ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 06.01.2020, 8:10
ترامپ عراق را به اعمال تحریم‌های شدید تهدید کرد

دونالد ترامپ، رئيس جمهور ایالات متحده آمریکا در مسیر بازگشت از فلوریدا به واشنگتن به خبرنگاران در داخل هواپیما درباره تصمیم پارلمان عراق پیرامون اخراج نیروهای خارجی گفت: “عراق در صورت اقدام برای اخراج نظامیان ما از این کشور،‌ مورد تحریم‌های بسیار بزرگ قرار خواهد گرفت”.

وی افزود: “اگر آن‌ها (عراق) خواستار خروج نیروهای ما شوند و این روند را دوستانه انجام ندهند، تحریم‌های سنگینی را بر آن‌ها اعمال می‌کنیم که قبلا هیچ شاهد آن نبوده‌اند”.

ترامپ در ادامه گفت: “عراق باید پول‌هایی را که در ساخت پایگاه‌های نیروهای هوایی آمریکایی مستقر در عراق هزینه‌ شده، پرداخت کند.”

او با بیان اینکه در ابتدا مخالف ورود ایالات متحده به عراق بوده، تأکید کرد: “ورود به عراق یک اشتباه بزرگ بود و ثابت شد که این کشور با حملات ۱۱ سپتامبر ارتباطی ندارد”.

ترامپ در ادامه توضیح داد: “نظامیان آمریکایی تلاش می‌کنند از بسیاری از مناطق خارج شوند. من از سوریه عقب‌نشینی کردم. بخاطر اینکه از مرز (ترکیه و سوریه) محافظت نخواهم کرد. چرا از آن مرز محافظت کنم؟ آنها سرباز دارند. آن مرز در حال حاضر تحت محاصره است، درگیری در آن از هزار سال تاکنون ادامه دارد. اکنون ما آن را منطقه امن می‌نامیم اما افراد زیادی در آنجا کشته شدند. بسیاری از شهروندان ترکیه نیز کشته شدند”.

دونالد ترامپ، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت حمله ایران به آمریکایی‌ها و اهداف این کشور به تلافی کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، آمریکا ‌۵۲ نقطه در ایران را هدف قرار خواهد داد، گفت: “آنها مجاز باشند مردم ما را بکشند، شکنجه و زخمی کنند. از بمب کنار جاده‌ای استفاده کنند و شهروندان ما را بکشند. ولی ما اجازه اقدام علیه اماکن فرهنگی آنها را نداشته باشیم؟ این طور نیست”.

رئيس جمهور آمریکا همچنین اضافه کرد: “در صورت حمله ایران علیه ایالات متحده به تلافی کشتن قاسم سلیمانی، پاسخ واشنگتن بسیار سنگین خواهد بود. به ویژه سلیمانی در ۱۸ ماه گذشته کشورش را در مسیری بسیار خطرناک قرار داده بود”.

دفتر مطبوعاتی پارلمان عراق یکشنبه ‌۵ ژوئیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: نشست نمایندگان امروز با عادل عبدالمهدی به منظور بررسی حضور نظامی آمریکا در عراق برگزار شد. این نمایندگان در پایان این جلسه طرح اجبار نظامیان ایالات متحده آمریکا برای خروج از عراق را تصویب کردند. به دنبال آن عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق از اقدام قانونی دولت بغداد برای خروج نیروهای خارجی از این کشور خبرداد.

واکنش وزارت امور خارجه آمریکا به تصمیم پارلمان عراق

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن نسبت به تصویب طرح خروج نیروهای خارجی در پارلمان عراق بسیار احساس ناامیدی می‌کند.

به گزارش شبکه سی ان ان، وی افزود: واشنگتن منتظر توضیحات بیشتر در زمینه ماهیت قانونی و تاثیر تصمیم پارلمان عراق است، ما از رهبران عراقی می‌خواهیم که اهمیت روابط اقتصادی و امنیتی دو کشور و اهمیت حضور ائتلاف برای شکست داعش را مورد بررسی قرار دهند.

دفتر مطبوعاتی پارلمان عراق یکشنبه ‌۵ ژوئیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: نشست نمایندگان امروز با عادل عبدالمهدی به منظور بررسی حضور نظامی آمریکا در عراق برگزار شد. این نمایندگان در پایان این جلسه طرح اجبار نظامیان ایالات متحده آمریکا برای خروج از عراق را تصویب کردند.