ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 30.01.2020, 19:22
آمریکا صالحی و سازمان انرژی اتمی ایران را تحریم کرد

صدای آمریکا

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه سازمان انرژی اتمی ایران و علی اکبر صالحی، رئیس آن سازمان را تحریم کرد.

براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز پنجشنبه ۱۰ بهمن منتشر شد، نام «علی‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا SDN (فهرست ویژه اشخاص و نهادهای مشخص‌شده) قرار گرفت.

به نوشته رویترز، تصمیم آمریکا برای تحریم آقای صالحی و سازمان انرژی اتمی ایران بر برنامه غیرنظامی هسته ای ایران اثر خواهد گذاشت چرا که این نهاد، بر این برنامه کنترل دارد و اقدامات مربوط به خرید برای تاسیسات هسته ای ایران را انجام می دهد.

پیشتر بلومبرگ به نقل از منابعی خبر داده بود که دولت آمریکا قرار است علاوه بر تمدید معافیت همکاری‌های اتمی با ایران، علی‌اکبر صالحی رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران را «تحریم» کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در تاریخ ۱۰ آبان ضمن تمدید معافیت همکاری شرکت‌های خارجی در تاسیسات هسته‌ای ایران، از تصمیمات جدیدی برای تحریم بیشتر و اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داد.

این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌دهد با دیگر کشورهایی که هنوز به برجام متعهد هستند، در سه سایت هسته‌ای فردو، اراک و نیروگاه اتمی بوشهر، به همکاری خود با ایران ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود ایران غنی‌سازی اورانیوم را در همان حد پایین نگه دارد.

دولت ترامپ با برشمردن ایرادات برجام، از توافق هسته ای خارج شد و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند. مقامات دولت آمریکا همچنین با اشاره به اقدامات مخرب جمهوری اسلامی در منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی، اعلام کردند فشار حداکثری بر رژیم جمهوری اسلامی تا هنگامی که مانند یک کشور عادی در منطقه رفتار نکند، ادامه خواهد یافت.

مقام های وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا در آخرین اظهارنظرهای خود درباره تحریم های جمهوری اسلامی، آن را راهی برای پرهیز از جنگ با این رژیم در اوج تنش دو کشور دانستند.

همچنین برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز در حاشیه نشست دو روزه دوحه قطر، در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا، گفت که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، رژیم جمهوری اسلامی را در بر سر یک دو راهی قرار داده است.

دولت آمریکا بارها اعلام کرده است که جمهوری اسلامی درآمد خود را به جای اینکه برای بهبود معیشت مردم ایران صرف کند، در راه حمایت از گروههای تروریستی منطقه و اقدامات مخرب در دیگر کشورها صرف می‌کند.