ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 15.02.2020, 22:22
ایران جعبه سیاه هواپیما را به فرانسه تحویل دهد

دویچه وله فارسی

دیپلمات‌های پنج کشور که شهروندانشان در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین توسط سپاه کشته شدند در بیانیه‌ای از ایران خواستند جعبه‌های سیاه هواپیما را به کشوری ثالث، ترجیحا فرانسه تحویل دهد تا اطلاعات آنها بازخوانی شود.

نمایندگان پنج کشوری که اتباع آنها در جریان سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین توسط سپاه پاسداران جان خود را از دست دادند، روز شنبه ۲۶ بهمن ۹۸ (۱۵ فوریه) در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نشستی برگزار کردند.

در این نشست وزیران امور خارجه کانادا، اوکراین، سوئد و افغانستان و یکی از معاونان وزرات امور خارجه بریتانیا شرکت دادشتند. آنها از جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز برای حضور در این جمع دعوت کرده بودند.

نمایندگان این پنج کشور در پایان نشست خود با انتشار بیانیه‌ای از دولت ایران خواستند که به مسئولیت بین‌المللی عمل کرده و هر چه زودتر جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای بازیافت اطلاعات آن به کشوری ثالث تحویل دهد.

وزیر خارجه کانادا که بیانیه پنج کشور را برای خبرنگاران می‌خواند، بر لزوم همکاری ایران برای انجام تحقیقات کامل درباره سرنگونی هواپیمای مسافری طبق معاهده هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی تأکید کرد.

وزیر خارجه کانادا هم‌چنین یادآور شد که نمایندگان پنج کشور شرکت‌کننده در نشست روز شنبه با محمدجواد ظریف نیز گفت‌وگوی مختصری داشته‌اند و در این گفت‌وگو بر شفافیت و مسئولیت‌پذیری کامل از سوی ایران تأکید کرده‌اند.

اوکراین: در حال تصمیم‌گیری با ایرانیم

روز شنبه هم‌چنین وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد، کشورش در حال تصمیم‌گیری با ایران بر سر محل رمزگشایی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس اوکراین، وادیم پریستایکو وزیر خارجه اوکراین گفت: «ما در حال حاضر با ایرانی‌ها در حال تصمیم‌گیری بر سر این هستیم که در چه محل خاصی و با کمک کدام یک از شرکایمان این کار انجام شود. می‌دانید که فرانسه به عنوان محلی پیشنهادی مطرح است.»

او تجهیزات لازم برای این کار را “بسیار پیچیده” و انتقال آن را “سخت” خواند و افزود: «بنابراین ما باید به دیدگاهی مشترک درباره زمان انجام شدن آن برسیم. از آن‌جا که این موضوع حساس است، ما می‌خواهیم فرصتی به ایران بدهیم که بداند چطور می‌خواهد شفافیت کامل این روند را تامین کند.»

بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین حدود چهل روز پیش (۸ ژانویه ۲۰۲۰) اندکی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران سقوط کرد. همه ۱۷۶ سرنشیین این هواپیما جان خود را از دست دادند. ساعاتی بعد مقا‌م‌های ایران علت سقوط هواپیمای اوکراینی را “نقص فنی” اعلام کردند.

اما با گذشت چند ساعت تردیدها درباره علت سقوط هواپیما آغاز شد. دو روز بعد از فاجعه، ابتدا رسانه‌های بین‌المللی و سپس مقام‌های آمریکا و کانادا اعلام کردند که اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهند هواپیمای مسافری با شلیک موشک پدافند هوایی ایران ساقط شده است. ویدیوهایی نیز منتشر شد که در جهت اثبات این ادعا بودند. اما مقام‌های ایرانی همچنان بر ادعای خود اصرار می‌کردند که علت سقوط هواپیما نقص فنی است.

در نهایت تلاش‌های روشنگرانه روزنامه‌نگاران و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج و نیز فشار اوکراین و کانادا منجر به آن شد که مقا‌م‌های ایران صبح روز شنبه ۲۱ دی (۱۱ ژانویه)  اعتراف کردند که پدافند هوایی سپاه پاسداران هواپیمای مسافری را ساقط کرده است. بعدها فرماندهان سپاه اعلام کردند که در همان نخستین ساعات سرنگونی هواپیما، مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی را در جریان این اقدام قرار داده بودند.

با وجود اعتراف به هدف قرار دادن غیرعمدی هواپیمای مسافری و نیز ناتوانی در رمزگشایی جعبه‌های سیاه هواپیما، مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر نیستند جعبه‌های سیاه را در اختیار اوکراین و یا کشورهای دیگر قرار دهند.

جواد ظریف روز شنبه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) در گفت‌وگو با شبکه خبری “ان.بی.سی” ضمن تکرار این موضوع که ایران ناتوان از “بازیافت اطلاعات جعبه سیاه” است، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران حاضر به تحویل دادن جعبه سیاه به کشوری ثالث نیست.