ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.05.2020, 14:00
ضرب‌الاجل ۳۰ روزه ترامپ به سازمان بهداشت جهانی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای به خطاب به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: اگر این سازمان طی یک مهلت ۳۰ روزه دست به اصلاحات اساسی نزند٬ واشنگتن تامین مالی این سازمان را به طور دائم متوقف خواهد کرد.

ترامپ مضون نامه خود به تدروس آدهانوم، رئيس سازمان بهداشت جهانی را در شبکه توییتر رسانه‌ای کرده است.

ترامپ افزوده: آمریکا روند مبارزه سازمان بهداشت جهانی با ویروس کرونا و همچنین روابط این سازمان با چین را مورد بررسی قرار داده و به نتایجی دست یافته است.

وی ادامه داد: این سازمان اوضاع ووهان را به اندازه كافی بررسی نکرده و همچنین گزارش‌ها درباره شیوع کرونا در ووهان در دسامبر ۲۰۱۹ را نادیده گرفته است.

ترامپ با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی براساس اخبار موجود در مطبوعات چین به طور حتم از ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ درباره ویروس اطلاعاتی در دست داشته است گفت: در ۳۱ دسامبر، مقامات تایوان با سازمان بهداشت جهانی تماس گرفته و اعلام کردند كه ویروس از انسان به انسان منتقل شده است. با این حال این سازمان تصمیم گرفت این اطلاعات مهم را با سایر کشورها به اشتراک نگذارد. شاید دلایل سیاسی برای این امر وجود داشته است.

وی تأکید کرد که سازمان بهداشت جهانی اطلاعات غلطی در مورد شیوع کند ویروس کرونا ارائه کرد.

ترامپ در این نامه خطاب به رئیس سازمان جهانی بهداشت نوشته است: «در این موضوع تردیدی نیست که به علت خطاهای مکرر شما [تدروس آدهانوم] و سازمان بهداشت جهانی در مقابله با شیوع ویروس کرونا، جهان متحمل پرداخت هزینه کلانی شده است.»

ترامپ هم‌چنین می‌گوید: سفیران کشورهای آفریقایی در ۱۱ آوریل نامه‌ای را به وزارت امور خارجه چین ارسال کرده و نسبت به اعمال تبعیض علیه شهروندان خود در این کشور اعتراض کردند. اما سازمان بهداشت جهانی در این خصوص واکنشی نشان نداد.

رئیس جمهوری آمریکا عدم استقلال سازمان بهداشت جهانی به چین را نگران کننده دانسته است. این در حالی است که منتقدان ترامپ او را متهم می‌کنند که بر آن است تا تعلل و همچنین عدم مقابله به موقع دولت خود با بحران شیوع کرونا را به حساب دیگران بنویسد. آن‌ها همچنین از این سیاست ترامپ به عنوان ترفندی برای منحرف کردن خشم مردم از دولت به سوی نهادهای دیگر یاد می‌کنند.

آمریکا، بزرگترین تامین کننده مالی

در تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی، آمریکا نقش مهمی برعهده دارد. یک چهارم بودجه این سازمان از طریق حق عضویت کشورهای حاضر در این سازمان تامین می‌شود.

آمریکا بزرگترین تامین کننده مالی سازمان بهداشت جهانی است. بر اساس آمار منتشر شده، تامین ۱۱۶ میلیون دلار از بودجه سازمان بهداشت جهانی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برعهده ایالات متحده آمریکا است.

افزون بر آن شماری از کشورها به طور داوطلبانه تامین بخش دیگری از هزینه‌های این سازمان را برعهده دارند. به این ترتیب، ۱۵ درصد کل بودجه سازمان بهداشت جهانی از سوی آمریکا تامین می‌شود.

کشور چین نیز پرداخت ۵۷ میلیون دلار از هزینه این سازمان را متقبل شده است. سهم چین در تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی در سال جاری در قیاس با سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

در آن‌سال‌ها، سهم چین از هزینه‌های سازمان بهداشت جهانی کمتر از ۳۸ میلیون دلار بود. این در حالی است که سهم آمریکا از تامین نیازهای مالی این سازمان جهانی در سال جاری در قیاس با سال‌های گذشته ثابت مانده است.

تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی از طریق سهم کشورهای مختلف و شرکت‌های داروسازی و انجمن‌های خصوصی به انتقادهایی دامن زده است. گفته می‌شود که وابستگی این سازمان به این منابع مالی راه را برای دخالت دولت‌ها و شرکت‌های داروسازی در امور آن هموار می‌کند.


منابع: خبرگزاری آناتولی،‌ دویچه وله فارسی