ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.05.2020, 16:22
گوترش: یک ویروس میکروسکوپی ما را به زانو درآورد

بی بی سی: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، هشدار داده است که همه‌گیری ویروس کرونا نه‌تنها به سیستم سلامت و بهداشت جهانی ضربه می‌زند بلکه در تمام زمینه‌ها، جهان و روش‌ها و روندهای موجود را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

آقای گوترش در اولین نشست مجازی مجمع جهانی بهداشت با محور همه‌گیری کووید-۱۹ گفت: “با وجود پیشرفت‌های فوق‌العاده علمی و فنی در دهه‌های اخیر یک ویروس میکروسکوپی همه ما را به زانو در آورده است.”

“هنوز نمی‌دانیم که چطور می‌توان کووید-۱۹ را از بین برد، درمان کرد یا خود را در برابر آن مصون کرد، و هیچ ایده مشخصی هم نداریم که چه زمانی می‌توانیم این کارها را انجام دهیم.”

دبیر کل سازمان ملل به شدت از سازمان بهداشت جهانی دفاع و با لحنی تند از کشورهایی انتقاد کرد که با تلاش‌های جهانی همراهی نکرده‌اند و گفت که همه باید بهای آن را بپردازند.

مجمع جهانی بهداشت به میزبانی سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل با حضور مجازی رهبران کشورها و در شرایطی برگزار می‌شود که همه‌گیری کرونا نه تنها صدها هزار کشته به جا گذاشته بلکه باعث دامن زدن به اختلافات سیاسی چین و آمریکا شده است.

مجمع در سایه تنش چین و آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهور و دیگر مقام‌های ارشد آمریکا در هفته‌های اخیر با لحنی تند از عملکرد چین به عنوان مرکز اصلی شیوع ویروس انتقاد کرده و این کشور را به پنهانکاری آمار و اطلاعات متهم کرده‌اند.

شی جینگ‌پین، رئیس جمهور چین در سخنرانی خود در مجمع جهانی بهداشت از عملکرد کشورش در مقابله با شیوع کرونا دفاع کرد.

آقای شی هشدار داد که کرونا همچنان فعال است و از کشورها خواست که برای نجات جان مردم و پیدا کردن واکسن همکاری کنند.

او خواهان تحقیقاتی مستقل درباره واکنش جهانی به همه‌گیری کرونا زیر نظر سازمان جهانی بهداشت بعد از مهار ویروس کرونا شد.

اتحادیه اروپا هم خواهان “ارزیابی بی‌طرف، مستقل و همه‌جانبه” درباره واکنش بین‌المللی به بحران شیوع کرونا شده است.

انتقاد از سازمان بهداشت جهانی

در این مجمع تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی هم وعده داد که تحقیقاتی مستقل درباره عمکلرد این سازمان در جریان شیوع کووید-۱۹ انجام خواهد شد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر با لحنی تند از عملکرد سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرد.

او به طور مشخص به تاخیر در تعیین وضعیت تایوان به عنوان کشور ناظر در مجمع جهانی بهداشت اشاره کرد و رئیس این سازمان را متهم کرد که در پی جلب رضایت چین است.

آقای پومپئو گفت “نبود استقلال ، این مجمع را از تجربه موفق علمی تایوان در مقابله با همه‌گیری بیماری محروم کرد و بیش از آن به اعتبار و اثرگذاری سازمان بهداشت جهانی در زمانی که جهان بیش ازهر چیز به آن نیاز دارد ضربه زد.”