ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 09.02.2020, 14:30
رئیس جمهور آلمان ۲۲ بهمن را تبریک نمی‌گوید

دویچه وله: ارسال پیام تبریک از سوی رئیس‌جمهوری آلمان به مناسبت سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل به سنت شده بود. پیام سال گذشته اشتاین‌مایر به روحانی موج گسترده‌ای از انتقاد را در پی داشت. در سال جاری پیام تبریکی ارسال نمی‌شود.

خبرگزاری آلمان (dpa) روز شنبه ۱۹ بهمن (هشتم فوریه) با انتشار گزارشی از برلین خبر عدم ارسال پیام تبریک از سوی فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان به مناسبت سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی را منتشر کرده است.

این خبر پیش از آن در روزنامه آلمانی‌زبان “ولت‌ام زونتاگ” منتشر شده بود. سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آلمان در توضیح این سیاست گفته است:

«با توجه به تحولات ماه‌های اخیر در ایران، در سال جاری پیام تبریکی از سوی رئیس‌جمهوری آلمان ارسال نمی‌شود.»

توضیحات بیشتری پیرامون تغییر رویکرد آلمان در سال جاری نسبت به ارسال پیام تبریک به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی رسانه‌ای نشده است. با این‌حال آلمان با عدم ارسال پیام تبریک به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال جاری سنت‌شکنی کرده است. افزون بر آن، خودداری از ارسال پیام تبریک از سوی رئیس‌جمهوری آلمان حامل یک پیام سیاسی بوده و به‌مثابه تغییر رویکرد این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران تفسیر شده است.

سرکوب خشن اعتراضات
در گزارش خبرگزاری آلمان در ارتباط با خودداری اشتاین‌مایراز ارسال پیام تبریک به مناسبت ۲۲ بهمن، به سرکوب خشن معترضان در ایران اشاره شده است.

روزنامه “ولت ام زونتاگ” نیز به سرکوب اخیر اعتراضات در ایران پرداخته است. این روزنامه کشتن ۱۵۰۰ نفر و دستگیری بیش از ۷۰۰۰ نفر در جریان سرکوب اعتراضات آبان‌ماه را یکی از دلایل عدم ارسال پیام تبریک از سوی رئیس جمهوری آلمان ارزیابی کرده است.

در سال گذشته، پیام تبریک فرانک والتر اشتاین‌مایر به حسن روحانی به مناسبت ۲۲ بهمن با انتقادهای شدیدی روبه‌رو شده بود. رئيس جمهوری آلمان، پیام سال گذشته خود را به نام مردم آلمان خطاب به روحانی نوشته بود و اعلام کرده بود که این کشور همه تلاش خود را برای اجرای برجام به کار خواهد بست.

یوزف شوستر، رئيس شورای مرکزی یهودیان در آلمان در آن هنگام از ارسال پیام اشتاین‌مایر به شدت انتقاد کرده بود. مدیر دیده‌بان حقوق بشر نیز از جمله کسانی بود که از ارسال پیام تبریک از سوی رئيس‌جمهوری آلمان انتقاد کرده بود.

بسیاری از شهروندان ایرانی ساکن آلمان نیز ناخشنودی خود را از این اقدام دولت این کشور ابراز کرده بودند. این در حالی است که تصمیم دفتر ریاست جمهوری آلمان مبنی بر عدم ارسال پیام تبریک در سال جاری با استقبال ایرانی‌ها روبه‌رو شده است.

بیژن جیرسرایی، سخنگوی سیاست خارجی حزب دموکرات آزاد آلمان این تصمیم اشتاین‌مایر را “هوشمندانه” خوانده و نسبت به آن ابراز رضایت و خشنودی کرده است.

لازم به یادآوری است که اوایل هفته جاری، شماری از کنشگران مدنی و فعالان فرهنگی و سیاسی در آلمان نامه‌ای خطاب به اشتاین‌مایر ارسال کرده و در این نامه خواستار خودداری او از ارسال پیام تبریک شده بودند.

این نامه از سوی شماری از فعالان حقوق بشر و از جمله مینا احدی، رویا حکاکیان و همچنین از سوی شاهین نجفی، خواننده ایرانی امضا شده است. گونتر والراف، خبرنگار سرشناس آلمانی و همچنین لالا سوس‌کیند، از آموزشکده یهودیان برای دموکراسی نیز از جمله افرادی هستند که با امضای خود از این اقدام حمایت و پشتیبانی کرده‌اند.

هم‌چنین هفته گذشته جمعی از چهره‌های سرشناس ایرانی ساکن شهرهای فرانکفورت و ماینتس متشکل از  پرستو فروهر، نرگس اسکندری گرونبرگ، منیره برادران، بهروز اسدی، فریبرز جعفرپور، مهدی جعفری گرزینی و شکری طریق در دیداری با خانم مالو درایر (Malu Dreyer)، نخست‌وزیر ایالت راین‌لندفالتس آلمان خواستار تصحیح سیاست آلمان در برابر جمهوری اسلامی ایران به سود حقوق بشر و حمایت از مطالبات آزادی‌خواهانه مردم ایران شدند.