ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 15.11.2019, 9:52
قیمت بنزین آزاد در ایران سه برابر شد

دویچه وله فارسی

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای قیمت بنزین را از آغاز روز جمعه ۲۴ آبان افزایش داد.  قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان است. قیمت سوخت هواپیماها تغییری نکرد.

دولت تا آخرین لحظه افزایش قیمت‌ها را اعلام نکرده بود با این وجود پیش از تغییر قیمت بنزین صف‌های طولانی و بی‌پایان در مقابل پمپ بنزین‌ها تشکیل شد.

قیمت سهمیه‌ای بنزین نیز ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت سهمیه‌بندی هر لیتر بنزین که قبلا ۱۰۰۰ تومان بوده اکنون به ۱۵۰۰ تومان رسیده است. بر طبق سهمیه هر شخصی که تنها یک خودرو دارد ماهانه ۶۰ لیتر دریافت خواهد کرد.سهمیه‌بندی شامل خوروهای دولتی نخواهد بود.

اما قیمت بنزین آزاد که قبلا ۱۰۰۰ تومان بوده اکنون به سه هزار تومان رسیده و بدین ترتیب سه برابر شده است.

در فیلم‌های ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مبلغ و قیمت بنزین در حین تغییر ابتدا صفر را نشان می‌دهد و به یک باره این قیمت تغییر می‌کند. قیمت بنزین سوپر نیز به ۳۵۰۰ تومان رسیده است.

قیمت بنزین هواپیماهای باری تغییری نکرده  است.

نرخ سوخت هواپیماهای مسافری با رجیستر ایران هر لیتر ۶۰۰ تومان‌ و نرخ سوخت هواپیماهای باری تغییری نکرده است.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی هشدار داده است: «اگر نرخ سوخت پروازهای مسافری افزایش یابد، قطعاً این افزایش نرخ سوخت تاثیر بسزایی در قیمت بلیت پروازها دارد زیرا یکی از هزینه‌های اصلی شرکت‌های هواپیمایی، نرخ سوخت است».

در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته نیروهای انتظامی در اطراف پمنپ بنزین‌ها مستقر شدند. بسیاری از افراد که بدون خودرو در اطراف پمپبنزین‌ها در حال تردد و گشت و گذار هستند نیز نشان داده می‌شوند.

در شبکه‌های اجتماعی با انتشار فیلم پمپ بنزین‌های تهران از حضور فزاینده نیروهای لباس شخصی خبر داده‌اند.

در فیلمی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده می‌توان مشاهده کرد که بلافاصله نیروی انتظامی در خیابان‌های مشرف به پمپ‌بنزین‌ها مسقر شده‌اند. بعد از افزایش قیمت بنزین صف‌های بی پایان و طولانی در مقابل پمپ‌بنزین‌ها و خیابان‌های اطراف تشکیل شده است.

پیش از آغاز سهمیهبندی بنزین و افزایش قیمت آن  شایعات زیادی درباره نرخ تغییر قیمت بنزین پخش شده بود که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بارها آن را تکذیب کرد. شهرام رضایی، سخنگوی این شرکت حتی چند ساعت قبل از افزایش نرخ بنزین به خبرگزاری تسنیم گفت: «تا این لحظه هیچ تصمیم و برنامهای برای سهمیهبندی بنزین نداریم.»

وعده دولت درباره بازگرداندن درآمد بنزین به مردم

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم پس از اعلام قیمت‌های جدید بنزین گفت رئیس جمهور تاکید کرده که قرار است همه منابع به خود مردم پرداخت شود و از این جهت در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شد ۱۰۰ درصد منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها و سهمیه‌بندی به صورت حمایت معیشتی به خانوارهای مورد نظر توزیع می‌شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۸ میلیون خانوار از این کمک معیشتی بهره‌مند می‌شوند. نوبخت از سوی دولت قول داده است که حداکثر یک هفته تا ۱۰ روز آینده همه وجوه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.