ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.05.2020, 16:57
واکسن کرونا در سراسر جهان باید رایگان و همگانی باشد

دویچه وله: برخی زمامداران جهان خواستار شده‌اند که داروی پیشگیری و درمان کرونا به محض آماده شدن به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گیرد و در انحصار هیچ گروه و ملتی نباشد. هیچکس نباید به خاطر درآمد پایین از واکسن کرونا محروم بماند.

سران و زمامداران کشورهای جهان خواستار شده‌اند که داروی پیشگیری و درمان اپیدمی کرونا، به محض آماده شدن در سراسر جهان به شکل رایگان در اختیار همگان قرار گیرد.

در نامه‌ای که روز پنجشنبه (۱۴ مه) با امضای بیش از ۱۴۰ تن از سیاستمداران برجسته جهان منتشر شد و خبرگزاری فرانسه آن را پخش کرد، آمده است: «دولت‌ها و مجامع بین‌المللی باید تضمین کنند، به محض آن که واکسنی مطمئن و مؤثر آماده شد، بی‌درنگ در حجم بالا تولید شود و به شکل رایگان در اختیار همه کشورها قرار گیرد».

زمامداران کشورها این پیام را خطاب به مجمع بهداشت جهانی WHA صادر کرده‌اند که نشست سالانه آن هفته آینده به همت سازمان بهداشت جهانی WHO برگزار می‌شود.

در فراخوانی که از جمله به امضای سیریل رامافوزا، رئيس جمهور آفریقای جنوبی، عمران خان، رئيس دولت پاکستان، رهبران سنگال و غنا و کشورهای دیگر رسیده است، گفته شده که نتایج تحقیقات علمی و روند تولید داروی کرونا نباید در انحصار هیچ کشور یا نهادی قرار گیرد.

سیریل رامافوزا که در عین حال ریاست اتحادیه آفریقا را به عهده دارد، تصریح کرد: «هیچ کس نباید به خاطر مکان زندگی یا درآمد اندکش در انتهای صف دارو و درمان قرار گیرد».

برخی از زمامداران پیشین و چهره‌های سرشناس سیاسی نیز این فراخوان را امضا کرده‌اند، از جمله: شوکت عزیز، خوزه مانوئل باروسو، گوردون براون، فلیپه گونزالس، خوان مانوئل سانتوس و...

روز پنجشنبه همچنین فرانسه به اطلاعیه اخیر شرکت بزرگ سانوفی Sanofi با خشم و نگرانی واکنش نشان داد. این شرکت بزرگ داروسازی گفته که قصد دارد واکسن احتمالی را نخست به بازار ایالات متحده تحویل دهد. پل هادسن، مدیرعامل شرکت سانوفی این تصمیم را چنین توجیه کرده بود که آمریکا بیش از دیگران در مطالعات مربوط به ساخت و تولید واکسن سرمایه‌گذاری کرده است.

سازمان توسعه آکسفام Oxfam نیز از مجمع بهداشت جهانی خواسته است تدابیری بیندیشد تا داروی کرونا بدون تبعیض و استثنا در اختیار تمام کشورها قرار گیرد.

این سازمان جهانی در فراخوان خود یادآور شده است که هزینه تهیه و عرضه واکسن کرونا برای مردم محروم جهان از آنچه شرکت‌های بزرگ داروسازی ظرف تنها چهار ماه کسب می‌کنند کمتر است.