ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.01.2020, 1:37
حمله موشکی سپاه پاسداران به دو پایگاه آمریکا در عراق

ایران امروز: سپاه پاسداران در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی خود به پایگاه آمریکایی عین الاسد به انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی خبر داد.  گفته می‌شود بیش از  بیش از ده موشک بالستیک به سوی نیروهای ارتش آمریکا مستقر در عین‌الاسد شلیک شده است.

گفته می‌شود حمله به پایگاه آمریکایی در ساعت ۱:۲۰ صبح به وقت ایران آغاز شده است؛ همان ساعتی که پهپاد آمریکایی خودروی حامل قاسم سلیمانی را هدف قرار داد.

پایگاه هوایی عین الاسد واقع در شرق عراق بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا است. خبرگزاری فرانسه گزارش داده، ترامپ در حال مانیتورینگ گزارش‌های مربوط به حمله‌ی امشب سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی در عراق است.

علاوه بر عین الاسد، پایگاه هوایی آمریکا در اربیل نیز هدف قرار گرفته است.

پایگاه عین الاسد در عراق، یک فرودگاه نظامی با باند فرود به طول ۴۰۰۰ متر است. این پایگاه در اختیار نیروهای اشغالگر آمریکایی قرار دارد و بزرگترین پایگاهی است که در اختیار آنهاست. کار ساخت پایگاه هوایی عین الاسد، ۷ سال طول کشید (۱۹۸۰-۱۹۸۷) و مهندسین یوگوسلاو در آن مشارکت داشتند. این پایگاه هوایی که پس از پایگاه هوایی البلد (نزدیک فرودگاه بغداد)، دومین پایگاه هوایی عراق است، ۵۰ کیلومتر مربع مساحت و ۳۰ کیلومتر محیط دارد و در آن امکاناتی نظیر واحد مسکونی، مسجد، مدرسه ابتدایی و راهنمایی هم بوده است.

سپاه پاسداران در بیانیه خود به آمریکا  هشدار داده؛ «هر شرارت مجدد و تجاوز یا تحرک دیگر با پاسخ دردناک تر و کوبنده تری مواجه خواهد شد.»

سپاه در این بیانیه به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش آمریکا قرار داده‌اند نیز هشدار داده شده اگر از خاک آنها به ایران حمله شود، هدف قرار خواهند گرفت.

منابع خبری ایران نوشته‌اند خود خامنه‌ای بر  حملات موشکی سپاه علیه پایگاه‌های آمریکا نظارت داشت.

وزارت دفاع آمریکا پنتاگون تایید کرده است که حداقل دو پایگاه نظامی در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است هدف موشک هایی قرار گرفته که از سوی ایران شلیک شده است.

جاناتان هافمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: “ایران با شلیک بیش از ۱۲ موشک بالستیک دو پایگاه عین الاسد و اربیل در عراق که نیروهایی آمریکا در آن مستقر هستند، هدف حمله قرار داده است. در حال ارزیابی اولین خسارت ها هستیم‌‍‍”.

وی در ادامه بیانیه توضیح داد: “تقریبا ساعت ۵.۳۰ به وقت شرق آمریکا در روز ۷ ژانویه، ایران بیش از ده موشک بالستیک علیه نیروهای ارتش آمریکا و نیروهای ائتلاف در عراق شلیک کرد. این موشک‌ها از ایران شلیک شده و حداقل دو پایگاه نظامی عین الاسد و اربیل در عراق را هدف قرار داده است”.

هافمن افزود: «پنتاگون تمام اقدامات و تدابیر لازم را علیه حملات احتمالی ایران اتخاذ کرده و این دو پایگاه نسبت به علائم حمله ایران در حال آماده باش بودند. ما در حالی که مشغول ارزیابی وضعیت و واکنش‌مان هستیم، همه اقدامات لازم برای محافظت و دفاع از پرسنل، شرکا، و همپیمانان ایالات متحده در منطقه را انجام خواهیم داد. به دلیل ماهیت سیال این وضعیت، ما به به‌روزرسانی و ارائه تازه‌ترین اخبار ادامه خواهیم داد.»

استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در عین‌الاسد استان الانبار عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد: “ما از گزارش‌های حملات به مراکز آمریکا در عراق آگاهیم. رئیس جمهور در جریان قرار گرفته است”.

وی افزود: دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمریکا از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد و درحال مشورت با تیم امنیت ملی است”.

خبرگزاری‌های وابسته به سپاه از “موج دوم” حمله موشکی به پایگاه آمریکایی در عراق خبر دادند.

خبرگزاری فارس نوشته است: «پس از موج اول حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه به سوی پایگاه هوایی عین‌الاسد محل اجتماع نیروهای ارتش آمریکا در عراق طی عملیات شهید سلیمانی، خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که کماکان شلیک موشک‌های بالستیک به سوی این پایگاه ادامه دارد»

شبکه تلویزیونی العالم وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی از هدف قرار گرفتن کنسولگری آمریکا در شهر اربیل خبر داد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توییتی نوشت: “در پی بمباران محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق از نزدیک اوضاع را دنبال می‌کنم. ما باید از ایمنی خدمه نظامی آمریکا اطمینان حاصل کنیم، از جمله به تحریک‌های بی‌دلیل از سوی دولت (ترامپ) پایان دهیم و از ایران بخواهیم به خشونت پایان دهد. آمریکا و جهان تحمل یک جنگ دیگر را ندارد.”

خبرگزاری فارس نوشت: با توجه به فاصله میان کرمانشاه (محل احتمالی شلیک موشک) و پایگاه عین الاسد (۴۳۰ کیلومتر) به نظر می‌رسد که این حمله با استفاده از موشک‌های خانواده فاتح و نوع فاتح-۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر صورت گرفته باشد.


پنتاگون: پایگاه‌های آمریکا در اماده باش کامل بودند

سخنگوی پنتاگون: پایگاه های آمریکا در عراق در حالت آماده باش کامل بودند زیرا شواهدی در دست بود که نشان می داد ایران برای حمله به نیروها و منافع ما در منطقه در حال برنامه‌ریزی است.

شبکه‌های خبری آمریکایی سی‌ان‌ان و فاکس نیوز به نقل از منابع خود گزارش داده‌اند که در حمله به پایگاه‌ها در عراق هیچ تلفات آمریکایی گزارش نشده است. این رسانه‌ها از زخمی شدن چند عراق ی در این حملات گزارش داده‌اند.

سخنگوی سنتکام در گفت‌وگو با پایگاه «ووکس» مدعی شد که مجموعا ۱۵ موشک شلیک شده که ۱۰ فروند آن‌ها به پایگاه عین الأسد برخورد کرده، ۱ فروند به پایگاه آمریکا در اربیل و ۴ فروند هم به هدف برخورد نکرده است. گفته می‌شود موشک‌ها از پایگاه‌هایی در لرستان و کرمانشاه شلیک شده‌اند.

ادعاهای سپاه: دست کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته

مطابق گزارشات دقیق منابع ما در منطقه تا این لحظه دست کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند که زخمی‌ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده‌اند.

پایگاه عین الاسد یک مجموعه راهبردی برای آمریکا بوده که پشتیبانی از هواپیماهای بدون سرنشین در این پایگاه انجام می‌شده است.

۲۰ نقطه حساس این پایگاه توسط ۱۵ موشکی که شلیک شد مورد اصابت قرار گرفت و تعداد قابل توجهی پهپاد و بالگرد منهدم شد.

دقت موشک‌ها به حدی بوده که برخی همزمان چند هدف را منهدم کرده است.

به رغم آماده باش کامل آمریکایی‌ها پدافند آنها نتوانست هیچ عکس العملی نشان دهد.

۱۰۴ نقطه حساس از مواضع آمریکا در منطقه شناسایی شده که به محض اولین خطای آمریکایی‌ها منهدم خواهد شد.

اما رسانه‌های آمریکایی، سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز و نیز اسکای نیوز عربی گفته‌اند هیچ آمریکایی در این حمله کشته‌نشده و احتمالا چند نیروی عراقی آسیب دیده‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشت: “ایران اقدام متناسب را در دفاع از خود بر اساس ماده ۵۱ سازمان ملل انجام داد و تمام کرد و در آن پایگاهی را که از آن حمله مسلحانه بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد انجام شده بود، هدف گرفت. ما به دنبال افزایش تنش یا جنگ نیستیم اما از خود در برابر هر گونه خصومت دفاع می‌کنیم.”

ترامپ: همه چیز خوب است!

ترامپ: همه چیز خوب است! از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات الان در جریان است. تا الان همه چیز خوب بوده! ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش کل جهان را داریم! فردا صبح بیانیه‌ای صادر می‌کنم.


خامنه‌ای: یک سیلی دیشب زده شد، اما انتقام مسئله دیگری است

علی خامنه‌ای پیش از ظهر چهارشنبه در نخستین موضع‌گیری عمومی پس از کشته‌شدن فرمانده پیشین شاخه قدس سپاه پاسداران، درباره این حمله و واکنش موشکی ایران به آن سخنرانی کرد. او کشته‌شدن قاسم سلیمانی را “حادثه‌ای مهم” دانست و حمله موشکی سپاه را “یک سیلی” توصیف کرد.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی “کارهای نظامی این چنینی کفایت انتقام سخت را نمی‌کند”. او گفت: «حضور فساد برانگیز آمریکا در منطقه به پایان برسد [...] مذاکره مقدمه دخالت‌ها و حضور هاست. منطقه حضور آمریکا را قبول نمی‌کند.»

خامنه‌ای در بخشی از سخنان خود به “تدبیر” قاسم سلیمانی در “مراقبت از سربازانش” اشاره کرد. رهبر جمهوری اسلامی تشییع جنازه او را نشانه “زنده‌بودن انقلاب” برشمرد.

سی ان ان: محل اصابت موشک‌ها محل استقرار آمریکایی‌ها نبود

شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش کرده که موشک های شلیک شده از سوی سپاه پاسداران ایران به مناطقی از پایگاه هوایی عین الاسد اصابت کرده که محل استقرار نیروهای آمریکایی نبوده است.

پیش از این هم مقام های پنتاگون گفته بودند که این پایگاه و دیگر پایگاه های عراق به علت تحولات و تنش بی سابقه طی چند روز گذشته با حداکثر هشدار امنیتی روبرو بودند و تمامی موارد احتیاطی برای حفاظت از این نیروها اعمال شده بود.

با وجود این مقام های نظامی عراق ساعتی پیش گفته بودند که در جریان این حملات موشکی چند تن از نظامیان عراقی آسیب دیده اند.

پنتاگون گفته منتظر بامداد و روشن شدن هواست تا میزان دقیق خسارات به این پایگاه را بررسی کند.

اربیل: حملات موشکی ایران خسارتی نداشته است

وزارت کشور اداره اقلیم کرد شمال عراق امروز چهارشنبه 8 ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در استان اربیل عراق در ساعات حوالی شب خسارات مالی و جانی به دنبال نداشته است.

بنا به رسانه‌های محلی، یکی از موشک‌ها در شهرستان بردراش از توابع استان اربیل سقوط کرده است.

ظریف: خروج آمریکا با اقدام نظامی نخواهد بود

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران: خروج آمریکا با اقدام نظامی نخواهد بود. اقدام نظامی ما همین بود که دیشب انجام شد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی: اقدامات بعدی ایران متناسب با رفتار آمریکایی‌هاست

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت که حمله به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق را “درس بزرگی‌ برای ایالات متحده” بود. او گفت که در این حمله از موشک‌های کوتاهبرد استفاده شده است.

حاتمی گفت که اقدامات بعدی ایران “متناسب با رفتار آمریکا خواهد بود.”

هر دو طرف راضی‌اند:

مکس فیشر، نویسنده نیویورک تایمز: بهترین سناریو این بود که ایران حملات نمادینی به پایگاه‌های آمریکایی انجام دهد، بدون اینکه تلفاتی در بین آمریکایی‌ها داشته باشیم و ایران هم مدعی شود به آمریکا جواب داده و واشنگتن هم اقدام متقابلی نداشته باشد.