ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.05.2020, 16:34
نماینده مجلس: ورزش ایران تعلیق شود، چه ایرادی دارد؟

اعتمادآنلاین: مبارزه با رقبای اسرائیلی مهم‌ترین چالش این روزهای ورزش ایران است؛ موضوعی که باعث شده برخی از ورزشکاران ایران نتوانند در مسابقات بین‌المللی نتایج مناسبی کسب کنند و در برخی از موارد هم ورزشکاران ایران به همین خاطر وادار به مهاجرت شده‌اند. تقریباً ۲ سال پیش بود که رسول خادم، رئیس سابق فدراسیون کشتی ایران، در نامه‌ای خطاب به مسئولان ورزش ایران اعلام کرد راهی برای این مشکل اساسی پیدا کنند تا از تعلیق احتمالی این رشته ورزشی جلوگیری شود. هر چند کشتی ایران تعلیق نشد، اما مشکلاتی که جودوی ایران با سعید ملایی و فدراسیون جهانی این رشته ورزشی در شهریورماه سال گذشته پیدا کرد موجب تعلیق جودوی ایران شد. حالا نماینده‌های مجلس دهم طرحی را به تصویب رسانده‌اند که می‌تواند ورزش ایران را دچار یک تعلیق گسترده کند.

نمایندگان مجلس دو فوریت طرح ۱۴ ماده‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن برگزاری هرگونه رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌‌های ورزشی ایران با حریفان اسرائیلی ممنوع خواهد بود. نماینده‌های مجلس دهم در این طرح آورده‌اند که هر یک از فدراسیون‌ها موظف‌اند با بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی و برقراری ارتباط اصولی با مجامع بین‌المللی تدابیر لازم را برای جلوگیری از هرگونه مجازات و محرومیت‌‌های احتمالی ورزش اتخاذ کنند.

محمد عزیزی: اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم

محمد عزیزی، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون ورزش مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره تصویب این طرح در مجلس و تبدیل آن به قانون توضیح داد: جمهوری اسلامی رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی‌شناسد. ما یک مباحث اعتقادی داریم و یک مباحث ورزشی. در مباحث اعتقادی ما چیزی به عنوان اسرائیل وجود ندارد. اسرائیل کشور نیست، ورزشکاران ایرانی با چه کسی باید مبارزه کنند؟ برای مثال یک کشتی‌گیر ایرانی با چه کسی باید کشتی بگیرد و تیم‌های فوتبال ایران با کدام تیم باید بازی کنند؟ وقتی چنین کشوری را به رسمیت نمی‌شناسیم، یعنی مسابقه ورزشی‌ای هم وجود ندارد. مباحث اعتقادی ما اجازه مبارزه با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس را نمی‌دهد و این تصمیم کاملاً درستی بود که مجلس گرفت.

این نماینده مجلس دهم در پاسخ این سوال که فدراسیون‌های ورزشی ایران چگونه می‌توانند از تعلیق ورزش ایران جلوگیری کنند، گفت: من نمی‌دانم فدراسیون‌های ورزشی چه ‌کار باید انجام دهند. این سوال را فدراسیون‌های ورزشی ایران باید پاسخ دهند. باز هم اعلام می‌کنم که مبارزه نکردن با ورزشکاران اسرائیلی بخشی از مباحث اعتقادی ماست. اگر من وزیر ورزش بودم، هیچ‌وقت اجازه نمی‌دادم ورزشکاران ایران با چیزی که به رسمیت نمی‌شناسیم مبارزه کنند.

او در پایان گفت: من راهکاری نمی‌دانم. حالا در این میان ورزش ایران تعلیق شود، چه ایرادی دارد؟ من اعتقادم این است که تعلیق شویم. ما که نمی‌توانیم از مباحث اعتقادی خودمان عدول کنیم. من نظرم این است که اگر می‌خواهند تعلیق کنند، این کار را انجام دهند.