بر همین اساس گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا قویا از قطعنامه پیشنهادی سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان بر پایه حل‌وفصل فوری اختلافات با ایران حمایت می‌کند.

این سه کشور  اروپایی  که از امضاکنندگان برجام هستند روز سه شنبه ۱۶ ژوئن (۲۷ خرداد) پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به شورای حکام آژانس آماده کرده‌ و در آن خواهان «همکاری کامل» ایران با آژانس شده‌اند.

درخواست آمریکا از شورای حکام آژانس

دفتر نمایندگی آمریکا در وین از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است با “عهدشکنی‌ ایران” مقابله کند. در بیانیه دفتر نمایندگی آمریکا در وین صراحتا از پیش‌نویس قطعنامه سه کشور اروپایی درباره ایران حمایت شده است.

در بیانیه سه صفحه‌ای دفتر نمایندگی آمریکا در وین به موضوعات متفاوتی اشاره شده است. این بیانیه با اشاره به نشست ماه مارس شورای حکام بر اهمیت پرداختن به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید نهاده است.

در این بیانیه به وظایف تصریح شده در پروتکل الحاقی اشاره شده و از ایران خواسته شده که به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و بدون تاخیر اطلاعات درخواست شده را به مسئولان آژانس تحویل دهد.

افزون بر آن در این بیانیه آمده است که جمهوری اسلامی باید امکان دسترسی و بازدید بازرسان از مراکز هسته‌ای خود را فراهم کند.

در بیانیه آمریکا آمده است که حتی در زمان انتشار گزارش ماه مارس آژانس نیز ایران بیش از یک ماه مانع از دسترسی بازرسان به مراکز مورد نظر شده بود. موضوعی که نگرانی اعضای شورای حکام را در پی داشت. حال آنکه، از آن زمان تا کنون بیش از سه ماه می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران همچنان از همکاری کامل با آژانس خودداری می‌ورزد.

در بیانیه دفتر نمایندگی آمریکا در وین آمده است که جمهوری اسلامی مانع از بازرسی چهار مکان در این کشور شده است. آمریکا اعلام کرده است که جمهوری اسلامی برای پنهان کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود اقدام به پاکسازی و حتی انهدام برخی از نقاط نموده است.

نماینده آمریکا در بیانیه خود به نتایج بازرسی سال ۲۰۱۹ آژانس در ایران اشاره کرده و نوشته است که اکنون تقریبا یک سال از مشاهده موارد حاکی از آلودگی هسته‌ای در این مناطق و هفت ماه از ارائه این اسناد و شواهد به شورای حکام آژانس می‌گذرد.

در بیانیه نمایندگی آمریکا هم‌چنین آمده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گونه‌ای خستگی‌ناپذیر خواستار جلب همکاری ایران شده است. اما ایران همچنان در راه تحقیقات سنگ‌اندازی می‌کند.»

بیانیه ضمن اعلام حمایت از پیش‌نویس قطعنامه توبیخی کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان از اعضای شورای حکام خواسته است در برابر “عهدشکنی‌ها و فعالیت‌های ناقض پروتکل الحاقی از سوی ایران” یک صدا بایستند و این کشور را وادار به پاسخگویی به پرسش‌های باز، دادن اطلاعات درخواست شده و دسترسی بازرسان به مراکز مورد نظر بکنند.


منابع گزارش؛ ایرنا،‌ دویچه وله