ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.05.2020, 15:51
تشدید بحران کرونا در ایران و هشدار مسئولان و کارشناسان

دویچه وله: در سراسر ایران گسترش ویروس کووید۱۹ همچنان ادامه دارد. وضعیت در خوزستان، لرستان و خراسان وخیم‌تر گزارش شده است. کارشناسان خواستار اقدامات قاطع و جدی مسئولان برای حفظ تندرستی شهروندان در برابر گسترش بیشتر ویروس شده‌اند.

گسترش اپیدمی کرونا در ایران نه تنها متوقف نشده، بلکه در برخی از استان‌ها مانند خوزستان، لرستان و خراسان شمالی در حال سرایت و شیوع بیشتر است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، در گزارش روزانه خود از آمار رسمی کرونا روز پنجشنبه، ۲۵ اردیبهشت، اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۸۰۰ نفر دیگر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۷۱ نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته دکتر جهانپور گسترش ویروس کرونا نسبت به روزهای گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به این ترتیب طبق آمار رسمی دولت ایران شمار کل مبتلایان از ۱۱۴ هزار و ۵۳۳ نفر گذشته و شمار جان‌باختگان به ۶۸۵۴ نفر رسیده است.

بنا به همین آمار تاکنون ۹۰ هزار و ۵۳۹ نفر بهبود یافته و از مراکز درمانی مرخص شده‌اند؛ در عین حال گفته می‌شود که دست‌کم ۲۷۵۸ نفر از بیماران در وضعیت بحرانی هستند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت گسترش کرونا در بیشتر مناطق ایران مانند گذشته است، اما استان خوزستان همچنان در “وضعیت قرمز” قرار دارد.

بنا به برخی گزارش‌ها ویروس کرونا در لرستان و خراسان شمالی نیز همچنان در حال گسترش است و به “وضعیت قرمز” در آمده است.

هشدار دانشگاهیان خوزستانی نسبت به افزایش مبتلایان کرونا

کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در پیامی در خصوص همه‌گیری دوباره ویروس کووید-۱۹ و عدم اعمال تصمیمات قاطع و تاثیرگذار توسط مسئولین استانی هشدار داده است.

دانشگاهیان خوزستانی ضمن انتقاد از “دلیل ساده انگاشتن این همه‌گیری ویروسی و عدم قاطعیت در خصوص تداوم محدودیت های ضروری در استان توسط مسئولین و متولیان این امر در ستاد کرونای استان” یادآور شدند که این استان دوباره با گسترش بی‌رویه بیماری کووید-۱۹ در شهرهای مختلف مواجه شده است.

کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه اهواز در پیام خود تاکید کرده است که حجم زیاد بیماران مبتلا به کرونا در اهواز و سایر شهرهای استان آزاردهنده است و نشان از کم اهمیت انگاشتن سلامت شهروندان دارد.

دانشگاهیان خوزستانی از مسئولان خواستند “در اسرع وقت چاره اندیشی بکنند  و با تداوم محدودیت‌ها، از اجتماع مردم در خیابان‌ها و بازارهای محلی شدیدا جلوگیری کنند.

در پیام دانشگاهیان خوزستانی گفته شده که بازگشایی عجولانه مدارس و دانشگاه‌های استان ‌خوزستان نباید در دستور کار قرار گیرد زیرا می‌تواند پیامدهای بسیار منفی به همراه داشته باشد.

کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه اهواز از شهروندان خوزستانی خواسته است از حضور غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند و پروتکل ها و دستورات بهداشتی به ویژه فاصله گذاری‌ها و استفاده صحیح از ماسک و مواد ضد عفونی کننده را رعایت کنند.