ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 06.01.2020, 9:53
آلمان، فرانسه و بریتانیا در کنار آمریکا قرار گرفتند

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن محکوم کردن حملات اخیر علیه نیروهای ائتلاف ضد داعش در عراق، از ‘’ایفای نقش‌های منفی ایران و قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران این کشور در منطقه’’ ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است: ‘’در حال حاضر کاهش تنش از همه مهم‌تر است. ما از همه بازیگران منطقه می‌خواهیم با مسئولیت پذیری رفتار کنند. خشونت‌هایی که در این روزها در عراق افزایش یافته باید در اسرع وقت متوقف شود. ما به ویژه، از ایران می‌خواهیم که از اقدامات خشونت آمیز یا حمایت از آن خودداری کرده و از هر تدابیری که مطابق توافق هسته‌ای (برنامه جامع اقدام مشترک) نیستند انصراف کند’‘.

همچنین سران سه کشور بزرگ اروپایی با بیان اینکه ‘’احتمال به هدر رفتن سال‌ها تلاش برای ثبات عراق وجود دارد’‘، بر ادامه حمایت از امنیت و حاکمیت این کشور تاکید کردند.

مرکل، مکرون و جانسون طی تماس‌های تلفنی برای بکارگیری حداکثر تلاش‌ها در جهت کاهش تنش در خاورمیانه توافق کرده‌ و گفته‌اند که ‘’این همچنان از اولویت های بالای سه کشور بوده و در این زمینه، حمایت از ائتلاف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل ما از مقامات عراقی می خواهیم تا پشتیبانی لازم را به ائتلاف ادامه دهند’‘.

تنش میان آمریکا-ایران

کتائب حزب الله وابسته به گروه حشدالشعبی مورد حمایت ایران در عراق هفته پیش پایگاه نظامی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در کرکوک عراق را هدف قرار داد. در نتیجه پرتاب نزدیک به ۳۰ راکت توسط این گروه، یک شهروند آمریکایی کشته و چهار دیگر آنها با دو نظامی عراقی زخمی شدند. پس از آن، آمریکا ۵ موضع کتائب حزب الله در عراق را بمباران کرد. در این حملات حداقل ۲۵ عضو این گروه کشته و بیش از ۵۵ نفر زخمی شدند.

بامداد روز سوم ژانویه ۲۰۲۰ خودرو حامل قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران ایران و ابومهدی المهندس جانشین فرمانده حشدالشعبی و چند عضو دیگر این گروه بر اثر حمله یک پهپاد آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا «پنتاگون» اعلام کرده که این حمله هوایی به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز در واکنش به این حمله گفت: “انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ دیشب آلودند‌‍‍”.

به دنبال این حادثه تنش میان طرفین بالا گرفته و بسیاری از کشورها نسبت به تشدید درگیری‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

خبرگزاری آناتولی