ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.11.2019, 22:26
آمریکا معافیت همکاری با ایران در فردو را لغو کرد

صدای آمریکا

وزیر خارجه ایالات متحده در یک کنفرانس خبری در روز دوشنبه در واکنش به سرکوب معترضان در ایران گفت آمریکا از گزارش‌های دریافتی درباره کشته شدن چندین نفر به شدت نگران است و «جهان نظاره‌گر رفتار رژیم ایران است.»

مایک پمپئو عصر دوشنبه در کنفرانس خبری در محل وزارت خارجه آمریکا گفت: ما می‌خواهیم پول ایران نه برای نیروهای نیابتی در عراق، حزب‌الله و دیگران، بلکه برای مردم ایران، هزینه شود.

وی افزود: ایالات متحده اعتراضات جاری در ایران را به دقت زیر نظر دارد. آمریکا هرگونه اقدامات خشونت‌بار رژیم ایران علیه مردم این کشور را به شدت محکوم می‌کند و از گزارش‌های دریافتی مبنی بر کشته شدن چندین نفر به شدت نگران است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: جمهوری اسلامی باید از به کارگیری خشونت علیه مردم خود دست بردارد و باید فورا حق همه ایرانی‌ها برای دسترسی آزادانه به اینترنت را فراهم کند.

آقای پمپئو با تاکید بر اینکه «جهان نظاره‌گر است»، افزود: وقتی رژیم ایران شروع به احترام گذاشتن به حقوق اساسی کرده و وضعیت انقلابی‌گری خود را کنار بگذارد و سیاست خارجی برهم زننده در منطقه را متوقف کرده و مثل یک کشور عادی رفتار کند، آن وقت مردم ایران شرایط بهتری خواهند داشت. این انتخاب به طور واضح در اختیار رژیم است.

آمریکا معافیت همکاری با ایران در فردو را لغو کرد

در حالی که دولت آمریکا دو هفته پیش معافیت‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرده بود، روز دوشنبه وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد در واکنش به اقدامات اخیر جمهوری اسلامی ایران، آمریکا این معافیت را برای سایت هسته‌ای فردو لغو می کند.

مایک پمپئو عصر دوشنبه ۲۷ آبان در یک کنفرانس خبری در محل وزارت خارجه آمریکا گفت: «روحانی، رئیس جمهوری ایران، به تازگی از آغاز فعالیت های غنی‌سازی در سایت فردو خبر داد. میزان مناسب غنی‌سازی اورانیوم برای بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان، صفر است. رژیم ایران هیچ دلیل مشروعی برای از سرگیری غنی‌سازی در این مکان – که در گذشته پنهان نگاه داشته شده بود – ندارد. از این رو ایالات متحده معافیت‌های مربوط به تاسیسات هسته‌ای فردو را لغو می‌کند و این لغو معافیت از ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذر آغاز خواهد شد.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در تاریخ ۱۰ آبان ضمن تمدید معافیت همکاری شرکت‌های خارجی در تاسیسات هسته‌ای ایران، از تصمیمات جدیدی برای تحریم بیشتر و اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داد.

این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌دهد با دیگر کشورهایی که هنوز به برجام متعهد هستند، در سه سایت هسته‌ای فردو، اراک و نیروگاه اتمی بوشهر، به همکاری خود با ایران ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود ایران غنی‌سازی اورانیوم را در همان حد پایین نگه دارد.

پیشتر، سه عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا این هفته پیش‌نویس طرحی را ارائه کردند که در آن امکان تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران طبق توافق سال ۱۳۹۴ توسط دولت آمریکا منتفی می‌شود.

سناتور تد کروز روز جمعه ۲۵ آبان اعلام کرد که این طرح را همراه با لیندزی گراهام و لیز چنی در واکنش به تمدید دوباره سه معافیت هسته‌ای ایران توسط دولت پرزیدنت ترامپ ارائه کرده است. سناتور کروز و سناتور گراهام اعضای کمیته روابط خارجی سنا، و خانم لیز چنی، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفته‌اند که تهران از این معافیت‌ها سوءاستفاده می‌کند تا برای برنامه هسته‌ای خود زمان بخرد.

دولت پرزیدنت ترامپ در یکسال اخیر فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرده و گفته است که رژیم ایران باید مثل یک کشور عادی رفتار کند و از تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای، برنامه گسترده موشکی، کمک به تروریسم، و سایر اقدامات تنش برانگیز خود دست بردارد.