ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 09.11.2019, 18:59
جدال توییتری دو اصلاح‌طلب بر سر اشغال سفارت آمریکا

دو چهره اصلاح‌طلب بر سر اشغال سفارت آمریکا در تهران در توییتر به یکدیگر تاختند. احمد پورنجاتی عباس عبدی را متهم به “ماست‌مالی” این اقدام کرد. عبدی هم تلویحا پورنجاتی را به دست داشتن در ساختن برنامه “هویت” متهم کرد.

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال اصلاح‌طلب که سخنان اخیرش در دفاع از اشغال سفارت آمریکا در تهران با واکنش تند احمد پورنجاتی در توییتر مواجه شده بود، به‌شدت به این فعال سیاسی اصلاح‌طلب حمله کرد.

عباس عبدی که خود از دانشجویان شرکت‌کننده در اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ بوده، اخیرا در چهلمین سالگرد این واقعه در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی به دفاع از این اقدام پرداخت و از جمله گفت: «در تاریخ ایران هیچ اقدامی نبوده که تا این اندازه حامی در زمانی که اتفاق افتاد، داشته باشد.»

عبدی افزود: «هیچ اقدامی نبوده؛ پس چرا باید تجربه یک ملت را محکوم کرد؟ چه کسی به خود چنین حقی می‌دهد؟ پشت در سفارت، از چپ چپ تا راست راست صف بسته بودند تا از این اقدام حمایت کنند.»

”یک غلطی کرده‌اید، من و ما هم در عالم خلسه هورا کشیدیم”

احمد پورنجاتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم، در واکنش به دفاع عبدی از اشغال سفارت آمریکا در تهران در صفحه توییتر خود نوشت: «یک غلطی کرده‌اید، من و ما هم در عالم خلسه و نفرت از مستبد فراری، در حال و هوای ضد امپریالیستی، برای آن کار خلاف عرف‌تان هورا کشیده‌ایم. حالا بعد از چهل سال از اشغال سفارت، که طشت فاجعه‌اش بر زمین افتاده، همچنان زور می‌زنید که با حرافی، ماست‌مالی‌اش کنید؟! پیشنهاد: سکوت شرمگینانه!»

عباس عبدی نیز دیروز جمعه ۱۷ آبان (هشتم نوامبر) در یک رشته توییت به پیام توییتری پورنجاتی واکنش نشان داد و از جمله نوشت: «آن بخش که اقرار علیه دائم‌الخلسگی!! خویش است را باید پذیرفت. ولی ای کاش سری هم به “هویت‌”سازی بزنند حتی اگر شرمنده نمی‌شدند عذرخواهی می‌کردند.»

احمد پورنجاتی در دوره ریاست علی لاریجانی بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی قائم‌مقام او بود. در این دوران بود که تلویزیون حکومتی ایران سلسله برنامه‌هایی را در سال ۱۳۷۵ زیر عنوان “هویت” پخش کرد؛ برنامه‌ای که در آن بسیاری از نویسندگان و روشنفکران مستقل ایرانی به “خیانت و وابستگی به بیگانگان” متهم شدند. در این برنامه همچنین بخش‌هایی از “اعترافات” چهره‌هایی مانند سعیدی سیرجانی، عزت‌الله سحابی و غلامحسین میرزا صالح که در زندان ضبط شده بود، گنجانده شده بود. ظاهرا اشاره عباس عبدی به “هویت‌سازی” نیز به فعالیت احمد پورنجاتی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در همین دوره نظر دارد.

از سعید امامی، از معاونان وقت وزیر اطلاعات ایران و از عوامل اصلی قتل‌های سیاسی موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای و حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این مؤسسه، به عنوان تهیه‌کنندگان اصلی برنامه “هویت” نام برده می‌شود.

البته احمد پورنجاتی که پس از بازنشستگی خودخواسته به فعالیت‌های مطبوعاتی و مدنی روی آورده و در جریان انتخابات مناقشه‌برانگیز ۸۸ نیز از حامیان میرحسین موسوی بوده است، پیش‌تر مدعی مخالفت خود با پخش برنامه “هویت” شده بود. آقای پورنجاتی در گفت‌وگو با ماهنامه گزارش در اسفند ۱۳۸۸، از جلسه مشترکی خبر داده بود که با حضور او، علی لاریجانی و سعید امامی تشکیل شده و سعید امامی در این جلسه پیشنهاد ساخت این برنامه را داده است. پورنجاتی با بیان اینکه این برنامه پس از مدتی ساخته شد، گفته بود: «من با پخش این برنامه مخالفت جدی کردم البته لاریجانی گفت این برنامه “مورد تایید” است. حالا اینکه “مورد تایید است” یعنی چه، بگذارید سربسته بماند.»

اتهام “تأیید” بازداشت روزنامه‌نگاران

عباس عبدی در بخش دیگری از واکنش خود به توییت احمد پورنجاتی، خطاب به او نوشته است: «ای کاش از روزی شرمنده شوند که بجای انجام وظیفه و دفاع از روزنامه‌نگاران، بازداشت آنان را تایید می‌کردند.»

عبدی همچنین در پاسخ به پورنجاتی که به او توصیه کرد بود “سکوت شرمگینانه” پیشه کند، نوشته است: «ای کاش از دورانی شرمنده باشند که حتی جرات بیانش را ندارند چه رسد به اظهار شرمندگی. عمری در خلسه هورا کشیدن، شرمندگی هم دارد. البته نفرت و شیفتگی برخی‌ها چنان عمیق و ریشه‌دار است که هیچگاه از میان نمی‌رود.»

این فعال اصلاح‌طلب همچنین خطاب به پورنجاتی نوشته است: «مدعی عبور از نفرت هستند ولی ادبیاتشان سراسر هتاکی و نفرت‌پراکنی است. هنگامی که پس از ۴۰ سال منطق و ادبیات‌مان سقوط می‌کند بهتر از متن مذکور را شاهد نخواهیم بود.»

اشغال سفارت آمریکا در تهران ۴۰ سال پیش در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ روی داد. در این روز که در ادبیات جمهوری اسلامی از آن به عنوان “تسخیر لانه جاسوسی” یاد می‌شود، تعدادی از فعالان دانشجویی موسوم به “دانشجویان خط امام” دیپلمات‌های آمریکایی را برای ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند؛ اقدامی که آغازگر تنش ۴۰ ساله در روابط جمهوری اسلامی و ایالات متحده محسوب می‌شود.