ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 15.02.2020, 9:05
رقابت اصول‌گرایان با یکدیگر در انتخابات مجلس

خبرگزاری آناتولی

با ردصلاحیت کاندیداهای منتقد و مستقل حکومت ایران و همچنین نامزدهای حامی دولت روحانی توسط نهاد شورای نگهبان، یازدهمین دوره انتخابات مجلس این کشور، به‌ویژه در تهران صحنه رقابت دو لیست و گروه متفاوت محافظه‌کاران (اصولگرایان) خواهد بود.

غیبت اصلاح‌طلبان، باعث احساس بی‌رقیبی و اختلاف میان دو گروه اصلی اصولگرایان یعنی «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» و «جبهه پایداری» شده است. بنابراین آنها علی‌رغم برخی گفتگوها و جلسات، با دو لیست جداگانه در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف و محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران سرلیست کاندیداهای این گروه، مذاکراتی را با مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری و دیگر اعضای تاثیرگذار آن برای ارائه فهرست واحد انجام داده‌اند، اما نتیجه‌بخش نبوده است.

او در نامه‌ای خطاب به حدادعادل گروه‌های مختلف اصولگرا را به سهم‌خواهی متهم کرده و سازوکارهای پیشنهادی شورای ائتلاف برای وحدت را تکرار خطاهای گذشته دانسته است. برخی رسانه‌ها نیز اعلام کرده‌اند که آقاتهرانی خواهان خروج قالیباف از لیست شده است.

قالیباف نیز گفته که حاضر است از لیست کناره‌گیری و به‌صورت منفرد در انتخابات شرکت کند. لیست متبوع او نیز ۲۹ نفره منتشر شود که مورد موافقت ائتلافش قرار نمی‌گیرد. در نهایت نتیجه این شده است که اصولگرایان در این انتخابات با ۲ فهرست حضور یافته اند.

بدین‌ترتیب، دو لیست ۳۰ نفره جداگانه توسط دو گروه مذکور در تهران ارائه شد. گمان می‌رفت قالیباف پس از ناکامی در چند دوره انتخابات‌ ریاست‌جمهوری با حمایت جناح راست در کارزار اسفندماه، بر کرسی ریاست مجلس ایران بنشیند، اما وجود این دو لیست پیش‌بینی را کمی مشکل کرده است.

او در انتخابات سال ۲۰۰۵ نیز با حمایت یارانش در سپاه پاسداران وارد رقابت شد، اما آنها دو روز مانده به رای‌گیری به سمت محمود احمدی‌نژاد رفتند. در سال ۲۰۱۳ نیز او کاندیدای اصلی جناحش بود، اما در مقابل حسن روحانی، توفیقی کسب نکرد. تردید اصولگرایان برای حمایت از قالیباف

در انتخابات ۲۰۱۷ نیز ادامه یافت و او در میانه راه انصراف داد.

هر چند برخی چهره‌های مشترک در هر دو لیست محافظه‌کاران برای کسب کرسی‌های تهران در انتخابات مجلس ایران قرار دارند، اما اختلافات دو طرف آن قدر زیاد است که مشاجرات لفظی و نوشتاری نیز بین آنها شدت گرفته است.

جبهه پایداری پیرو مصباح یزدی از روحانیون رادیکال ایران است. بیشتر اعضای این گروه حول محمود احمدی‌نژاد بودند، اما پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۹ و خانه‌نشینی یازده روزه او، اعلام موجودیت مستقل کردند. آقا تهرانی رئیس و صادق محصولی نیز از دیگر چهره‌های اصلی آن هستند.

گروه دیگر از محافظه‌کاران سنتی هستند و با آغاز جنگ ایران و عراق به صحنه آمده و شعار احیای «ارزش‌های انقلابی» می‌دهند. قالیباف و حدادعادل اعضای اصلی این گروهند. آنها در انتخابات گذشته مجلس با لیستی به رهبری وی حاضر شدند اما از حامیان روحانی شکست خوردند. شورای نگهبان این بار با ردصلاحیت ۹۰ نماینده مجلس کنونی که بیشترشان حامی روحانی هستند، پیروزی را برای رقیب آسان کرده است.

در بین نامزدهای هر دو گروه مذکور برخی چهره‌های جوان نیز دیده می‌شوند. جوانترین آنان عاطفه خادمی (متولد ۱۳۶۳) از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است. این ائتلاف با شعار «ایران سربلند» و جبهه پایداری نیز با شعار «مجلس فریاد رس قوی و انقلابی» در رقابت ها حضور می یابد.

از سوی دیگر، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان “هیچ لیست ائتلافی” برای این انتخابات اعلام نکرده است. حسن روحانی نیز در انتقاد از ردصلاحیت کاندیداهای حامی خود توسط شورای نگهبان گفته است:‌ بزرگترین خطر برای دموکراسی و برای حاکمیت ملی ایران روزی است که انتخابات تشریفات شود.

یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران روز جمعه آینده (۲۱ فوریه ۲۰۲۰) برگزار می‌شود. صلاحیت ۷۱۴۸ نامزد توسط شورای نگهیان تأیید شده است که برای تصاحب ۲۹۰ کرسی در ۲۰۸ حوزه به رقابت خواهند پرداخت. استان تهران با ۳۵ کرسی دارای بیشترین کرسی در مجلس ایران است. خود پایتخت در مجلس ۳۰ کرسی سهم دارد.