ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 23.03.2020, 10:14
فاجعه‌ای بزرگ در ایران در راه است

استانبول/ نرگس رضایی/ خبرگزاری آناتولی

با آغاز تعطیلات نوروزی در ایران درست در میانه بحران شیوع کرونا و خروج میلیون‌ها مسافر از استان‌های درگیر این ویروس، کارشناسان حوزه سلامت و اجتماعی این کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری «آناتولی» به تشریح ابعاد فاجعه پیش‌ رو پرداخته و هشدار دادند که بعد از ۱۳ بدر یک سوم تا یک چهارم جمعیت ایران به کرونا مبتلا خواهند شد.

کریم همتی، سرپرست جمعیت هلال احمر ایران رسما اعلام کرد تنها طی ۴ روز (۲۷ اسفند تا اول فروردین) ۹۷۰ هزار خودرو با ظرفیت حدود ۳ میلیون مسافر از استان‌های درگیر کرونا خارج شده‌اند که حدود ۲۴۰۰ نفر از این مسافران دارای علائم بیماری کرونا بوده‌اند که در پی این اظهارات نگرانی‌ها نسبت به شیوع بیشتر کرونا در ایران عمیق‌تر شد و زمانی به اوج رسید که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از «اوج گرفتن کرونا در بازگشت مسافران تهرانی» سخن گفت.

موضوعی که ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «آناتولی» این وضعیت را «بسیار خطرناک» خوانده و تصریح کرد: این افراد حتی اگر مورد معاینه قرار گیرند چون بیست درصد مبتلایان هیچ گونه علامتی ندارند، به راحتی وارد اجتماعات شده و ما در سیزده بدر شاهد عواقب آن خواهیم بود.

۵۰۰ هزار نفر در ایام تعطیلات نوروزی گرفتار کرونا خواهند شد

وی گفت: اگر سه میلیون نفر مسافرت کرده‌اند، می‌توانیم بگوییم که ۵۰۰ هزار نفر در ایام تعطیلات نوروزی گرفتار این بیماری خواهند شد، بنابراین با توجه به تعداد کسانی که مبتلا می‌شوند و علایمی ندارند باز درصدی که اعلام خواهد شد کمتر از معمول خواهد بود به دلیل اینکه تعدادی اصلا مراجعه نمی‌کنند و تعدادی که مراجعه می‌کنند ممکن است نتیجه آزمایششان منفی باشد چون بیست درصد کسانی که آزمایش می‌شوند جوابشان منفی است و خیلی از کسانی که مثبت هستند ممکن است در اماکن عمومی و اجتماعات حضور یافته و دیگران را مبتلا کنند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد این سه میلیون نفر اگر جابجا شوند که البته در ایام تعطیلات به این رقم به صورت قابل ملاحظه‌ای افزوده خواهد شد باید منتظر باشیم که بعد از ۱۳ بدر حدود یک سوم تا یک چهارم جمعیت ایران به کرونا مبتلا خواهند شد و مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهند آورد.

مسئولان پیام متضاد دادند مردم سردرگم شدند

دکتر مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس و رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران نیز در تحلیل این مساله از بعد جامعه‌شناختی به خبرنگار «آناتولی» گفت: از آنجا که مسئولان ایرانی با شیوع کرونا هر کدام پیام متفاوت و متضادی داده و هر کدام نقطه نظری متفاوت ارائه دادند مردم واقعا نمی‌دانند چه کار کنند. یکی از پزشکان مسئول می‌گوید ۴۰ تا ۶۰ درصد مردم باید کرونا بگیرند تا این بیماری ضعیف شود و با مسافرت مردم فکر می‌کنند با انتقال بیماری، کرونا را ضعیف خواهند کرد.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که مردم از این شرایط خسته شده‌اند چون هر مسئولی چیزی می‌گوید و آنها واقعا سردرگم شده‌اند و نمی‌دانند چه کار کنند و از آنجا که در سالهای اخیر فشارهای بسیاری از جمله فشار اقتصادی به مردم ایران وارد شده، دیگر مردم از زندگی بریده‌اند و می‌گویند تا زنده‌ایم زندگی کنیم.

اقلیما گفت: وقتی رییس‌جمهور کشوری اصلا به قرنطینه اعتقاد ندارد و آن را اعمال نمی‌کند طبیعی است مردم هم هر جا دلشان خواست می‌روند و می‌آیند و بیش از این نباید توقع داشت. از سوی دیگر مردم وقتی در خیابانها شاهد تردد عده زیادی هستند فکر می‌کنند خطری تهدید نمی‌کند و شروع می‌کنند به تردد در معابر در حالیکه ویروس به سرعت از همین معابر از انسان به انسان منتقل می‌شود.

فقدان سیستم مدیریت یکپارچه و رویکرد متناقض مسئولان

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در ادامه تصریح کرد: باید به ریشه یابی این رفتار مردم پرداخت چون همه اقشار در خصوص کرونا اهمال می‌کنند و به رغم هشدارهای بهداشتی به تردد در معابر ادامه می‌دهند. علت اصلی آن رویکرد مسئولان در این زمینه است که اصلا اعتقادی به قرنطینه ندارند و برخی هم معتقدند برای ضعیف شدن بیماری باید تعداد زیادی این بیماری را بگیرند و نتیجه همین می‌شود که در جاده‌ها شاهد ترافیک سنگین خودروها هستیم که سرنشینان آن بیماری را به همه جا منتقل می‌کنند.

اقلیما افزود: مردم وقتی به این نتیجه می‌رسند که باید برای ضعیف شدن بیماری باید به آن مبتلا شوند و قرنطینه‌ای هم در کار نیست احساس خطر هم نکرده و بی پروا به گردش و تفریح می‌پردازند.

وی تاکید کرد: اگر دولت در این رابطه تدابیر سختگیرانه‌ای اتخاذ می‌کرد کسی از خانه‌اش بیرون نمی‌آمد چون بحث سلامتی و جان آدمهاست و بیماری مسری شوخی بردار نیست. قطعا اگر از ابتدا قم قرنطینه می‌شد، کشور قرنطینه نمی‌شد با اینهمه تضاد در اقدام مسئولان مردم هم سردرگم شده و هر کاری که دوست دارند انجام می‌دهند. ضمن اینکه در این مورد خاص که وزارت بهداشت باید تصمیم‌گیری کند شاهد تعدد دستگاههای تصمیم‌گیر هستیم که بسته به اهدافشان تصمیم می‌گیرند و طبیعی است مردم هم چندان هشدارهای وزارت بهداشت را جدی نگیرند.

مردم ایران به مرگ و زندگی بی تفاوت شده‌اند

این جامعه شناس ایرانی اظهار داشت: از سوی دیگر مردم بی تفاوت شده‌اند و هیچ چیزی برایشان مهم نیست و این اتفاق زمانی می‌افتد که مردم امید و هدفی برای آینده نداشته باشند.

اقلیما افزود: در تحقیقی که انجام دادیم ۵۰ درصد افراد نگران بیکاری و اتفاقات بعد از آن بودند. آنها از آینده می‌ترسند. دیگر امید خود را از دست داده‌اند و اگر امید از جامعه‌ای گرفته شود مردم هم بی‌تفاوت می‌شوند و زنده بودن و نبودنشان هیچ فرقی برایشان نمی‌کند.

موضوعی که کدخدازاده، جامعه شناس دیگری در گفتگو با «آناتولی» با مقایسه رفتار مردم ایران و جوامع دیگر در بزنگاهها و شرایط غیرعادی از جمله شرایط امروزی شیوع کرونا از پدیده‌ای پیچیده سخن گفت که به نوعی «بی خیالی از واقعیت» است. وی افزود: وقتی اخبار آمریکا و دیگر کشورها که به نوعی درگیر کرونا هستند را پیگیری می‌کنیم می‌بینیم وقتی در این کشورها اعلام می‌کنند که شرایط غیرعادی است و مردم به خاطر سلامتی خود قرنطینه شوند یکباره آن روز مواد غذایی در فروشگاهها تمام می‌شود و مردم با مراجعه به فروشگاهها مایحتاج خود را تهیه کرده و در خانه می‌نشینند. اما در ایران این اتفاق نمی‌افتد. در ایران پدیده‌ای هست که بسیار پیچیده تر از این حرف‌هاست که می‌توان گفت نوعی بی خیالی از واقعیت است.

بنابراین با توجه به تحلیل کارشناسان و اظهارات علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران که نسبت به اوج گرفتن کرونا در بازگشت مسافران تهرانی هشدار داده، بنظر می‌رسد در روزهای آینده موضوع کرونا ابعاد وسیع تری پیدا کند. ضمن اینکه نگرانی‌ها زمانی عمیق تر می‌شود که روز شنبه مرکز مدیریت راه‌ها از ترافیک سنگین در برخی از آزادراه‌های خروجی تهران خبر داد و اعلام کرد آزاده راه تهران –کرج، آزاد راه کرج- قزوین و جاده تهران-ساوه از “ترافیک سنگینی” برخوردار است و با افزایش تعداد مسافران اوضاع وخیم تر خواهد شد. به گونه‌ای که رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران پیش بینی می‌کند تا یک چهارم جمعیت ایران به این بیماری مبتلا شوند.