ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 24.02.2020, 12:51
نماینده قم: تا شب گذشته ۵۰ نفر جان خود را از دست دادند

دویچه وله: وزیر بهداشت ایران در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی شمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور را ۱۲ نفر و شمار مبتلایان به این ویروس را ۴۷ نفر اعلام کرده است. نماینده قم در مجلس اما شمار قربانیان را “حدود ۵۰ نفر” اعلام کرده است.

نتیجه آزمایش مسئول رسیدگی به مبتلایان به ویروس کرونا در قم نیز مثبت بوده و او قرنطینه شده است. همچنین مقام‌های کویت از ثبت سه مورد و مقام‌های بحرین نیز از ثبت یک مورد ابتلا به کرونا در این کشورها خبر داده و گفته‌اند که این مبتلایان به تازگی از ایران به این کشورها بازگشته‌اند.

اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، امروز دوشنبه پنجم اسفند (۲۴ فوریه) گفته که وزیر بهداشت ایران در جلسه غیرعلنی مجلس از مرگ ۱۲ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و ابتلای ۴۷ نفر در این کشور خبر داده است.

به گزارش ایسنا، آقای عباسی با اشاره به حضور وزیر بهداشت ایران در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: «براساس گزارش ارائه‌شده از سوی آقای نمکی، بسیاری از گزارش‌هایی که در خصوص بستری شدن اشخاص در بیمارستان‌ها بوده مربوط به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا است و تقریبا ۴۷ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۲ نفر بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند.»

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: «براساس گزارش وزیر بهداشت دو نفر مبتلا به کرونا در تهران شناسایی شده که از قم به تهران آمده بودند. در استان قم هم به هر کدام از خانواده‌ها بسته‌ای حاوی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده توزیع شده است.»

اسدالله عباسی همچنین گفت که به گزارش وزیر بهداشت ایران «عامل ابتلا به کرونا در ایران افرادی بودند که از مبادی خروجی غیرقانونی از پاکستان، افغانستان و چین به ایران آمده‌اند.»

او افزود: «براساس گزارش وزیر بهداشت، وضعیت تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نیز براساس شرایط موجود کشور تصمیم‌گیری خواهد شد و از سوی رسانه‌های رسمی اعلام می‌شود، اما افراد از حضور در تجمعات ورزشی و اردوهای دانش‌آموزی خودداری کنند تا شیوع این ویروس کنترل شود و با مشکلات حاد روبرو نشویم.»

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: «طبق گزارش وزیر بهداشت در برخی مناطق کشور، مواردی از کرونا شناسایی شده لذا مبادی ورودی کشور و پروازها تحت کنترل است و افرادی که وارد کشور می‌شوند از طریق دمای بدن و علائم کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرند.»

نماینده قم: دولت به مقدار کافی احساس بحران نمی‌کند

هم‌زمان اما احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، شمار قربانیان ویروس کرونا در این شهر را “حدود ۵۰ نفر” اعلام کرده و گفته است: «قم از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت خوبی ندارد و به نظرم عملکرد دولت در کنترل این ویروس ناموفق بوده است.»

امیرآبادی امروز دوشنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس با بیان اینکه “عملکرد دولت برای مواجهه با ویروس کرونا صفر است”، گفت: «در حال حاضر پرستاران لباس مناسب قرنطینه ندارند و با ترس و دلهره به بیماران رسیدگی می‌کنند.»

او افزود: «مشکلات فراوانی برای پرستاران با وجود آمده و امکانات کمی وجود دارد، همچنین قم با کمبود کیت‌های آزمایشگاهی مواجه است.»

نماینده قم در مجلس با بیان اینکه “متاسفانه دولت به مقدار کافی احساس نگرانی و بحران نمی‌کند”، ادامه داد: «درست است که باید آرامش را حفظ کنیم، اما نباید ابعاد بحران را به گونه‌ای تحت نظر قرار دهیم که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است.»

”اولین فوت ۲۴ بهمن بود”

امیرآبادی با بیان اینکه “روزانه ۱۰ نفر در قم از بین می‌روند”، گفت: «تا دیشب حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند. وزیر بهداشت در این قضیه مقصر است.»

این عضو هیات رئیسه مجلس شمار قربانیان ویروس کرونا در قم را “۵۰ نفر در دو هفته اخیر” عنوان کرد و گفت: «متاسفانه سه هفته است کرونا به قم آمده و این موضوع دیر اعلام شده است.»

امیرآبادی تأکید کرد که طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی، “اولین فوتی‌های مشکوک به کرونا” به روز ۲۴ بهمن  برمی‌گردد که «‌پس از آزمایشاتی که متخصصان اعزام‌شده از تهران روی آنها انجام داده‌اند، مشخص شد که این افراد مبتلا به کرونا بوده‌اند.»

او همچنین گفت که پرستاران “در خطر هستند” و هیچیک از آنان “لباس مناسب که به لباس فضایی معروف است را در اختیار ندارند.»

امیرآبادی همچنین افراد تحت قرنطینه را “بیش از ۲۵۰ نفر” عنوان کرد و افزود: «امکانات کافی در قم وجود ندارد و بسته‌های پیشگیری نیز هنوز به مردم
نرسیده است و در بعضی داروخانه‌ها نیز ماسک پیدا نمی‌شود.»

مسئول رسیدگی به مبتلایان قم، به قرنطینه رفت

نماینده قم در مجلس شامگاه گذشته نیز در پیامی توییتری نوشته بود که نتیجه تست کرونای محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و مسئول رسیدگی به مبتلایان به ویروس کرونا در این شهر، مثبت بوده است.

دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آقای قدیر به دلیل “تماس مکرر با بیماران مبتلا به کرونا” طی روزهای گذشته “بنا بر توصیه پزشکان” قرنطینه خواهد شد. او طی حکمی، علی ابرازه را به عنوان قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی منصوب کرده است.

ثبت نخستین موارد ابتلا در کویت و بحرین

مقام‌های کویت و بحرین نیز از ثبت نخستین موارد ابتلای به ویروس کرونا در این کشورها خبر داده‌اند. خبرگزاری‌ها به نقل از وزارت بهداشت کویت اعلام کرده‌اند که سه مورد ابتلا به ویروس کرونای جدید در این کشور ثبت شده که این افراد از مسافرانی بوده‌اند که از شهر مشهد در ایران به کویت بازگشته‌اند. به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری کویتی “کونا”، یکی از این مبتلایان از اتباع عربستان سعودی است.

وزارت بهداشت بحرین نیز از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داده و اعلام کرده که فرد مبتلا از ایران به این کشور بازگشته است.

افغانستان نیز روز گذشته پس از مشاهده سه مورد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در هرات، مرزهایش با ایران را بست. ترکیه، عراق، پاکستان، گرجستان و ارمنستان نیز ارتباطات هوایی یا مرزی خود با ایران را یا مسدود و یا به‌شدت محدود کرده و تدابیر بهداشتی و پزشکی شدیدی را اتخاذ کرده‌اند.