ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 22.11.2019, 15:27
قیامت از خون‌خواهی بی‌گناهان آغاز می‌شود!‏

بیانیه جمعی از نواندیشان دینی ایرانی ‏در هم‌صدایی با معترضان و همدردی با مظلومان
قیامت از خون‌خواهی بی‌گناهان آغاز می‌شود!‏

‎ ‎
اخباری که از ایران می‌رسد روایت مردمی است که بار دیگر برای طلب حقوق اولیه و حفظ عزت و ‏کرامت پایمال شده‌‌شان راهی جز خیابان نیافته‌اند و البته پاسخی جز تهمت و سرکوب نشنیده‌اند.‏

‏ رهبر جمهوری اسلامی آنان را «اشرار» می‌خواند و برخی کارگزارانش همان «اشرار» را به مرگ و ‏مجازات هشدار می‌دهند و نیروهای ویژه‌اش در خیابان‌ها این تهدیدات را عملی می‌کنند. اما‎ ‎فراموش ‏نکرده‌ایم که در پی راه‌پیمایی‌های مسالمت‌آمیز سال ۱۳۸۸ نیز حاکمیّت اصرار داشت معترضان را ‏‏«اشرار» بنامد تا سرکوب آن‌ها را مشروع جلوه دهد. بعدها امّا سردار حسین همدانی از تشکیل «سه ‏گردان از اراذل و اوباش» تحت امر خود برای سرکوب جنبش سبز سخن گفت.‏

نمایندگان مجلس ـــ مجلسی که قرار بود «در رأس امور» باشد ـــ می‌گویند نظام آنها را در ‏تصمیم‌گیری‌ها دخالت نمی‌دهد و حتی برخی اصولگرایان نیز از مصوبه گرانی بنزین اظهار ‏بی‌اطلاعی و نارضایتی کرده‌اند؛ مصوبه‌ای که نه فقط نقطه شروع اعتراضات شد، که نقطه انفجار ‏مطالبات متراکمی بود که در همین دهه اخیر از ۸۸ تا ۹۶ و تا امروز بارها و در صورت‌ها و سوژه‌های ‏مختلف خود را به رخ حکومت کشیده؛ اما دیده و شنیده نشده است.‏

‏ البته که در تاریکی و ظلماتِ ظلم چیزی دیده نمی‌شود. آورده‌اند که پیامبر گرامی اسلام تاریکی ‏ناشی از ظلم را با «ظلمات قیامت» مقایسه می‌کرد و می‌گفت: «اتقوا الظلم! فإن الظلم ظلمات ‏يوم القيامة»، «از ستم بپرهیزید که ستم در روز قیامت تاریکی است».‏

امام اول شیعیان، که این حکومت مدعی انتساب به ایشان است، نیز در عهدنامه‌اش به مالک اشتر ‏هنگامی که او را از ظلم و خون‌ریزی می‌ترساند می‌گوید قیامت با داوری درباره خون‌خواهی ‏بی‌گناهان آغاز می‌شود: «إياك والدماء ... والله سبحانه مبتدئ بالحكم بين العباد فيما تسافكوا من ‏الدماء يوم القيامة» (از خون‌ریزی بپرهیزید ... که خداوند روز قیامت داوری میان بندگانش را از داوری ‏در باب خونریزی میان آنان شروع خواهد کرد).‏

قیامت این نظام اما سالهاست که آغاز شده؛ زیرا از خط قرمز خطاها عبور، و خون و خانمانِ مردم را ‏ارزان کرده است. به خلاف سنّتِ پیشوای مؤمنان، حضرت علی، که در سیاست آسان‌گیر و در اقتصاد ‏به شدّت سخت‌گیر بود کارنامه این نظام روایت حاکمانی است که در اقتصاد چنان بر خود آسان ‏می‌گیرند که داراترین‌شان دورترین‌شان از پاسخگویی است.‏

فساد ساختاری در حق‌ الناس و اختلاس‌های حیرت‌آور در بیت‌المال نیز محصول همین قدرت بی‌مهار و ‏ثروت بی‌شمار است. آسان‌گیران در محاسبه و اقتصاد اما به سیاست که می‌رسند چنان سخت‌گیر و ‏هوشیارند که از شکنجه بی‌گناهان و اعتراف اجباری‌شان هم نمی‌گذرند؛ چه رسد به تیغ کشیدن بر ‏مردمی عصیان‌زده که حقوق اولیه‌شان را طلب می‌کنند و از ظلم و تبعیض و فقر و فاقه به تنگ ‏آمده‌اند.‏

‎ ‎پیش‌تر و همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب ۵۷، جمعی از نواندیشان دینی در بیانیه‌ای «تجربه ‏حکومت مبتنی بر ولایت فقیه را تجربه‌ای سراسر شکست‌خورده» دانسته و «خواهان جدایی دین و ‏حکومت و آزاد شدن دیانت از قید حکومت و حکومت از قید دیانت» شده و آورده بودند که مبنا و ‏بنای این حکومت «به چه تباهی‌ها و فجایعی انجامیده و چه مایه جامعه‌ای مشحون از فقر، تبعیض و ‏فساد به دنبال آورده است».‏

در این «روزگار تلختر از زهر» و در بیانیّه کنونی نیز با تاکید بر همان نظر و منظر، دست‌اندازی به ‏آزادی و امنیّت مردم و دست آلودن به خون‌شان را به شدّت محکوم می‌کنیم و به حاکمیّت هشدار ‏می‌دهیم که بر بنای تار عنکبوتی قدرتش غرّه نشود و بداند این «ظلّ ‌الله» نیز نخواهد ماند، چنان که ‏پیشینیان سایه‌باف نیز نماندند. پرچم آنان که خلق را به خاک سیاه می‌نشانند بر خاک می‌افتد و ‏‏«روزگار بین مردمان می‌چرخد».‏

اگر استبداد مطلقه برای حاکمی دوام به دنبال می‌آورْد نوبت به شمایان نمی‌رسید و به تعبیر مولا ‏علی سنّت الهی بر آن است که هرگاه زیاده‌خواهی حاکم و بی‌تابی مردم از حدّ بگذرد آنچه که باید ‏اتفاق می‌افتد (ولله امرٌ واقعٌ في المستأثر و الجازع).‏
‏ ‏
دیگربار از حاکمان جمهوری اسلامی می‌خواهیم حقّ اعتراض مدنی مردم را به رسمیّت بشناسند و ‏راهی قانونی و امن برای مخالفت مشروع و مسالمت آمیز مردم بگشایند و در تصمیم‌گیری، مردم را ‏به راستی شریک خود سازند و آنان را محرم خویش بدانند.‏

از مراجع تقلید هم می‌خواهیم در مقابل حقّ‌کشی مظلومان و خاموش کردن صدای اعتراض‌شان ‏خاموش ننشینند و حقّ و جان افراد برای‌شان محترم‌تر از موضوعاتی چون دوچرخه‌سواری زنان، ‏پوشش آنان، کنگره شمس و فیلم مولوی باشد. ‏

با معترضان هم‌صدا و با خانواده‌های داغدار همدردیم؛ برای آسیب‌دیدگان شکیبایی و برای ایران ‏عزیزمان از درگاه خداوند منّان رهایی از جوع و جور و جهل خواستاریم.‏


محمّد جواد اکبرین، محمّد امجد، عبدالعلی بازرگان، محمّد برقعی، رضا بهشتی معزّ، احمد علوی، رضا ‏علیجانی، مهدی ممکن، یاسر میردامادی، صدّیقه وسمقی.‏