ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.11.2019, 20:23
آژانس با روایت ایران درباره بازرس خود موافق نیست

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۱۶ آبان (۷ نوامبر) در وین اعلام کرد که آژانس با روایت ایران درباره ماجرای جلوگیری از ورود یکی از بازرسانش به سایت غنی‌سازی نطنز موافق نیست.

به اعتقاد آژانس، این بازرس وظایف پادمانی خود را در ایران پیگیری می‌کرده و رفتار مقا‌م‌های ایران با او “قابل قبول نیست”. آژانس هم‌چنین با ادعای ایران درباره مثبت بودن تست مواد خطرناک برای این بازرس موافق نیست.

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «جلوگیری از خروج یک بازرس از ایران، به ویژه وقتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به او دستور انجام این کار را داده غیرقابل قبول است و نباید اتفاق بیفتد.»

با این‌حال آژانس اعلام کرد که برای روشن شدن ماجرای جلوگیری از انجام وظیفه این بازرس به رایزنی با ایران ادامه خواهد داد.

ایران هفته گذشته از ورود یکی از بازرسان آژانس به تاسیسات نظنز جلوگیری کرد. مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران می‌گویند این بازرس “مواد مشکوک” همراه داشته و دستگاه‌های کنترل‌کننده هنگام عبوراو سیگنال هشدار داده‌اند. مقا‌م‌های ایران برای مدتی این بازرس را بازداشت و نیز از خروج این بازرس از کشور جلوگیری کردند.

واکنش اتحادیه اروپا و آمریکا

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا نگرانی خود را بابت بازداشت موقت بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان داشتند.

جکی ولکات، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پنج‌شنبه ۷ نوامبر در بیانیه‌ای اقدام ایران را “تحریک‌آمیز و برخورنده” خواند. او گفت که اعضای شورای حکام باید مشخص کنند که این اقدام “به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، تحمل نخواهد شد و باید تبعاتی داشته باشد”.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای پنج‌شنبه ۷ نوامبر اعلام کرد که در رابطه با موضوع پیش آمده “عمیقا نگران” است. در بیانیه اتحادیه اروپا که لحنش در مقایسه با بیانیه سفیر آمریکا آرام‌تر است آمده که “متوجه هستیم که موضوع حل و فصل شده است و از ایران می‌خواهیم که اطمینان دهد که چنین اتفاقی دیگر در آینده تکرار نخواهد شد”.

خبرگزاری رویترز روز گذشته خبر داده بود که هفته گذشته یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مدت کوتاهی در مرکز غنی‌سازی نظنز بازداشت شد و مدارک مسافرتی این بازرس نیز توقیف شد. به گفته سه دیپلمات مطلع، بازرس بازداشتی یک زن است که مجبور به تحویل مدارک مسافرتی خود به ماموران ایرانی شده است.

اظهارات نماینده دائم ایران در آژانس

«هنگام ورود بازرسان این آژانس به نیروگاه هسته‌ای نطنز در اصفهان مشخص شد که یکی از آنها «مواد خطرناکی» به همراه دارد. چون بازرس مذکور خانم بوده، یک پلیس زن مامور مراقبت از او شده است.

بازرس مذکور سپس به سرویس بهداشتی رفته، اما پس از خروج تجهیزات کنترلی هشدار نداده است. آن سرویس بهداشتی را با دستگاه ویژه کنترل شده و هنگام ورود بازرس مذکور با حساسیت بیشتری آلارم زده‌اند».

او با اشاره به اینکه محل اقامت این بازرس نیز مورد بازرسی قرار گرفته است، تصریح کرد: «گزارش مبسوطی در این زمینه به اعضای شورای حکام و آژانس، ارائه کرده‌ایم. بازرس مذکور نیز از سوی این آژانس احضار شده و در ۳۰ اکتبر سال جاری نیز به وین آمده است. او در ایران بازداشت نشده است. از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز خواستیم تا وی را از لیست بازرسان خارج و فرد دیگری را جایگزین او کند. در این زمینه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کنیم».